Intalneste in fiecare zi provocari, atat in businessul pe care il conduce, cat si din preocuparea de a aduce imbunatatiri in domeniul in care activeaza, insa se declara optimist si stie ca lucrurile pot fi oricand merge mai bine. Calin Ile activeaza de peste 20 de ani in domeniul turismului, din 2009 conduce hotelul Ibis Gara de Nord din Capitala, si este de parere ca Bucurestiul are mult potential de a atrage turisti, insa este important ca cei mai activi promotori sa fie chiar bucurestenii, care insa trebuie sa aiba "mai multa incredere in orasul lor".

Ne-am intalnit cu seful Ibis Nord in parcarea hotelului de trei stele, unde l-am asteptat pe Calin Ile sa plecam impreuna la o plimbare prin aglomeratul Bucuresti, la bordul unui Mercedes-Benz Clasa V.

Acesta este, practic, noul concept al interviurilor wall-street.ro, "biroul mobil", unde dialogam cu manageri si antreprenori de top, in miscare, deplasandu-ne catre locurile relevante din viata profesionala sau personala a celor intervievati.

Coboara din biroul sau si trece pe langa angajati, care nu pierd ocazia sa il salute, si ne spune ca isi doreste sa mergem impreuna spre centrul expozitional Romexpo, unde se desfasura editia de toamna a Targului de Turism al Romaniei.

Urcam in masina si imi spune ca imi va povesti cu mare placere despre turism, "mai ales ca 2015 este un an cu progres semnificativ, in care noi, ca industrie, am inregistrat o serie de succese si care pun bazele unui trend pozitiv si pentru urmatorii ani".

"Avem elemente de succes in unele destinatii. In primul rand, a crescut foarte bine Transilvania, se pozitioneaza din ce in ce mai bine Delta Dunarii, iar Bucurestiul isi confirma cresterea pe care a inceput-o in urma cu 2-3 ani de a atrage turisti straini si pe partea de leisure (turisti veniti in vacanta - n.red.), deci isi creste atractivitatea, si nu doar pe segmentul de business. Intre timp, si alte destinatii incepe sa se pozitioneze din punct de vedere turistic, astfel incat sa devina interesante. Ma refer la litoral, destinatie care are mult de lucru, dar progreseaza, merge bine sectorul balnear, unde avem nevoie de investiii, precum si Valea Prahovei. Per total, cam toate destinatiile au inregistrat progrese", spune Calin Ile.

El a adaugat ca se observa o crestere a numarului de turisti la nivel national si, ce este mai important, tot mai multi cetateni straini aleg sa viziteze Romania.

Eu sunt un tip optimist, vad partea plina a paharului, dar cred ca fata de potentialul pe care il avem, suntem departe

Experienta lui Calin Ile in Bucuresti se intinde pe multi ani. Este originar din Marghita (Bihor), insa a venit in Bucuresti inca din anul 1990, a studiat Turism in cadrul ASE, iar in anul 1994 s-a angajat la grupul hotelier Continental.

"Credeam ca o sa conduc unul dintre hotelurile lor din provincie, aveam pe atunci 22 de ani si ganduri mari. Conjunctura a facut ca in 20 ianuarie 1997, nu o sa uit niciodata data, sa prind o oportunitate de cariera si sa fiu numit director executiv al hotelului Continental din Calea Victoriei, dupa privatizare. Aveam la vremea aceea 25 de ani si 197 de oameni in subordine, era un pariu nebun al noilor actionarilor si al meu deoportiva. (...) Mai tarziu, am aflat ca actionarii nu imi dadeau mai mult de sase luni, insa masurile luate de mine in acea perioada i-au facut sa se razgandeasca si am ramas patru ani pe acea functie", a aratat managerul.

Mai departe, Calin Ile a ocupat functii manageriale in hotelurile Ibis Gara de Nord, a condus Ibis Constanta inca de la deschidere, revenind in 2009 la Ibis Nord, pe functia de director general, pe care o ocupa si in prezent.

"Bucharest never sleeps"

Il place Bucurestiul, vorbeste despre potentialul orasului si priveste cu optimism sansele acestui oras "care nu doarme" de a atrage mai multi calatori. Potrivit acestuia, in 2014 Bucurestiul a atras 860.000 de turisti straini, iar anul acesta numarul ar putea urca la 950.000 de persoane. In continuare, Bucurestiul atrage cetateni straini care vin aici in interes de afaceri (70%), in timp ce doar 30% aleg Bucurestiul ca destinatie de vacanta, insa acest procent este in crestere, potrivit lui Ile.

Clientii de peste hotare ai Ibis sunt 50% oameni de afaceri, 50% turisti.

"Este un mix echilibrat, o parte dintre straini vin pentru viata de noapte a Bucurestiului, acesta fiind un element care atrage. «Bucharest never sleeps» era un slogan pe care noi ne gandeam sa il lansam. Altii vin pentru partea culturala, pentru ca Bucurestiul are ce oferi, altii vin pentru raportul bun calitate-pret, si sunt altii care vin efectiv din curiozitate. Bucurestiul este un oras nou pe harta destinatiilor turistice, a celor de city break", a spus Ile.

Conform statisticilor, din 100 de turisti de city break doar 17 revin in acelasi loc

El recunoaste ca majoritatea celor care vin intr-o scurta vacanta in Bucuresti sunt din randul turistilor care au vizitat toata Europa si vor sa incerce si Bucurestiul.

"Asta este insa o sansa pentru noi, pentru ca ne descopera, iar cum asteptarile lor sunt scazute, pentru ca noi stam prost la capitolul promovare, avem sansa sa le depasim si sa plece cu sentiment de satisfactie, in conditiile in care preturile sunt mici fata de Europa (...). Plesu zicea ca «Bucurestiul este un oras frumos, dar nu suficient iubit de locuitorii sai». Primii promotori ai oricarui oras ar trebui sa fie locuitorii sai, pentru ca ei sunt cei mai buni vanzari, ei pot sa povesteasca tuturor cunostintelor, insa inca nu o fac. (...) Ma deranjeaza sa vad ca toata lumea vorbeste despre minusuri, Bucurestiul are si multe plusuri", a aratat managerului.

Generatiile tinere nu mai au timp sa viziteze

Iar discutia merge inca o data la atuu-ul numarul unu din ultimii ani al Bucurestiului, si anume, stilul de viata efervescent al celor peste doua milioane de locuitori ai Bucurestiului.

"Din punct de vedere patrimonial, Bucurestiul este putin mai departe. Nu putem compara cu Paris, Praga, Budapesta sau Roma, dar stilul de viata si efervescenta pe care o poti trai in Bucuresti incanta. Oricum, generatiile tinere nu mai au timp se viziteze, tendinta este sa faca totul pe fast forward, tinerii prefera sa se distreze si sa faca in treacat si partea asta de vizite", spune Calin Ile.

Mai mult, el adauga ca Bucurestiul are multe locuri in imprejurimi cu valoare istorica, care, daca ar fi puse in valoare, ar atrage turisti. Si mentioneaza manastirile din zona Snagovului, "Delta Bucurestiului", zona balneara si "salba de parcuri si lacuri din nordul orasului".

Preferam sa ne plangem ca nu avem, dar ceea ce avem nu este ridicat la potentialul maxim

Calin Ile a adaugat ca frecvent cauta spijinul autoritatilor pentru a creste atractivitatea Bucurestiului, in contextul in care turismul poate reprenta o "sansa enorma de vizibilitate, de imagine si de bani"

"Am avut o discutie cu cineva de la Primaria Capitalei, sa incerc sa il influentez sa se implice in promovarea resursele astora si mi-a spus ca «Voi, din turism vreti resurse, dar noi avem multe alte probleme sociale, avem RATB, care ia atatea subventii si care este o bomba, pentru ca acolo lucreaza 10.000 de oameni». L-am intrebat daca stie cati oameni lucreaza in turismul din Bucuresti si nu a stiut. 31.000 de oameni este raspunsul. (...) Autoritatile ne asculta, insa de la vorbe la fapte este o diferenta imensa", a subliniat Ile.

Revenind insa la lucruri mai optimiste, Calin Ile spune ca turismul este totusi pe un trend ascendent, odata cu cresterile de imagine pe care le au la nivel international, in ultimii ani, orase precum Sibiu sau Alba Iulia.

"Populatia Romaniei are o oarecare abilitate pentru turism. Avem in ADN ospitalitatea, suntem calzi si vorbim limbi straine", a aratat Ile.

A rugat-o pe profesoara copilului sau sa promoveze Romania

Il intreb pe managerul de la Ibis si de preferintele turistului Calin Ile si imi spune ca vacantele si le face impreuna cu familia atat in strainatate, cat si in tara.

"Sunt foarte interesat sa ii arat copilului tara, asa ca in fiecare vacanta daca plecam in strainatate, cu siguranta plecam si in tara pe undeva. Se intampla si drumul inapoi spre Bucuresti, cand venim de la Oradea, sa il schimb, ca sa vedem mai mult din tara. Am fost surprins cand dupa o vacanta, cand invatatoarea i-a intrebat ce au facut, din 20 de copii, doar doi fusesera in tara. A venit copilul acasa necajit ca au ras copiii de el ca si-a facut vacanta in tara", a povestit Ile.

Nu a stat degeaba si spritul sau de promovare a valorilor nationale a iesit din nou la iveala si a mers la scoala, rugand-o pe profesoara sa le vorbeasca copiilor despre frumusetile tarii.

La birou, lucreaza intre orele 8 si 18 sau 20, mult timp petrecandu-si-l in intalniri cu managementul hotelului sau cu parteneri. Glumeste si spune ca in meseria sa este in vacanta 365 de zile pe an, caci este o meserie frumoasa.

Daca nu ar fi lucrat in turism s-au fi facut profesor.

"Am predat o perioada la ASE un program de mentorat si mi-a placut foarte mult. Daca nu as fi facut meseria asta, ma faceam profesor, si mama mea este profesoara. Am incercat sa le spun tinerilor ca in continuare cheia succesului este in mainile lor si gasirea a tot felul de scuze pentru care nu reusesc este o piedica. «Rolul de victima sau de lider, depinde pe care mi-l asum, asa cum spunea Robin Sharma", a precizat Calin Ile.

Discutam si despre nivelul mic al salariilor din domeniul turism, de altfel sectorul cel mai prost platit din economia romanesca. El recunoaste ca in aceasta situatie tinerii trebuie sa depuna eforturi pentru a-si eficientiza munca pentru a-si creste salariile, insa este important ca si patronii sa fie mai deschisi si sa isi sustina oamenii care au rezultate bune in munca.

"Sunt oameni care fac cariera frumoasa in domeniul turismului, sa nu uitam ca la nivel mondial acest domeniu este al doilea angajator, dupa stat. Peste 10% din forta de munca din lume lucreaza in turism, in Romania suntem inca la 4-5%", a aratat Ile.

Elevii romani "sunt rupti de practica"

Nu putem evita partea de educatie a tinerilor, iar managerul spune ca are un semn de nemultumire, motivul fiind ca "elevii sunt rupti de partea practica in scoli".

"Colaboram cu liceele de profil si ne minunam sa vedem ca au doar trei saptamani de practica pe an, ceea ce este absolut insuficient. Ceea ce duce la transferul procesului de invatare de la scoala la unitatile hoteliere sau agentii de turism", a explicat managerul.

Ajungem la intrarea centrului expozitional Romexpo si inainte de cobori din automobilul Mercedes il intreb ce parere are despre acest eveniment, la care Ibis nu este insa reprezentat.

"Este un eveniment bun pentru agentii de turism, pentru ca reusesc sa isi vanda produsele, insa, din pacate, isi vand mai mult destinatiile externe", a aratat Ile, fara a mai preciza ca si-ar dori sa destinatiile romanesti sa fie cap de afis.

Dupa o plimbare de circa 50 de minute si aproximativ sase kilometri parcursi prin traficul din Bucuresti, am aflat cu placere ca mai sunt oameni care iubesc Bucurestiul si cred in atuurile sale, ca destinatie care poate atrage tot mai multi turisti straini.

Sursa foto: Mircea Dragos Photography

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri