Ne-am intalnit in restaurantul Avalon din cadrul hotelului si am petrecut aproximativ doua ore vorbind despre hotelarie.

Sonia Nastase si-a inceput cariera in domeniul ospitalitatii in anul 1996, cand s-a angajat pe zona de organizare de evenimente la World Trade Center Bucharest, desi terminase studiile in cadrul Universitatii Politehnice.

“Lucrez in industria asta de 17 ani, m-am angajat imediat dupa facultate, dupa ce am terminat Politehnica. Scoala m-a invatat sa gandesc foarte structurat. Mi-au placut cifrele, imi placea matematica si fizica. Am intrat in domeniul hotelariei si acum, daca ma uit in urma, nu ma vad facand altceva”, a declarat Sonia Nastase.

Absolventa a sectiei de “Motoare” a Politehnicii, Sonia Nastase spune ca in timp a invatat ca daca stii cum functioneaza un motor, intelegi si cum functioneaza un business.

“Daca nu esti atent, nu pui toate piesele componente asa cum trebuie sau nu ii pui ulei si nu faci toate operatiunile necesare nu functioneaza motorul. La fel este si in business”, afirma ea.

Dupa World Trade Center Bucharest, ea a lucrat timp de aproape 6 ani, pe zona de vanzari si marketing la Athénée Palace Hilton.

“Atunci era crestere economica, erau investitii, era o perioada, in care era foarte usor sa inchei contracte. Insa chiar si atunci atitudinea si relationarea cu oamenii trebuiau sa fie corecte. Conteaza si produsul in hotelarie, insa cel mai mult conteaza relatia pe care o ai cu clientul”, crede Nastase.

In 2003 a intrat pentru prima data in echipa Howard Johnson, unde timp de doi ani si jumatate a ocupat functia de director de marketing si vanzari, iar din 2005 a facut parte din echipa companiei Trend Hospitality (fiind chiar printre oamenii care au fondat firma-n.r.), unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata de consultanta in domeniul ospitalitatii din Romania.

Incepand cu anul 2009, Sonia Nastase s-a reintors in Howard Johnson, ocupand functia de director general.

“Cand am ajuns in Trend Hospitality, am inceput sa vad lucrurile dintr-o alta perspectiva si m-am pus in “papucii” investitorului. A fost o perioada frumoasa, in care am deschis brandul Ramada in Romania. Ulterior, insa mi s-a facut dor de nebunia din operational si m-am reintors in Howard Johnson”, spune ea.

Ce a invatat in criza

Daca despre anii 2006-2007 spune ca au fost cei mai buni pentru industria hoteliera, anul 2009 a fost unul dificil pentru acest domeniu, veniturile scazand pana la 40%.

“Lucrurile au mers foarte bine pana in momentul in care a venit criza. Daca ai succes intr-o piata usoara, care mai este distractia? Am invatat pentru noi, iar oamenii din hotel vor face fata in orice firma odata ce au trecut prin aceasta perioada grea. Acum nu mai consider piata ca pe una grea, o vad ca pe o realitate. A durat ceva pana a inteles lumea ca aceasta este realitatea, insa noi am mers bine, am reusit in 2009 si 2010 sa crestem profitabilitatea. Cred ca managerul isi dovedeste calitatile prin modul in care foloseste resursele date si optimizeaza veniturile intr-o piata dificila”, a subliniat Sonia Nastase.

Ea a adaugat ca beneficiile majore ale crizei au fost ca “ne-am scos cliseele din cap, a trebuit sa ne reinventam, a trebuit sa regandim lucrurile importante pentru client”.

Recomandarile dicteaza alegerile in hotelarie

Sonia Nastase subliniaza ca in hotelarie nu iti permiti sa ai niciun feedback negativ pentru ca imediat clientii te inlocuiesc.

“Clientul alege hotelul in functie de recomandari ale familiei, prietenilor sau cele de pe site-urile specializate si nu iti permiti sa se scrie ceva de rau despre tine. Noi urmarim toate aceste site-uri si raspundem la tot ce scrie despre noi, vorbim cu fiecare, primim des sfaturi de la clienti, pe care le si punem in practica”, spune sefa Howard Johnson.

Atuuri romanesti

Sonia Nastase spune ca in continuare un procent important dintre cei care se cazeaza in hotelurile din Bucuresti sunt straini, insa remarca o usoara revigorare in randul calatoriilor efectuate de oamenii de afaceri romani.

“In ultima perioada a crescut piata domestica, adica oamenii care vin din alte orase. Inainte in procent de 80% cei care se cazau in hotel eram turisti straini, acum procentul acesta a scazut, dar a crescut cel de romani. Sunt romani care fie si-au deschis businessuri in Bucuresti sau si le-au extins pe cele din tara”, a precizat aceasta.

Ea a adaugat ca turistii straini care ajung in Bucuresti spun ca este un oras in care se simt bine, un oras efervescent.
“Partea buna pleaca de la oameni, de la interactiunea pe care o au cu acestia. In plus, multi merg si la shopping in Bucuresti, atrasi de numarul mari de mall-uri din Capitala”, a mai spus Nastase.

Citeste si:

Cu toate acestea, in medie, atat strainii care vin in Bucuresti in interes de afaceri, cat si cei aflati in vacanta, petrec in Capitala o singura noapte.

“Stau o zi, maxim doua, desi Bucurestiul poate fi o destinatie de vacanta. Oportunitatea mare in Bucuresti pot fi evenimentele, congresele, care in ultima vreme nu au mai fost organizate cu aceeasi dinamica, acestea aduc avantaje pentru tot orasul. De asemenea, partea de competitii sportive sau expozitii ar putea face turistii sa vina in Bucuresti”, a adaugat ea.

Cum alege un hotelier hotelul

Sonia Nastase recunoate ca atunci cand pleaca in vacanta se uita cu atentie la hotel, insa subliniaza ca orasul de destinatie este important, mai putin unitatea de cazare.

“Unde ma duc, ma duc dupa oras. Merg doua sau trei zile prin Europa si imi plac foarte mult Barcelona, Amsterdam si Berlin. Cand ma duc intr-un oras vechi, cu traditie, hotelul nu conteaza”, spune ea.

Are insa un preferat – brandul “W”.

“Lantul de hoteluri care imi place cel mai mult este W Hotels. Consider ca cei din Statele Unite au inventat hotelaria si de la ei a plecat scoala hoteliera. Ei sunt totdeauna primii si au acel pas inainte. Brandul W care mi se pare wow, de la design, la cum isi imbraca oamenii, de la cum arata din punct de vedere arhitectural, la prezenta pe online, la tot. Mi se par foarte creativi si foarte fresh. Iti vin idei cand vezi astfel de hoteluri, de la intampinare, la mesajul directorului general din camera. Ma uit si din ce-mi place ne inspiram si noi. Trebuie sa invatam unii de la altii”, spune Nastase.

Sonia Nastase ne-a mai spus ca in fiecare an merge si intr-o vacanta in tara.

“Ultima data am facut un circuit si am redescoperit Bucovina. Vorbim de ospitalitate si de naturaletea oamenilor. Tocmai prin naturaletea aceasta a oamenilor Romania poate atrage multi turisti straini”, a adaugat sefa Howard Johnson.

Se bucura cand oamenii pleaca cu produse din camera acasa

Desi poate n-am fi crezut, hotelierii se bucura atunci cand luam un obiect din camera, cum ar fi umerasele de haine.

“Daca turistii pleaca cu ceva acasa din camera de hotel nu poate decat sa te bucure. Inainte standardele hoteliere impuneau umerase fixe, care nu se pot scoate. Acum s-a schimbat, standardul la 5 stele este sa ai umerase pe care sa le poti lua. Si este bine, pentru ca iei brandul acasa de fapt si este o metoda buna de promovare”, a adaugat ea.

Succesul in hotelarie

Dupa 17 ani dedicati ospitalitatii, Sonia Nastase considera ca succesul cere mult timp si pasiune.

“Vin dimineata la 9 si plec de la hotel la 9 seara, iar daca trebuie sa plec mai deveme pentru ca am altceva de facut nu ma simt bine. Uitandu-ma in jur imi dau seama ca nu poti sa ai succes daca nu te dedici, este o piata in care trebuie sa vii cu idei, iar in cele 8 ore nu prea ai cum. Hotelaria nu este un job pe care sa-l faci intre 9 si17, trebuie sa il faci cu pasiune. Printre primele lucruri pe care le-am invatat a fost faptul ca oamenii cumpara de la oameni pe care ii plac”, a incheiat Sonia Nastase.

Hotelul de cinci stele Howard Johnson are 285 de camere si este controlat de International Business and Trading, prin compania Grand Plaza Hotel.

In 2012, hotelul Howard Johnson Grand Plaza Bucuresti a inregistrat o cifra de afaceri de 8 milioane euro si un grad mediu de ocupare de 50%.

Am comandat:

Broccoli Cream Soup 2 x 19 lei
Atlantic Salmon on "News Paper" - 75 lei
Shrimps Yakitori - 60 lei
Macarpone Mousse - 25 lei
Cantaloupe Mousse - 25 lei

Fotografiile au fost realizate de Mircea Dragos (fotografii-profesionale.ro)
@Wall-Street Lunch este un feature editorial deja traditional: interviuri inedite acordate jurnalistilor nostri de catre cei mai reprezentativi oameni din businessul romanesc, intr-un cadru informal si relaxat.

Sursa foto: Mircea Dragos