Gigantii din retail ataca suprematia Visa, Mastercard si Google in piata in crestere puternica a platilor mobile. Comerciantii mizeaza ca prin "portofele electronice" pe care le-au lansat sa reduca costurile aferente tranzactiilor si sa castige in acelasi timp loialitatea consumatorilor.

Giganti din retail precum Tesco si Auchan spera ca "portofelele electronice" care permit consumatorilor sa foloseasca smartphone-urile in locul cardurilor sau numerarului la plata la comercianti sa ii ajute in colectarea de date relevante despre comportamentul clientilor si obiceiurile la cumparaturi. Retailerii se alatura astfel bancilor si emitatorilor de carduri, dar si companiilor din tehnologie precum Google si Apple, in incercarea de a castiga cota in business-ul platilor mobile si de a stabili un standard in industrie, potrivit Reuters.

eBay si PayPal, jucatori consacrati in piata de e-commerce, abordeaza si ei aceasta tehnologie.

Retailerii spera sa atraga clientii oferindu-le reduceri si premii si in acelasi timp sa ataseze scheme de loialitate celor care folosesc astfel de tehnologii. Piata mondiala a platilor mobile va creste de pana la 3 ori pana in 2017, conform estimarilor, valoarea tranzactiilor urmand sa ajunga la 72 miliarde dolari si 450 milioane de utilizatori.

De ce fac retailerii presiune in directia platilor mobile?

In primul rand, marii comercianti ar beneficia de competitia acerba ce se creeaza pe zona de plati mobile, care ar putea sa coboare si comisioanele platite de retaileri la fiecare tranzactie procesata, un serviciu dominat de banci si companiile de carduri precum Visa si Mastercard.

"Credem ca retailerii sunt beneficiarii trend-ului platilor mobile", apreciaza analistii Morgan Stanley, care mentioneaza ca, doar in 2012, retailerii au cheltuit in tarile in curs de dezvoltare pana la 150 miliarde dolari pentru acceptarea platilor cu cardul.

Oricum, este inca incert cum se va dezvolta piata aplicatiilor de plati mobile dezvoltate de retaileri, in contextul in care companiile de carduri si bancile detin monopolul in procesarea platilor.

Aplicatiile dezvoltate de retaileri se lovesc de dezinteresul clientilor de a folosi cate un serviciu de plata pentru magazine diferite, dar exista si un exemplu de succes, cel al Starbucks care a combinat platile mobile cu promotiile, strategie care a dat rezultate.

Cel mai mare lant de cafenele din lume, Starbucks, a lansat in 2011 aplicatia de plati mobile si loialitate (foto), care a ajuns in doar trei ani la 10 milioane de utilizatori. Acum, Starbucks se gandeste sa extinda acest program de loialitate si plati mobile in afara retelei proprii. "Platforma de plati mobile ne-a adus un grad mai mare de frecventa si de loialitate a clientilor si acum intrebarea este daca putem profita de acest lucru si in afara retelei de magazine", a spus CEO-ul Starbucks, Howard Schultz.

O alternativa s-ar putea concretiza si in Statele Unite, unde un grup de retaileri in frunte cu Wal-Mart, Target si Best Buy, au anuntat ca vor sa lanseze in comun un portofel electronic, dar inca nu au anuntat o data de lansare.

Intre timp, o incercare de a dezvolta o aplicatie mobila universal acceptata de catre retaileri a fost lansata recent in Germania de catre firma Yapital. Firma se asteapta ca doar cativa jucatori sa supravietuiasca pe aceasta piata, unde exista peste 200 de initiative de introducere a aplicatiilor de plati mobile. De asemenea, presedintele Yapital, Nils Winkler, crede ca aplicatiile retailerilor vor avea mai multe sanse sa castige competitia, in detrimentul celor dezvoltate de companiile de carduri sau cele de telecom.

Cu ce solutii ataca retailerii piata platilor mobile?

Tesco, al treilea cel mai mare retailer la nivel mondial, care a deschis drumul in ceea ce priveste analiza comportamentului la cumparaturi, dupa ce in urma cu doua decenii a lansat cardul de loialitate Clubcard, se pregateste sa lanseze in acest an propriul sau portofel digital, oferind in acelasi timp clientilor posibilitatea de a-si deschide conturi curente.

Acesta este primul pas din strategia gigantului britanic, care ulterior planuieste sa ofere posibilitatea clientilor de a se plimba printre rafturi cu un smartphone sau tableta, cumparand pe loc produsele scanate de aceste dispozitive.

Totodata, grupul de supermarket-uri Auchan, al cincilea ca marime din Europa, a lansat in urma cu un an portofelul electronic "Flash and Pay", solutie care integreaza plata, cupoanele si cardul de loialitate. "Obiectivul nostru este sa minimizam costurile. Sa avem alternative la solutiile existente. Toate celelalte solutii aduc costuri pentru comercianti", a explicat Arnaud Crouzet, seful departamentului de plati al Auchan.

"Este dificil sa ne imaginam ca informatiile despre clientii nostri trec prin intermediari".

Conform estimarilor unui institut de cercetare, retailerii britanici ar fi putut economisi 770 milioane dolari in 2013 daca ar fi facut trecerea de la cash sau card catre platile mobile. Un alt avantaj al platilor mobile tine de faptul ca retailerii nu mai opereaza cu numerar, ceea ce taie costurile aferente securitatii si numararii banilor, iar cozile la case s-ar scurta semnificativ.

Sursa foto: supermarket, Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri