Desi am avut ocazia de a-l mai intalni punctual in cadrul catorva evenimente dedicate presei de business, intalnirea stabilita pentru mijlocul zilei, in restaurantul Osho din zona Primaverii, urma sa fie una cu totul diferita. Pe parcursul unei ore si jumatate am trecut prin 58 de tari, culturi, filosofii si experiente de business acumulate in 26 de ani de cand Gerard Chandran, 61 de ani, construieste o cariera internationala.

Originar din sud-estul Indiei, orasul Chennai, Gerard Chandran a aparut relaxat si un zambet generos chiar daca temperatura exterioara trecea lejer de 40 de grade. “Pentru mine aceasta vreme este perfecta. Eu sunt obisnuit cu temperaturi mai ridicate, la care se adauga si umiditatea, care face aerul irespirabil. Nu ar trebui sa va plangeti”, spune razand CEO-ul Mondelez Romania (fosta Kraft).

Kraft Foods devine Mondelez si in Romania

Kraft Foods devine Mondelez si in Romania

Traseul sau s-a oprit in Romania in iulie 2010, alegand aceasta tara pentru ineditul experientei. Nu stia multe lucruri despre Romania: auzise cate ceva despre tara, despre situatia politica si putin despre cultura. Tocmai acest detaliu l-a convins sa spuna da pozitiei de CEO al producatorului Milka si Poiana. “De ce as merge intr-un loc pe care il cunosc?! Asta este frumusetea joburilor noastre. Chiar daca auzisem despre tara, despre situatia politica, despre cultura, atunci cand am ajuns sa experimentez totul este diferit. Foarte diferit din punctul de vedere al discutiilor cu oamenii, cum fiecare persoana interpreteaza diferit trecutul si viitorul. Depinde cu cine vorbesti. Majoritatea oamenilor tineri cu care vorbesc, fie ca ma intalnesc cu ei la magazin, la sala de sport sau la munca, sunt foarte pozitivi si cred ca ei pot progresa daca muncesc pentru asta. In acest sens, vad tara ca una pozitiva, care inca se afla in proces de invatare”, afirma Chandran.

Un nou sef pentru Kraft Foods Romania

Un nou sef pentru Kraft Foods Romania

Cel care conduce acum un business de peste 140 de milioane de euro, visa pe bancile scolii sa devina doctor. S-a lovit insa de un lung proces de selectie si in cele din urma nu a intrat la medicina. S-a reorientat spre resurse umane, insa a urmat si cursurile unui MBA in marketing. A ales sa lucreze pentru o mare companie indiana, specializata atat pe produse farmaceutice, cat si pe bunuri de larg consum sau cercetare de piata. La 24 de ani avea primul contact cu industria FMCG. A urmat apoi experienta Gillette, unde a lucrat timp de 20 de ani, pana la preluarea marcii de catre Procter&Gamble. Atunci a fost pentru prima data cand s-a gandit serios sa demisioneze. Acest lucru s-a si intamplat, noul capitol fiind Kraft Foods, actuala Mondelez. Primul job in “noua corabie” a fost cel de director general pentru Africa de Sud si Israel.

Dupa ce a vizitat peste 50 de tari, fie datorita functiei, fie doar ca destinatii de vacanta, nu mai poti afirma despre Chandran ca ar putea avea probleme in a se adapta la o noua tara. Asa s-a intamplat si in cazul Romaniei, unde s-a simtit confortabil dupa foarte putin timp. “Nu am avut niciodata o problema in a interactiona cu oamenii. Tine de modul in care abordezi o persoana, cat de capabil esti sa o tratezi cu respect si ca pe un egal. Acestea sunt lucrurile care te ajuta sa ai o relatie buna cu altii. Pentru mine nu a fost dificil sa lucrez cu atat de multe natiuni. India, unde vorbim de diferite limbi, diferite culturi, te invata sa apreciezi diversitatea. Te poti afla intr-o tara unde nu intelegi limba, dar totusi trebuie sa relationezi cu oamenii. Si atunci te ajuti de limbajul corporal, de privire. Totul se leaga. In cazul romanilor lucrurile au stat bine, in conditiile in care nivelul lor intelectual este unul ridicat, ce mi-a mai placut este ca desi exista acest stres al progresului le place sa se simta bine”, declara Gerard Chandran.

