La 30, respectiv 29 de ani, Tudor Panait si sotia sa au facut o intoarcere la 180 de grade si au decis sa adauge agricultura pe lista de prioritati. Mai exact, o vacanta in regiunea franceza Provence i-a convins sa investeasca aproape 6.000 de euro in lavanda. Cei doi timisoreni au explicat pentru wall-street.ro care sunt avantajele acestei afaceri si ce castiguri poate aduce.

Tudor Panait are la 30 de ani experienta in industrii creative, unde a facut branding, marketing si account management, in timp ce sotia sa este artist vizual. O vacanta in Provence a fost suficienta pentru a-i convinge sa treaca pe lista de activitati si cultura lavandei, simbolul regiunii franceze, unde sunt cultivate peste 20.000 de hectare cu aceasta planta.

“Casele de piatra, florile mov, pamantul alb-rosiatic, graul copt, mirosul parfumat si adierile calde de vant ne-au rupt de realitate o perioada de timp suficient de lunga pentru a uita ca trebuie sa ne intoarcem in tara. Ne-am documentat despre lavanda si afland ca aceasta planta poate creste si in Romania am decis pe loc ca vom planta lavanda acasa”, explica Tudor Panait, proprietarul Lavandei de Romania.

Cei doi timisoreni au inceput prin testarea de soiuri de lavanda pe loturi mici, inclusiv in balconul propriei locuinte. Au crescut suprafata de la cativa zeci de metri patrati pana la 1,5 ha in prezent, teren pe care s-au extins si cu o cultura de productie. Intr-o perioada de circa patru ani au reinvestit banii si estimeaza ca investitia pentru a pune afacerea de “pepiniera” in miscare a fost de aproximativ 6.000 de euro intr-o perioada de 2-3 ani.

Suprafata de teren detinuta in momentul de fata este situate in jurul Timisoarei, iar cultura de lavanda pentru productie este in localitatea Pischia, la 20 de kilometri de oras.

Pentru a infiinta o cultura de lavanda ca afacere de productie, Tudor Panait vorbeste despre doua tipuri de investitii: initiala si recurenta in primul si chiar al doilea an de viata al culturii. Astfel, a alocat la inceput bani pentru achizitia terenului, chiria pentru utilajele necesare (aproximativ 2.000 de lei incluzand si benzina pentru motocultorul propriu), zilierii pentru plantare (4.000 de lei) si irigare.

“In unele cazuri, clientii nostri trebuie insa sa mai investeasca in sistemul de irigare prin picurare, motocultor, tractor si freze. Investitiile recurente care sunt necesare pana la prima productie se rezuma la eliminarea buruienilor si irigarea din primul an. In cazul in care clientul merge pe recomandarea noastra de a se converti la un statut bio, costurile eliminarii buruienilor depind foarte mult in functie de tipul de buruieni de pe terenul clientului dar in cazul primului nostru an buruienile trebuie eliminate o data la 3-4 saptamani cu un efort de 3 zile in 4 oameni. Irigarea din primul an se poate face fie cu o vidanja tractate fie prin instalarea unui sistem de irigatii”, explica antreprenorul.

Specificul relativ dezorganizat si crescator in care au inceput afacerea le-a permis sa recupereze investitiile anuale pana la inceputul anului urmator.

“In mod uzual insa, un client care incepe o cultura intensiva de lavanda investeste in medie 8.000-10.000 de euro pe hectar in primul an. Presupunand o valorificare prin distilarea de ulei esential de lavanda, cifra de afaceri este zero in primul an, 2.000-3.000 de euro in al doilea an si 5.000-8.000 de euro din anul 3. Astfel, in medie, recuperearea investitiei initiale este posibila in anul 3”, mai spune Panait.

Afaceri cu lavanda

In ceea ce priveste profitul, antreprenorul sustine ca cifra de afaceri estimata pentru un hectar de lavanda in cazul acelor producatori care aleg valorificarea sub forma de ulei esential de lavanda este in medie undeva intre 5.000 si 8.000 de euro anual, daca aleg sa vanda la intermediari sau in tara. Insa aceasta valoare poate ajunge si la 20.000 de euro in functie de lungimea lantului de distributie de la producator la consumatorul final.

