„Activitatea mea profesionala a inceput la varsta de 18 ani, ca angajat. La 19 ani, am infiintat prima mea afacere care a activat in domeniul publicitatii. Dupa aceasta etapa, timp de 8 ani am alternat activitatile antreprenoriale cu profilul de angajat in diverse companii, timp in care m-am convins de faptul ca antreprenoriatul mi se potriveste cel mai bine. In acest mediu gasesc cele mai potrivite resurse, inspiratie, ma simt libera sa creez solutii si oportunitati”, spune Urse.

Astfel, in 2013 a lansat Eco Herbal, un business de productie si procesare de plante medicinale si aromatice despre care Andreea Urse afirma ca este inspirat din educatia primita in copilarie. Business-ul are ca scop sa puna pe piata materie prima pentru produse de fitoterapie si homeopate care urmaresc imbunatatirea sanatatii consumatorilor.

Stia agricultura de la bunici

„Parintii mei sunt ingineri in industria alimentara si au monitorizat indeaproape conduita mea alimentara. Datorita lor am inteles ca sanatatea fizica si mentala este dependenta de ceea ce mancam. Astfel ca, Eco Herbal a pornit din respectul pentru stilul de viata sanatos”, afirma Andreea Urse.

Cand s-a gandit sa lanseze Eco Herbal avea cunostinte foarte putine despre agricultura, iar pe acestea le stia tot din copilarie de la bunici. Insa s-a inscris in competitia Fabricat in Tara lui Andrei, iar timp de opt luni s-a informat atat din tratate de specialitate, cat si de la profesori in agronomie, cercetatori si specialisti in domeniul plantelor medicinale si aromatice.

Banii investiti in afacere au constat in 19.000 de euro din venituri proprii si 32.000 de euro castigati in cadrul competitiei Fabricat in Tara lui Andrei.

Principala provocarea - gasirea de familii care sa vrea sa produca plante medicinale

Primii pasi au fost dedicati promovarii initiativei in comunitate si atragerea de beneficiari, adica familii care includeau si grupuri de romi care sa produca si sa colecteze plante medicinale si aromatice. Andreea Urse a lansat afacerea sociala impreuna cu sotul ei Lucian, iar una dintre provocari era sa convinga oameni sa li se alature.

”Eram doi tineri din Bucuresti care veneau intr-o comunitate rurala sa ii convinga pe oameni sa cultive sau sa recolteze plante medicinale si sa le promita ca le va achizitiona recoltele. Am mers la bisericile din comunitatile locale, la Primarie, la APIA, la magazine satesti si farmacii, unde le vorbeam autoritatilor despre proiectul nostru si le ceream spijinul pentru a recomanda initiativa noastra catre membrii comunitatii. Tot ce am gasit au fost oameni reticenti, neincrezatori ca cineva le va cumpara recoltele. Cu un an inaintea noastra, alti doi tineri din Zimnicea, in aceeasi comunitate rurala, Ghimpati, i-au convins pe oameni sa produca tutun, insa acestia nu s-au mai intors sa cumpere recoltele. Podurile caselor localnilcilor din Ghimpati era plin de tutun care astepta sa fie achizitionat. Povestea parea similara pentru ei, o alta initiativa care nu ar fi urmarit decat sa ii pacaleasca”, declara antreprenoarea.

Intr-un final au reusit sa convinga familiile din sase gospodarii sa colaboreze cu ei in primul an de activitate si astfel si-au indeplinit obiectivele de impact social stabilit in planul de afacere.

In prezent, Eco Herbal colaboreaza cu aproximativ 20 de gospodarii pentru productia in culturi organizate si recoltarea din flora spontana a plantelor medicinale si aromatice. Recent tanara a lansat un proiect prin intermediul caruia vrea sa atraga inca 50 de furnizori de materie prima verde.

O alta provocare a fost spatiul de lucru pentru ca fiind o intreprindere in domeniul alimentar, era nevoie de un spatiu dotat conform legislatiei.

”In timpul etapelor de planificare a afacerii am identificat un spatiu pretabil, insa pana la implementarea planului, oferta nu a mai fost disponibila si astfel am fost nevoiti sa schimbam planul de investitie", spune Andreea Urse.

Lucreaza doar cu clienti companii

Eco Herbal are sase clienti, toti persoane juridice.

”Producem materie prima, adica plante medicinale si aromatice procesate, pe care le comercializam catre marii procesatori din industria farmaceutica, alimentara si cosmetica atat din Romania, cat si din piata externa. Toti clientii nostri au experienta de cel putin 5 ani de zile in productia de ceaiuri, condimente, produse cosmetice si suplimentele alimentare si au minim 20 de angajati”, declara fondatoarea Eco Herbal.

Compania vinde in sistem en-gross, iar valoarea medie a unei comenzi depaseste cateva mii de lei.

„Nivelul vanzarilor depinde de cantitatile de plante pe care le obtinem in urma procesului agricol. Tinand cont de faptul ca intreprinderea noastra achizitioneaza plantele verzi de la gospodariile producatoare, cantitatile din acelasi soi de planta poate varia foarte mult in functie de lucrarile operate pe sol, irigarea culturii, perioada de semanare (daca unii dintre beneficiarii nostrii seamana mai tarziu, evident ca vor obtine o cantitate mai mica de plante, iar noi vom inregistra achizitii mai mici)”.

Vor propriul brand de produse finite

Andreea Urse isi doreste ca pe viitor sa diversifice gama de materii prime, iar pe termen lung sa isi creeze propriul brand de produse finite din plante medicinale si aromatice. Anul trecut Eco Herbal a avut o cifra de afaceri de 60.000 lei (13.000 euro), iar pentru 2016 antreprenoarea estimeaza o triplare a business-ului.

„In acest an previzionam cresterea cu pana la 60% a suprafetelor de teren cultivate cu plante medicinale si aromatice de catre beneficiarii nostri (furnizori de materie prima verde) si diversificarea gamei sortimentale de materii prime furnizate catre clienti, prin includerea in ciclul de productie a unor soiuri noi de plante medicinale si aromatice. Aceste actiuni vor maximiza impactul social prin cresterea numarului de beneficiari si, evident cresterea surselor de venit generate catre acestia”, afirma Urse.

Totodata, in acest an, Andreea Urse a lansat in parteneriat cu OMV Petrom un proiect de educare a adultilor in antreprenoriat rural prin productia de plante medicinale si aromatice.

,,Obiectivul acestui proiect consta in dezvoltarea antreprenoriatului rural prin cresterea numarului de persoane fizice care se autorizeaza ca producatori prin obtinerea atestatului de producator, sau prin infiintarea de ferme vegetale/ micro-ferme sau ferme de subzistenta. De asemenea, ne propunem ca pana la sfarsitul acestui an sa angajam cel putin o persoana provenita din grupuri defavorizate din comunitatea Ghimpati", declara fondatoarea Eco Herbal.

Wall-Street.ro a lansat proiectul "Femei in business", in cadrul caruia va prezentam povestile celor mai puternice femei din mediul de business local, care conduc afaceri de succes sau detin pozitii-cheie in companii importante.