Nu sunt un bun manager

Daca angajatii romani il percep ca un “om prea bun cu cei din jur, rabdator, desi ca natiune suntem destul de rezistenti la schimbare”, CEO-ul Mondelez Romania nu se considera un “bun manager”. “In cazul meu trebuie sa am o privire de ansamblu a business-ului, ceea ce uneori nu este tocmai potrivit pentru ca iti pot scapa anumite lucruri importante. Este ok atata timp cat privirea de ansamblu este centrata. Uneori oamenii se intreaba de ce nu reactionez pozitiv sau negativ sau de ce nu ofer feedback imediat sau de ce sunt atat de pozitiv cand lucrurile merg mai prost. Pentru mine conteaza finalul unei calatorii, cum voi ajunge acolo. De regula ii las pe oameni sa ia singuri decizii si ma astept ca ei sa mai si greseasca. Imi asum acest risc”, explica Chandran.

Citeste si:

Nu isi reproseaza deciziile pe care le-a luat de-a lungul timpului, ci mai degraba momentul ales pentru implementare. “De multe ori am amanat. Deciziile in business nu sunt atat de greu de luat, ci in special cele legate de oameni, alegerea unei persoane potrivite pentru jobul potrivit”, adauga CEO-ul Mondelez Romania.

Cred ca am reusit sa aduc compania in punctul in care mi-am dorit atunci cand am venit aici

Traiectoria afacerilor Mondelez in Romania pare insa sa il contrazica, in conditiile in care anul trecut business-ul a avansat cu 10% comparativ cu 2008, ultimul an de boom economic. “Cred ca am reusit sa aduc compania in punctul in care mi-am dorit atunci cand am venit aici. Cand pleci dintr-o companie lasi in urma oameni. Aici conteaza daca schimbarea in bine s-a produs, daca i-am ajutat sa progreseze mai mult decat ar fi facut-o oricum singuri, daca isi asuma mai usor riscuri si daca i-am facut mai increzatori in ei. Am venit aici in 2010 cand criza a lovit in plin. Toata lumea era insa in stadiul de negare, am trecut la modul de acceptare si acum privim spre viitor, mult mai pozitivi, desi si mult mai atenti. Dupa mult timp, piata ciocolatei a reinceput sa creasca in valoare, la fel ca si piata cafelei sau piata biscuitilor. Revenim incet la nivelul dinainte de criza”, adauga Gerard Chandran.

Snacking, o piata de aproape 4 mld. $. Cea mai populara gustare pentru romani: cafeaua

Snacking, o piata de aproape 4 mld. $. Cea mai populara gustare...

La finalul anului trecut mandatul sau la conducerea operatiunilor din Romania a fost prelungit cu inca doi ani, pana la 20 august 2015. Intrebat care va fi urmatorul pas in cariera, spune ca nu exclude nici ideea antreprenoriatului, o zona de interes fiind coaching si leadership.

Antreprenorii sunt tipii cu tupeu

“Fie ca au succes sau nu, imi place tupeul lor. Antreprenoriatul este ceva unde nu poti purta centura de siguranta. Ii admir indiferent de domeniul si dimensiunea business-ului. Daca mergi in India vei vedea multi oameni care au o afacere. In zece ani un astfel de om ajunge de la un simplu magazin sau restaurant la 4-5 locatii. Vezi copii care la 12 ani servesc in ceainarii, iar la 22 de ani conduc propria afacere. Oamenii astia nu stiu altceva decat ca trebuie sa aiba succes”, povesteste Chandran.

Atunci cand nu se afla la birou alege cu placere sa urmareasca diferite sporturi, printre preferate numarandu-se cricket, fotbal si tenis. “Ma invata cum sa pierd si sa castig. Cand pierzi cat de repede te ridici, cum te compari cu competitia si cand castigi cat de modest ar trebui sa fii intrucat urmatoarea victorie e relative”, considera CEO-ul Mondelez Romania.

Nu in ultimul rand isi planifica urmatoarea destinatie de vacanta, prima pe lista fiind sudul Mexicului. “Ma atrage pentru pasiunea care o au acei oameni pentru viata. In fiecare parte a lumii in care am fost am gasit ceva special. In Seychelles lumea s-a oprit, daca mergi in Noua Zeelanda oamenii sunt relaxati, iar natura conduce, in Roma mancare italiana extraordinara, daca mergi in Paris o atmosfera unica si romantica, in Londra te simti acasa oriunde, in Australia si Africa de Sud vorbim de o lume a sporturilor. In Romania prefer nordul si Transilvania, care au un farmec aparte si unde stresul parca dispare”, conchide Gerard Chandran.

Sursa foto: Mircea Dragos Photography