“In general, piata de consum europeana este mult mai bine dezvoltata decat piata interna si astfel scalabilitatea afacerii este mai putin limitata in cazul exportului de materie prima sau produse finite sub imaginea unui brand”, considera Tudor Panait.

In medie, un producator care vizeaza un ritm lent spre mediu de crestere a afacerii se poate astepta la intrarea pe profit din anul 3-4. Exista, insa si cazuri care investesc intr-o cultura mica, intretinuta in familie, si care aleg o nisa a decoratiunilor, in acest caz ei putand recupera investitia din anul 2, dar afacerea nu este scalabila. Pe de alta parte, un producator cu crestere accelerata a afacerii se va astepta la o perioada mai lunga de timp pentru recuperarea investitiei, chiar pana la sapte ani.

Lavanda, un agribusiness pentru suprafete mai mici

Antreprenorul timisorean sustine ca o ferma pe o suprafata de 10-20 de hectare este accesibila micilor fermieri si este considerata o afacere cu venituri din vanzari de pana la 120.000 de euro anual, putand fi gestionata de un numar restrans de persoane. Iar din punct de vedere tehnic, lavanda are un avantaj cu privire la daunatorii aproape inexistenti, in timp ce cultura ajunsa la maturitate (anul 3) necesita o ingrijire anuala substantial redusa.

In primii doi ani cheltuielile anuale includ eliminarea buruienilor si afanarea de primavara, irigare si o eventuala tundere de toamna. Acestea pot varia in functie de gradul de mecanizare si de costul fortei de munca.

“Daca este sa consideram o cultura de un hectar semimecanizata (singura operatiune motorizata fiind eliminarea buruienilor dintre randuri cu tractor cu freze sau motocultor) intr-o zona unde un zilier costa 50 de lei atunci respectivul client va trebui sa se astepte la cheltuieli anuale de aproximativ 2.000-3.000 de euro. O ferma mecanizata implica costuri mai mici pe hectar, dar investitia in setul complet de utilaje nu se justifica la culturi mici”, spune Tudor Panait.

Pentru acest an, cei doi soti au alocat investitii pentru cresterea suprafetei de pepiniera si constructia unei distilerii de dimensiuni mari. In acest an au triplat suprafata cultivata si au alocat un lot suplimentar, de tampon, pentru comenzi speciale. Anul trecut productia de material saditor a fost de circa 100.000 de butasi de lavanda.

“Cultura intensiva de lavanda este infiintata anul trecut si astfel nu am inregistrat productie iar pentru acest an ne asateptam la un minim de floare pe care o vom folosi cu precadere in teste de distilerie”, adauga Panait.

Preturile pentru butasii de lavanda variaza intre 1 si 2 lei in functie de cantitate si vizeaza piata interna. In plus, pentru un litru de ulei essential de lavanda se obtine un pret de 80 de euro.

Cultura de lavanda

In aceasta toamna cei doi antreprenori au stabilit o vizita la Roma unde se vor intalni cu cei mai importanti traderi si producatori din industria uleiurilor esentiale la nivel mondial.

“Desi am avut discutii preliminare, intentia pentru acest an este stabilirea de termeni concreti pentru export de ulei esential de lavanda in cantitati en-gross prin asocierea producaotrilor din Romania. Astfel dorim ca incepand cu 2015 sa finalizam componenta asociatiei producatorilor de lavanda din Romania prin care vom distila si exporta ulei esential de lavanda cu precadere catre Europa”, conchide Tudor Panait.

Cultivarea lavandei este intalnita cu precadere in Europa, in special in Franta si Bulgaria, unde uleiul de lavanda este utilizat in industria cosmetica. In perioada 2005-2010 Franta a pierdut peste jumatate din plantatiile de lavanda pe fondul temperaturilor in crestere. Planta genereaza afaceri de peste 50 mil. euro si 10.000 de locuri de munca in Franta. In ultimii ani si Bulgaria a devenit un producator important de lavanda.

La nivel mondial, productia anuala de ulei de lavanda este cuprinsa intre 150 si 200 de tone.

Sursa foto 2: Lavanda, Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Agricultură »



Setari Cookie-uri