Este miezul zilei, intr-o miercuri calda de toamna. In varsta de 38 de ani, seful Safety Broker apare, cu un zambet relaxat, in incinta restaurantului cu parfum interbelic Morgan La Dud, situat in proximitatea zonei Universitate din Capitala, intr-o casa veche, dar primitoare. Ramanem cateva minute intr-un salon frumos desprins parca dintr-un film cu gangsteri al anilor '80 la o scurta discutie cu proprietara restaurantului, despre care aflam ca reprezinta o "afacere de familie", frecventat de o clientela selecta si cu preturi putin prohibitive, inainte sa urcam intr-unul dintre separeurile de la etaj.

Ajunsi la masa am remarcat imediat cartile fictive dintr-un fals corp de biblioteca, care ofera asupra intregii incaperi o senzatie... ireala, a unei calatorii in timp pana inainte de Primul Razboi Mondial. Ne tradeaza insa motivul prezentei noastre acolo: o discutie fara "perdea" despre Safety Broker, piata locala a asigurarilor si nu in ultimul rand despre latura umana, mai putin cunoscuta, a managerului care conduce, pana acum cu succes, una dintre companiile de top din Romania.

Viorel Vasile se remarca in afaceri drept o persoana foarte pragmatica si care incearca in permanenta sa ridice stacheta in domeniu. Primul contact cu lumea asigurarilor l-a avut in '99 pe cand lucra la Volvo Finance si a lansat start-up-ul Forum Asigurari Auto pentru compania mentionata. Dupa sase ani a lasat calitatea de angajat pentru "haina" de antreprenor si in primavara anului 2005 si-a lansat propriul start-up in brokerajul de asigurari: Safety Broker de Asigurare.

"Brokerajul in asigurari este business-ul ideal pentru antreprenori."

Si-a finantat lansarea afacerii in asigurari din propriile economii si cateva imprumuturi de la prieteni, dupa cum povesteste seful Safety Broker. "Sincer, era bine daca reuseam sa invat ceva de la cineva, deoarece tot timpul am invatat din greselile mele. Am fost astfel mai degraba un autodidact, iar acum consider ca acesta reprezinta cel mai bun mod de a invata sa faci business".

Bineinteles, n-au lipsit nici momentele dificile. "Primul a venit in perioada in care am lansat Safety, cand am constatat ca lucrai, lucrai, dar trebuia sa platesti totusi si niste salarii. Atunci am luat niste imprumuturi de la prieteni. Al doilea moment dificil a fost in 2008. In plina criza a trebuit sa schimbam modelul de afaceri, de la preponderent corporate: camioane, echipamente s.a.m.d. spre retail. In acelasi an, piata a cazut spre final si atunci am luat decizia sa plecam pe ideea de franciza si dezvoltare in teritoriu. Si cred ca am facut-o la momentul oportun anticipand putin ceea ce va urma".

Intrebat daca ar lua din nou startul pe acelasi drum de la inceput, Viorel Vasile a raspuns afirmativ argumentand ca "in general un antreprenor investeste in domeniul pe care-l cunoaste cel mai bine. N-o sa vezi niciodata un antreprenor care sa investeasca in altceva." Isi aminteste, de asemenea, ca a pornit la drum cu numai sapte angajati, insa, in prezent, firmele din grupul Safety au aproximativ 100 de salariati. In ceea ce priveste contractele de franciza, acestea sunt in numar de peste 60 in toata tara, in timp ce "useri emitenti" de polite pentru Safety sunt undeva la 4.000 de persoane.

"Safety a devenit un business de familie la dimensiunea fiecarui judet."

"Foarte greu a fost in primele sase luni, pentru ca nu reuseam sa platim salariile angajatilor. Desi, realizam foarte multe contracte de intermediere, aveam in acea perioada 90% din portofoliu la un singur asigurator, care platea comisioanele la o luna distanta. Si atunci iti trebuie teoretic un capital de lucru, pentru ca desi de afara este bine si frumos, mai trebuie sa platesti si salariile sau impozitele la stat. A durat astfel cam sase luni de zile pana cand ne-am dat seama cum functioneaza business-ul. Ne-am adaptat putin la piata si am trecut la asiguratori care achita comisioanele chiar in clipa in care ai facut incasarea de la client", afirma Viorel Vasile.

