12 Noiembrie 2012

De ce nu avem autostrazi? Firmele angajate de CNADNR nu au personal si utilaje suficiente



Lucrarile de constructie de drumuri nationale si autostrazile sunt intarziate deoarece firmele de constructii nu dispun de personal si utilaje suficiente, pe masura contractelor, si lucreaza in acelasi timp pe mai multe santiere, rezulta dintr-un raport al Corpului de Control al primului-ministru, scrie Mediafax.

Verificarile au fost derulate la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale ( CNADNR), pentru identificarea cauzelor care au determinat intarzieri in executia lucrarilor de infrastructura rutiera aflate in derulare, perioada verificata fiind 1 ianuarie 2007-31 august 2012.

In urma analizei a 31 de contracte de lucrari privind reabilitarea/modernizarea si construirea de drumuri nationale si autostrazi in cadrul carora au fost inregistrate intarzieri in executia lucrarilor, au fost identificate mai multe cauze, precum insuficienta mobilizare pe santier a firmelor de constructii.

Astfel, desi pe hartie prezentau personal suficient si utilaje pe masura lucrarilor angajate, in teren situatia era cu totul alta, generand intarzieri la reabilitarea DN 6 Alexandria- Craiova (lotul 1 in valoare de 140,6 milioane lei fara TVA incheiat cu firma Shapir Structures, cu lucrari care trebuie finalizate in mai 2013 si executate in proportie de 17% in iunie acest an), reabilitarea DN 6 Alexandria - Craiova (lotul 2 de 136,5 milioane lei fara TVA, contract incheiat cu asocierea Romstrade, Ezentis Infrastructuras si Euroconstruct Trading 98, termen de finalizare in mai 2013 si executate la 13% in iunie acest an), constructia variantei de ocolire a municipiului Caracal (contract de 44,4 milioane lei fara TVA incheiat cu Romstrade, termen de finalizare in mai 2013 si executat la 5% in februarie acest an), reabilitarea DN 76 (contract de 170,8 milioane lei fara TVA cu Construct Mod, termen finalizare octombrie 2013 si executat la 8% in mai acest an).

Toate aceste contracte, incheiate in perioada 2009-2011, sunt finantate si de catre Comisia Europeana prin programul POS Transporturi.

O alta cauza majora a intarzierilor indicata de inspectori este utilizarea de catre constructori a acelorasi utilaje, dar si a acelasi personal in cadrul mai multor contracte de lucrari, executate in aceeasi perioada de timp. In urma analizei efectuate au fost identificate situatii in care, in scopul obtinerii contractelor, constructorii au indicat in cadrul unor oferte depuse in proceduri de atribuire diferite faptul ca aceleasi utilaje si acelasi personal-cheie vor fi utilizate pentru executia unor lucrari de infrastructura rutiera in santiere diferite, in aceeasi perioada de timp. Astfel, Romstrade a prezentat aceeasi instalatie de preparat mixturi asfaltice in doua oferte care au stat la baza obtinerii contractelor derulate in aceeasi perioada, pentru constructta variantei ocolitoare a municipiului Caracal si pentru modernizarea DN 5 Bucuresti- Adunatii Copaceni. Situatii asemanatoare au fost constatate si la firmele Tehnostrade si Shapir Structures.

Conform situatiei din august acest an prezentata de CNADNR, unii constructori executau in paralel mai multe lucrari de infrastructura rutiera, respectiv Romstrade avea in derulare 23 de contracte, Spedition UMB - 19 contracte, Straco Grup - 20 de contracte, Tehnostrade -13 contracte, Strabag AG - 6 contracte, SC Strabag SRL - 10 contracte, DELTA ACM 93 - 10 contracte, JV FCC Construccion - 9 contracte si Astaldi Sp.A - 7 contracte.

Raportul a fost transmis Ministerului Transporturilor si CNADNR pentru a dispune masurile necesare fata de cele constatate.
In urma cu aproximativ doua saptamani, Comisia Europeana a informat autoritatile romane ca a decis sa presuspende cea mai mare parte din trei programe cofinantate prin fondurile structurale ale UE, respectiv "Transport", "Regional" si "Cresterea competitivitatii economice", Romania avand la dispozitie doua luni pentru remedierea deficientelor.

Ministrul Afacerilor Europene, Leonard Orban, a declarat ca nivelul corectiilor financiare propuse de Comisia Europeana pentru programul Transport depaseste 350 de milioane de euro, fiind vorba de proiectele derulate de CFR SA si Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale.



Citeste si