Piata muncii se transforma, companiile pun mai mult accent pe angajat, inoveaza pentru a atrage talentele, asculta nevoile oamenilor cu mai multa flexibilitate si investesc in perfectionarea lor. Nici motivarea nu este uitata, fie ca vorbim de acordarea salariilor fara a incerca sa faca economii, fie ca angajatorii se uita sa dorintele angajatilor si vin cu oferte personalizate.

Schimbarile in piata muncii apar inca din faza recrutarii, venind atat in ajutorul companiilor, care gasesc mai usor oamenii prin intermediul retelelor sociale si platformelor profesionale, cat si al candidatilor care pot "vana" joburile pe care si le doresc si pot aplica in cativa pasi simpli.

Tehnologia schimba fata recrutarii

Cercetari din piata arata ca 9 din 10 angajatori folosesc social media pentru recrutare (LinkedIn, Facebook si Twitter), iar trei sferturi dintre acestia verifica profilurile de pe retele sociale ale candidatilor la un job.

Tot mai multi romani aflati in cautarea unui loc de munca folosesc pentru a depune un CV aplicatii instalate pe telefonul mobil. Pentru imbunatatirea acestor mijloce, agentiile de recrutare, precum si alte companii, au alocat investitii importante in ultimii ani.

Faptul ca tehnologia este tot mai prezenta in recrutarea angajatilor, ne-o arata si soft-urile speciale create de companii, sistemele de scanare a CV-urilor, despre care acum 10 ani nici nu se credea ca sunt posibile, sau interviul video, metoda care incepe sa prinda din ce in ce mai bine.

Angajatorii si agentiile de recrutare folosesc interviul video pentru a scurta timpul, distanta si costurile in selectarea personalului, iar de cele mai multe ori acest test este dat prin platforme video sau Skype. Interviul video are o durata medie de 15-20 de minute, ceea ce usureaza volumul muncii recrutorilor, mai ales cand recruteaza pentru sute de pozitii si evalueaza mii de CV-uri.

Astfel, Monica Vierita, director de resurse umane pentru Luxoft Romania, Germania si SUA, a declarat intr-un interviu acordat wall-street.ro ca rata de succes in recrutare este de 1 la 10. Acesta este un exemplu elocvent pentru volumele pe care companiile trebuie le gestioneze pentru a recruta oamenii potriviti.

Mobilitatea, urmatorul pas pe piata muncii

Munca de acasa, subiect sensibil inca pentru multi dintre angajatorii romani si nu numai, incepe sa prinda incet contur si in cadrul companiilor cu activitate pe piata locala, odata cu evolutia tehnologiei si pe masura ce organizatiile incep sa inteleaga avantajele. Fie ca este vorba de o zi pe saptamana sau ca lucreaza permanent de acasa, tot mai multi angajati au aceasta optiune.

Companiile locale incep sa se uite la ce se intampla in tarile mai dezvoltate si sa uite de stereotipurile potrivit carora oamenii pierd timp daca muncesc de acasa sau din alt loc, si vin cu variante atractive pentru angajati.

Sursa foto: Rawpixel.com, Shutterstock

De exemplu, compania furnizoare de echipamente telecom Alcatel-Lucent Romania, isi incurajeaza angajatii sa nu vina la birou doua zile pe saptamana. Aceasta practica este si un mijloc de motivare a angajatilor foarte eficient, care nu costa nimic. Mai mult, organizatia le deconteaza abonamentele de internet angajatilor.

Un alt exemplu recent vine din partea companiei Crossover care angajeaza peste 1.000 de romani, in general in domeniul IT, si le permite tuturor sa munceasca din orice loc doresc.

Mai mult, managerul companiei sustine ca "biroul este un loc neproductiv", iar angajatii isi cresc productivitate in cu totul alte locuri. El recomanda tuturor companiilor in care profilul joburilor permite sa se uite catre aceasta varianta, pe care o considera viitorul pe piata muncii.

"Cred ca modul in care noi vorbim acum despre munca suna futuristic, dar credem cu tarie ca acesta va fi modul in care se va lucra in viitor. Peste cativa ani, oamenii vor ajunge sa se intrebe pentru ce le mai trebuia un birou pentru a-si face treaba. Cred ca organizatiile cu angajati cu inalta pregatire vor trece usor, usor la acest model, iar dupa modelul vechi vor ramana doar companiile care au nevoie de forta de munca «manuala»", a spus Andy Tryba, CEO Crossover.

Relocarea, sansa pentru someri

Localizarea geografica a businessurilor din unele domenii, a facut ca in ultimii ani relocarea sa devina un proces des intalnit in piata muncii. Concret, companiile angajeaza muncitori de la sute de kilometri distanta, deoarece in imprejurimi nu reusesc sa mai gaseasca potentiali candidati.

