Proiectul noului Cod Fiscal, prezentat de ministrul de Finante Darius Valcov, urmeaza sa ajunga in Senat la sfarsitul lunii martie, ca prima Camera sesizata. Masurile propuse includ reducerea TVA la 20% din 2016, scaderea cotei unice la 14% din 2019, eliminarea taxei pe stalp si a impozitului pe dividende si obligatia de plata a CAS si CASS pentru toate persoanele fizice.

"Sunt sanse ca noul Cod Fiscal sa nu treaca de Parlament. Ar fi ideal daca s-ar ajunge la o dezbatere reala, care sa tina cont mai mult de conditiile macroeconomice mai degraba decat argumente politice", spune Cristian Radulescu, partener TaxHouse.

El critica si calculul facut de guvern privind impactul masurilor propuse pentru 2016 in noul Cod Fiscal, estimat la 16,2 miliarde de lei brut, respectiv 6,8 miliarde de lei net. In opinia lui, ambele propuneri, respectiv cea venita de la PSD si cea de la PNL, au esuat in a aborda corect problema, insa proiectului venit din zona de stanga ii reproseaza ca are "zone care sunt putin umflate".

"De exemplu, golul la buget generat de eliminarea impozitului pe dividente ar urma sa fie acoperit din CAS, impozitul pe venit si TVA. E evident ca vorbim, la nivel macro, de mutarea unor bani din buzunarul public, al statului, in buzunarul privat, fie al cetateanului sau al societatii. Acestea pot face insa mai multe lucruri cu banii: sa ii cheltuiasca (aici pot ajunge, intr-adevar, sa plateasca si TVA), sa ii investeasca sau pur si simplu sa faca economii, lucruri care nu au neaparat un impact favorabil in a aduce bani la bugetul de stat. Corelatia dintre faptul ca dispare impozitul pe dividende cu faptul ca se creeaza locuri noi de munca si se aduc mai multi bani la CAS, impozit pe venit si TVA din asta, e o masura cu impact indirect", explica Cristian Radulescu pentru wall-street.ro.

As merge mai degraba pe stimularea fortei de munca mai degraba decat pe stimularea consumului.

Pe de alta parte, draftul proiectului nu a gasit o solutie reala pentru atragerea investitiilor din zona celor care au castigat bani in afara tarii, prin aducerea lor in economia reala a Romaniei. "In acest moment nu exista niciun fel de interes pentru acei oameni sa isi aduca si sa injecteze capitalul respectiv in economie, in lipsa unor reguli clare", sustine reprezentantul TaxHouse.

Guvernul ia in calcul scaderea deopotriva a TVA si a CAS, vizand astfel stimularea cererii si a consumului. Care este parerea consultantului? "As merge mai degraba pe stimularea fortei de munca mai degraba decat pe stimularea consumului. In continuare avem cote ridicate la nivelul impozitarii fortei de munca, raportat la media europeana, chiar si cu scaderea de 5% a CAS". Zona de TVA este insa mai sensibila ca impact bugetar, avand in vedere ca sumele colectate la bugetul de stat au o pondere mai mare decat cea a contributiilor sociale.

In ciuda acestor neajunsuri, noul Cod Fiscal vine si cu lucruri pozitive, spune consultantul TaxHouse. Printre acestea, el aminteste imbunatatirea comunicarii cu Ministerul de Finante, avand in vedere ca circa 90% din propunerile mediului de afaceri cu privire la imbunatarirea tehnica a legislatiei. Mutand insa discutia inspre reducerea de cote, acesta le gaseste surprinzatoare.

Emisiunile de business WALL-STREET 360 de saptamana aceasta (9-14 martie), difuzate in fiecare zi, de la ora 12:30, analizeaza tendintele momentului in fiscalitate.