3 Octombrie 2011

Un roman ia parte la proiectul Nissan care va citi gandurile soferului



Nissan si cercetatorii de la École Polytechnique Fédérale de Lausanne din Elvetia (EPFL) lucreaza la o tehnologie care va anticipa urmatoarea miscare a soferului. Romanul Lucian Gheorghe traieste de 14 ani in Japonia si este implicat in proiect.

La Nissan, inginerul roman a efectuat cercetari in domeniul sistemelor de asistenta pentru sofer, revenindu-i responsabilitatea de a identifica noi moduri de adaptare a programelor de analiza a creierului pentru domeniul auto.

„Analiza undelor cerebrale m-a ajutat sa inteleg sarcinile care ii revin soferului, lucru absolut necesar pentru a putea reduce stresul la care este supus acesta. Sunt convins ca parteneriatul cu EPFL nu numai ca va contribui la ridicarea nivelului actual de cunoastere, ci si va produce solutii de inginerie care ne vor aduce mai aproape de asigurarea unui acces mai simplu la mobilitatea personala”, a declarat Gheorghe.

Masina va fi capabila sa scaneze tiparele de gandire ale soferului si sa anticipeze manevrele, pentru o mai mare siguranta.

Daca soferul se gandeste sa vireze la stanga de exemplu, masina se va pregati si ea pentru manevra, selectand viteza corecta si pozitionarea pe sosea inainte de efectuarea virajului.

Cercetarile avansate in domeniul interfetei creier-computer efectuate de EPFL permit deja persoanelor cu handicap fizic sa isi manevreze scaunele cu rotile exclusiv prin transferul semnalelor de la creier. Urmatoarea etapa este adaptarea proceselor BMI la masina si soferul viitorului.

Controlul cu ajutorul mintii – prin intermediul interfetei creier-computer – este recunoscut in mediul stiintific, nivelul de concentrare necesar este totusi extrem de mare.

Colaborarea dintre Nissan si EPFL a facut posibila dezvoltarea unor sisteme mai avansate, care utilizeaza analiza statistica pentru anticiparea intentiilor soferului si evaluarea modului in care acesta percepe mediul in care se deplaseaza autovehiculul.

Prin masurarea activitatii creierului, a tiparelor de miscare a ochilor si prin scanarea mediului de trafic cu ajutorul senzorilor masinii, este posibila anticiparea intentiilor soferului – indiferent daca este vorba de un viraj, o depasire sau o schimbare de banda – apoi acordarea de asistenta la efectuarea manevrei in conditii de completa siguranta, pentru o perceptie cat mai placuta la condus.



Citeste si