Un exemplu important este cel al industriei automotive, cu fabrici multe in vestul tarii, pentru care agentiile de recrutare aduc oameni din Moldova si Muntenia si ii angajeaza in Ardeal si Banat. La fel se intampla si in perioadele in care companiile cu varfuri de productie au nevoie de personal pe perioade determinate. Angajatorul ofera salariu, precum si transport, masa si cazare.

Aceasta practica va prinde si mai mult contur odata cu extindere businessurilor deja existente.

Practica, un parteneriat win-win intre companii si tineri

Pentru ca optimismul revine in companii dupa criza economica si recrutarile incep sa prinda contur, nevoia de oameni determina tot mai multe companii sa ia initiativa si sa primeasca tineri in stagii de practica. Cel mai des in astfel de parteneriate cu universitatile se implica organizatiile din domeniile IT si hotelier.

De exemplu, furnizorul de echipamente telecom Alcatel-Lucent Romania are o stransa colaborare cu Universitatea din Timisoara, institutie din care recruteaza un procent important dintre oamenii pe care ii angajeaza.

"Incercam sa ne crestem viitori angajati chiar din universitate. Suntem implicati foarte activ in curricula universitatii, pentru ca ne dorim ca tinerii sa se poate adapta noilor tehnologii", declara recent pentru wall-street.ro Iulia Iliescu, HR Director la Alcatel-Lucent pe Europa de Sud-Est.

Desi prezenta in doar cateva domenii, practica parteneriatelor intre companii si institutii de invatamant se contureaza din ce in ce mai mult, toti ce trei actori, studenti, companii si facultati, avand de castigat.

Investitiile in training, centrate pe programe cu rezultate punctuale

Provocarile intampinate in procesele de recrutare, cat si concurenta intre companii in "lupta" pentru cei mai talentati angajati determina angajatorii sa asculte nevoile angajatilor si sa investeasca in dezvoltarea abilitatilor la care acestia simt ca au lacune, si care aduc, in acelasi timp, rezultate pozitive in organizatii.

"Companiile sunt interesate de programe complexe care raspund unei nevoi specifice de business, iar consultantii externi au o abordare creativa in dezvoltarea unor solutii personalizate. In etapa de implementare am intalnit participanti care trateaza trainingurile ca pe o oportunitatea de dezvoltare a abilitatilor profesionale si, de ce nu, personale, insa am intalnit si participanti dezinteresati sau reticenti la schimbare", a declarat Marius Decuseara-Brandenburg, managing partner Trend Consult, companie de consultanta in vanzari si training.

In medie, o companie investeste in jur de 400 de euro pentru dezvoltarea profesionala a unui angajat, in timp ce pentru un manager de top bugetele urca si la 10.000 de euro.

Externalizarea serviciilor permite concentrarea pe activitatea de baza

Desi companiile inca sunt usor reticente in a lasa o parte dintre serviciile incorporate, de la contabilitate, IT, administrare de personal si payroll pana la curatenie pe mana unui furmizor extern, exista totusi o deschidere din ce in ce mai mare catre aceasta practica.

Avantajele pe care externalizarea le aduce dupa sine variaza de la economisirea de timp si bani, pana la imbunatatirea rezultatelor companiei.

Laura Gheara, managing director al companiei General Human Resources, sustine ca doar prin externalizarea serviciilor de HR o companie poate econonomisi pana la 40% din bugetul alocat unui departament intern de resurse umane.

"Se reduc atat cheltuielile cu salarii departamentului dedicat pe care il ai, dar si costuri cu chiria, cu concediile de ohihna, cu cele medicale, cu IT-ul, cu calculatoarele si cu softurile de HR", a spus aceasta.

De exemplu, o companie plateste in medie 10 euro pe luna per angajat pentru externalizarea activitatilor de HR.

INFOGRAFIC privind viitorul pe piata muncii

Reprezinta 24% din intreaga populatie a Europei si pana la finalul deceniului vor reprezenta principala forta de consum de pe continent. Vorbim de milienari, cei cu varste cuprinse intre 17 si 34 de ani.

Un infografic care prezinta cum va arata viitorul pe piata muncii, realizat de HourlyNerd, arata ca majoritatea milenarilor (94%) vor lucra pentru o companie cu aspiratii inalte, acest aspect contand mai mult decat salariul pe care il vor primi.

In contextul in care in piata muncii vor activa tot mai multi milenari, companiile trebuie sa se concentreze pe trei arii in a asigura locul de munca visat de acestia:

  • jobul trebuie sa starneasca interesul - milenarii isi vor schimba jobul, daca nu vor simti provocarea la locul de munca;
  • jobul trebuie sa aiba impact - milenarii simt nevoia sa stie ca munca lor contribuie la evolutia companiei;
  • jobul trebuie sa aiba semnificatie - milenarii simt nevoia sa stie ca munca lor produce efecte in societate.

De mare importanta pentru milenari va fi asigurarea unui program flexibil la locul de munca, iar tot mai multi angajati vor lucra pe cont propriu (freelancer) in urmatorii ani.

Sursa foto: ra2studio, Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri