Ne-am intalnit cu Florin Godean intr-o dimineata ploioasa de toamna, in fata sediului Adecco din zona de Nord a Capitalei, in care compania isi desfasoara activitatea de cateva luni, si am discutat pe durata unei ore, la bordul unui Mercedes-Benz Clasa V, intr-o plimbare pe bulevardele centrale ale Bucurestiului.

Florin Godean isi imparte activitatea intre Bucuresti, unde compania Adecco are sediul central, si Timisoara, unde este familia acestuia, iar managerul merge saptamanal.

In Timisoara incerc sa ajung joi seara, apoi vineri muncesc de la biroul din oras

Desi ne-am fi asteptat sa spuna ca "se lupta" cu traficul din Bucuresti, Florin Godean a spus ca traficul din Timisoara ii da batai mai mari de cap.

"In Bucuresti, am inchiriat un apartament la cinci minute de mers cu masina de birou, intalnirile le am dupa ora 10, asa ca pot spune ca nu simt traficul. Am posibilitatea de a-mi organiza agenda, asa incat sa nu ma intersectez cu blocajele din trafic. In Timisoara, duc copiii dimineata la scoala si prind aglomeratii, asa ca pot spune ca traficul Timisoarei ma sperie mai mult", a aratat acesta.

Florin Godean are o vasta experienta cand vine vorba despre condus, prima masina si-a luat-o la 18 ani, iar de peste 15 ani face naveta Timisoara-Bucuresti, insa se declara foarte cumpatat in trafic.

"Am o varsta la care nu mai dau dovada de impulsivitate, ci pur si simplu respect regulile. Conduc de la 18 ani, cand aveam o masina Dacia alba combi. Am condus foarte mult, pentru ca naveta Timisoara-Bucuresti am inceput-o din anul 1999, cand o faceam cu masina. Acum o fac cu avionul. Pot sa spun insa ca mare lucru nu s-a imbunatatit la calitatea drumurilor, pentru ca daca atunci faceam 8-9 ore pana la Timisoara, acum fac vreo sapte ore daca merg cu masina. Ma misc insa mult mai repede cu avionul, imi fac check-in de pe telefon, nu am bagaje, pot sa ajung si cu 30 minute inainte de zbor", a povestit Godean.

La fel de precaut si in business

Trecand de la stilul de condus la stilul de management, Florin Godean se declara o persoana precauta, care respecta legile, insa da dovada de curaj cand vine vorba de deciziile pe care trebuie sa le ia ca sef al celei mai mari companii de recrutare din tara.

"In ceea ce priveste legislatia sunt cumpatat, insa in ceea ce priveste decizia de business, lucrurile stau diferit, pentru ca trebuie sa ai curaj si indrazneala ca sa mergi mai departe. In momentul in care esti lider de piata trebuie sa te reinventezi permanent, tu trebuie sa dai trendurile. In industria noastra, sa fii lider pe piata inseamna sa ai cea mai mare cifra de afaceri si cea mai mare profitabilitate", a precizat Godean.

Piata muncii, asemanatoare anilor premergatori crizei

Si daca multi ani s-a vorbit de concedieri in Romania si despre lipsa joburilor, in ultima perioada, incepand din anul 2015, provocarea suprema din piata muncii este acoperirea miilor de locuri de munca disponibile, in contextul deficitului de candidati.

"Acum, suntem destul de asemanatori cu perioada din 2007 -2008, adica locuri de munca sunt, insa candidati sunt mai putini, pentru ca vorbim si de o problema demografica, nu doar de disponibilitatea angajatilor. In plus, aici intervine si statul, cu ajutoarele pe care le ofera", a explicat Godean.

El a dat exemplul Complexului Energetic Oltenia, unde, in urma disponibilizarilor anuntate, reprezentantii Adecco au mers cu oferte de munca, insa oamenii nu si-au aratat interesul de a munci, preferand sa beneficieze in continuare de ajutoarele financiare primite odata cu concedierea.

"Ne-am intalnit cu boardul de acolo, cu Consiliul Judetean, sa facem oferte de munca oamenilor acelora. Insa oamenii aceia pleaca din companie cu un pachet foarte frumos si exista chiar situatia ca ei sa isi piarda anumite beneficii daca se angajeaza, ajutorul social fiind acordat celor care nu au de lucru. Ori ajutorul acela social se ridica la niste sume foarte frumoase, iar daca eu vin cu oferte chiar si cu 30% mai mari, le cer insa sa munceasca, asa ca nu accepta", a mai aratat seful Adecco.

Deficitul poate sa determine plecarea companiilor din Romania

Si cum nu sunt putine situatiile in care oamenii nu isi doresc sa munceasca sau nu au calificarile pe care angajatorii le cauta, specialistii din recrutare apeleaza la orice mijloc de a gasi oameni, fie ca este vorba de formule noi (LinkedIn), fie ca sunt metodele clasice, din trecut.

"Cand sunt situatii in care cautam oameni, iar acestia nu au acces la Internet, la telefon mobil, atunci ne intalnim cu primarii, cu preotii, mergem in fiecare sat din Romania. Prima data am facut-o in 2007, 2008, acum, din 2015, o facem din nou. Avem echipe mobile, oameni care merg in judetele cu grad ridicat de somaj, insa rezultatele sunt foarte slabe. Noi recrutam volume importante, dar, pana la urma, comparabil cu nevoia pe care o au angajatorii, aceste volume nu sunt suficiente", a aratat Godean.

Si cand se intampla sa nu isi acopere nevoia, companiile pot recurge la masuri drastice, precum relocarea businessurilor in alte tari.

Cand nu gasesc oameni, angajatorii pot sa isi schimbe strategia de dezvoltare sau poate ca nu tin neaparat sa isi constituie planurile de investitii din Romania si se duc catre alte tari

Salariile trebuie sa creasca mai mult in Romania

Am profitat de intalnirea cu Florin Godean, la bordul Mercedes-Benz clasa V, pentru a-l intreba daca deficitul de angajati ii determina pe angajatori sa creasca salariile, pentru a atrage oamenii si, ulterior, pentru a-i retine in companii.

"In ultimii ani, salariile au crescut, insa parerea mea este ca nu au crescut suficient si ca ar trebui sa creasca mult mai mult. Salariul minim pe economie este din pacate mult prea uzitat de multi angajatori, care tind sa se raporteze la aceasta valoare, insa piata nu le mai permite acest lucru. De aici apare si problema migratiei fortei de munca de la o companie la alta sau chiar la plecarea din tara", a explicat Godean.

In acest context, pierzatorii anului 2016, care si-au gasit cele mai greu candidati sau au ramas cu locurile de munca neacoperite, sunt firmele din manufactura, in special din domeniul auto.

"Aceste companii nu isi permit nici sa mai creasca salariile, pentru ca, prin specificul industriei, au o margine de profit foarte mica. Si logistica se confrunta cu probleme. Deci toate companiile care si-au facut un buget cu salariul minim pe economie pentru marea masa a angajatilor au avut serios de suferit, pentru ca nu si-au mai gasit candidati sau au trebuit sa isi revizuiasca bugetele, dar cu pretul unor rezultate financiare mai slabe", a aratat Florin Godean.

Domenii de viitor in Romania

Pe finalul intalnirii, cand ne apropiam de biroul sau, am tinut sa il intreb pe Florin Godean, tinand cont de experienta sa in piata muncii, care considera ca sunt domeniile de viitor in Romania, arii spre care tinerele generatii merita sa isi indrepte atentia.

"Vorbim despre a patra industrializare, in care ne indreptam tot mai mult catre roboti. Asadar, IT-ul si ingineria vor ramane domenii de viitor, insa alaturi si de partea economica. Pe de alta parte, partea umanista este mai suferinda si va dura mult pana oamenii vor ajunge la un nivel in care sa fie platiti corect pentru munca lor", a precizat Florin Godean.