Acum, dupa opt ani de antreprenoriat, descrie Safety Broker in genul papusilor rusesti Matrioska: intr-o papusa mare se afla alte papusi mai mici. "Sistemul de franciza Safety a devenit in prezent un business de familie la dimensiunea fiecarui judet. Practic, la nivelul fiecarui judet am reusit sa gasesc un antreprenor, cu un portofoliu de clienti si neaparat sa vina din cadrul unei companii de asigurari nu dintr-o alta societate de brokeraj, pe care il ajutam cu tot ceea ce are nevoie: birouri, salari s.a.m.d., o perioada de 3-6 luni pana se pune pe picioare. Ma feresc, insa, de aranjamente politice." In opinia sa, modelul de business urmat este foarte important. "Daca ti l-ai setat ca strategie si il respecti atunci ai succes. Am mai avut variatii de model si fiecare exceptie a esuat.".

"In viata trebuie sa existe un echilibru intre munca si timpul liber."

In opinia sa, unul dintre cele mai importante lucruri de care un antreprenor trebuie sa tina cont este echilibrul dintre business si viata privata. "Daca ajungi sa pui pe primul loc exclusiv business-ul nu este in regula. Timpul pe care un antreprenor si-l aloca pentru el sa fie cel putin la nivelul timpului alocat pentru business, deoarece viata trece si nu te mai intalnesti cu anumite momente. Daca muncesti non-stop intervine la un moment dat o rutina si nu mai reusesti sa vezi lucrurile in ansamblu... Pana la urma antreprenorul trebuie sa priveasca un pic lucrurile de sus, pentru ca are deja oameni care lucreaza pentru el. Oamenii asteapta de la tine sa le spui un «Bravo!» cand au facut bine si sa le atragi atentia cand gresesc, dar foarte important este sa le oferi o directie. Si pentru a face acest lucru, trebuie sa fii cu mintea limpede, nu sa faci tu treaba in locul lor.".

"La Dinamo - Steaua ma duc tot timpul; nu ratez nici un derby!"

Si daca tot a adus in discutie timpul liber ii propun sa lasam deoparte antreprenoriatul si sa vorbim si despre "omul" din spatele managerului, despre hobby-urile sale si activitatile sociale din afara programului de lucru. Aflu astfel ca fotbalul, tenisul de masa, inotul si calatoriile se numara printre pasiunile sale. "Nebunia" cu masinile - dupa cum chiar el o numeste - o are din perioada primului loc de munca, intr-un service auto Volvo. "Imi place foarte mult sa conduc", marturiseste el, insa pentru a face fata traficului si penuriei de locuri de parcare din Capitala si-a achizitionat un Mini Cooper.

"Acesta este si motivul pentru care mi-am cumparat o masina mai mica. Este efectiv o nebunie! Nu ma deranjeaza neaparat sa stau in trafic, mai ales daca masina dispune de cutie automata si pot sa vorbesc in timp ce astept la telefon. Problema este cu locul de parcare. Daca ai o intalnire la fix si tie iti ia un sfert de ora sa gasesti un loc de parcare, atunci...!", spune seful Safety.

Pentru deplasarile pe distante lungi foloseste insa un Audi A8 sau avionul si, daca nu este in interes de serviciu, calatoreste, in general, cu cele doua fete ale sale de 5 si 8 ani, ori cu prietenii.

"In vacanta cu fetele am fost in Grecia, la Disney si la noi pe litoral. Nu-mi place sa ma duc in Turcia intr-un resort si sa stau tot concediul acolo. Urasc acest gen de concediu! N-am fost niciodata in Turcia, de altfel, si nu cred ca voi ajunge. Mai degraba prefer Grecia, care nu este, totusi, destinatia mea favorita. Prefer Coasta de Azur, unde desi este mai scump comparativ cu alte destinatii, simti intr-adevar ca esti in concediu si te relaxezi. Pe langa Monte Carlo, Monaco sau Nisa sunt si localitati normale unde merge si francezul de rand, cu preturi mici, si unde gasesti atmosfera din filmele cu Louis de Funes. Pe de alta parte, la Cannes este foarte scump si poti sa ai surpriza ca daca nu te duci cu rezervare nu poti sa intri pe plaja", spune managerul Safety. Aminteste insa si de Peninsula Iberica si Bulgaria unde a ramas impresionat de statiunea Nessebar, aflata in golful Burgas, din punct de vedere georgrafic, iar cultural, in patrimoniul UNESCO.

Citeste si:

Ii place, de asemenea, sa citeasca atunci cand timpul ii permite si sa vizioneze filme alaturi de fetele sale in weekend si, bineinteles, sa urmareasca meciurile echipei de fotbal Dinamo Bucuresti sau ale nationalei Romaniei. "Sunt suporter al lui Dinamo de cand sunt mic. Fratele meu tinea cu Steaua si atunci a fost natural ca eu sa tin cu Dinamo. Am prins perioada in care Mircea Lucescu era antrenor, cand a luat Steaua Liga Campionilor in '86. A fost mare suparare, dar cel mai fericit am fost cand a luat bataie de la Milan cu 4-0 in finala din '89. Un alt moment de fericire a fost cand Macarone a inscris impotriva Stelei in semifinala jucata in 2006.", a spus, zambind, Viorel Vasile.

"Piata de asigurari din Romania exista datorita brokerilor."

Cum ne apropiem tot mai mult de finalul intalnirii profit de ocazie si revin cu discutia la piata de asigurari, despre care seful Safety afirma ca nici dupa 23 de ani "nu poate fi considerata o piata matura, atat timp cat companiile de profil inregistreaza pierderi" in fiecare exercitiu financiar. Si totusi multi investitori straini raman in aceasta piata in ideea ca Romania dispune de potential, datorita teritoriului si a dimensiunii pietei.

"Investitorii asteapta sa apara infrastructura. In Austria, o tara cat o treime din Romania, sunt peste 2.400 de km de autostrazi, pe cand la noi sunt 400. Iti dai seama ce potential exista? De asemenea, pana in 2020 numarul de locuitori care termina liceul in Romania va fi peste numarul de locuitori ai Austriei. Prima medie platita pe cap de locuitor in Romania pe asigurare este de 87 de euro, in timp ce in Austria este de 1.912 euro. Este doar o problema de maturitate si dezvoltare", a explicat Vasile.

Pe de alta parte, companiile de asigurari se restructureaza continuu. "Este mult mai ieftin sa vinzi cu un comision fix, precum cel al brokerului. Cat vinde cu atat il platesti, comparativ cu a avea un birou, chirie de platit, utilitati, salarii s.a.m.d.. Este astfel o tendinta naturala de a renunta la orasele mici. In opinia mea, Romania este o piata a brokerajului, deoarece, din punct de vedere al intermedierilor, pot sa afirm ca depaseste deja 50% din primele brute incasate", apreciaza Viorel Vasile.

In ceea ce priveste Safety Broker, managerul estimeaza ca brokerul va intermedia in 2013 prime de 45 milioane euro, in crestere cu peste 20% fata de anul trecut, afaceri sustinute de evolutia din prima jumatate a anului, cand a intermediat prime in valoare de 24 de milioane de euro, mai mult cu 60% comparativ cu primele sase luni din 2012. Portofoliul companiei se imparte in 60% - RCA, 25% - CASCO si 15% polite non-auto, in timp ce 30% din cifra de afaceri sunt pe segmentul de corporate.

"Acum mizam puternic pe recrutare, care se materializeaza in birouri noi, in judete pe care nu le-am acoperit si care se va vedea in rezultate abia un an mai tarziu. Dureaza cam 6-9 luni pana ajung la maturitate si incep sa produca. Astfel, am avut in fiecare an cate o zona pe care ne-am concentrat. Acum mai sunt patru judete fara birouri: Braila, Teleroman, Vaslui si Botosani, dar urmeaza sa ajungem si acolo, cat de curand. Birourile vechi, insa, care au deja cinci ani nu mai au cresteri asa mari, ci de 10-15%.", conchide seful Safety Broker.

NOTA DE PLATA:

Muschi de vita cu Foie Gras si sos de cognac si piper - 141 lei

Muschi de vita in foaie de Bricic in sos Roquefort, dovelcei si baby morcovi - 123 lei

2 x Desert White Duchess - 40 de lei

@Wall-Street Lunch este un feature editorial deja traditional: interviuri inedite acordate jurnalistilor de catre cei mai reprezentativi oameni din businessul romanesc, intr-un cadru informal si relaxat.