12 Decembrie 2014

Marile proiecte de infrastructura prioritare in 2015: ce autostrazi sunt pe lista Executivului



Cheltuielile destinate investitiilor in anul care urmeaza vor fi cu 24% mai mari decat in 2014, ceea ce va reprezenta aproximativ 6,3% din PIB si 18,7% pondere in total cheltuieli bugetare, potrivit unui Raport al Guvernului privind situatia macro din Romania. Care sunt cele mai importante proiecte de infrastructura si ce autostrazi vor primi finantare in 2015, aflati din prezentarea de mai jos!

1. Constructia autostrazii Orastie - Sibiu

Constructia autostrazii Orastie – Sibiu ramane pe lista prioritatilor Guvernului si in 2015. Desi portiunea intre Orastie si Deva a fost finalizata si functioneaza in prezent la standard de autostrada, inca mai este de lucru, mai ales din cauza problemelor cu alunecarile de teren.

Loturile 1, 2 si 4 din Autostrada Orastie - Sibiu au fost deschise traficului in decembrie 2013, lotul trei, de la Saliste la Cunta, ramanand insa in santier din cauza alunecarilor de teren din zona. Loturile 1, 2 si 4 ale acestei autostrazi, cu o lungime totala de 60,5 kilometri, au fost realizate in urma unei investitii totale de 1,46 miliarde delei (326,5 milioane de euro), fara TVA.

Lotul 3 al autostrazii Orastie – Sibiu, portiunea de 22 de kilometri intre Saliste (Sibiu) si Cunta (Alba) a fost inaugurata la jumatatea lunii noiembrie a anului, dar inaugurarea a fost de asemenea intarziata fata de termenul initial programat pentru luna decembrie din 2013.


2. Constructia autostrazii Timisoara - Lugoj si varianta de ocolire a orasului Timisoara la standard de autostrada

Proiectul autostrazii Timisoara – Lugoj este in continuare pe harta prioritatilor Guvernului Romaniei. Impartit in doua loturi, prima lucrare, portiunea dintre Izvin si Giarmata (Centura Timisoarei), de 9,5 km, a fost inaugurata in finalul anului 2012, pentru ca al doilea lot sa fie finalizat in vara anului 2016.

Pana in prezent, pe lotul 2 al autostrazii Timisoara – Lugoj se lucreaza la circa 6 kilometri, dintr-un total de circa 25, valoarea totala a proiectului ridicandu-se la circa 95 milioane de euro fara TVA. Lotul 2 al autostrazii Timisoara – Lugoj este executat ide catre firmele Tirrena Scavi si Societa Italiana per Condotte D`Acqua.

Lungimea totala a proiectului este de 35,1 km.


3. Constructia Variantei de Ocolire a Municipiului Brasov

De buget de la stat va beneficia si constructia Variantei de Ocolire a Municipiului Brasov. Proiectul este de fapt o sosea de centura care ocoleste municipiul Brasov, fiind destinata mai ales traficului de marfa si de tranzit.
Proiectul este impartit in trei tronsoane de lucru, iar dupa terminarea lucrarilor Varianta de ocolire a municipiului Brasov va avea o lungime totala de circa 24 de km.

Proiectul are un buget total de 425 milioane de lei, din care 285 milioane lei constituie finantare nerambursabila acordata de Comisia Europeana din Fondul European de Dezvoltare Regionala prin Programul Operational Sectorial „Transport” 2007-2013, restul sumei fiind asigurata de la Bugetul de Stat. Lucrarile se vor desfasura in perioada aprilie 2012 – noiembrie 2015, conform calendarului de implementare al proiectului.


4. Constructia Autostrazii Sebes - Turda

Proiectul autostrazii Sebes – Turda (A10), portiune de sosea de mare viteza cu o lungime de 70 de kilometri, va primi in continuare finantare de la bugetul de stat si in exercitiul financiar 2015. Proiectul este impartit in patru loturi distincte: lotul 1 (17 km) cu o valoare de 539 milioane de lei, lotul 2 (24,3 km) – cu un cost de 460 mil. lei, lotul 3 (12,5 km) – cu un cost de 420 mil. lei precum si cei 16,3 km de sosea din lotul 4, al carui cost se ridica la 470 milioane de lei.

Lucrarile pe autostrada A10 (Sebes – Turda) ar urma sa fie incheiate in vara anului 2016, iar 85% din buget este asigurat prin fonduri europene, diferenta fiind acoperita de catre bugetul de stat.


5. Constructia Autostrazii Lugoj - Deva

Autostrada Lugoj – Deva va beneficia de finantare si in 2015. Proiectul de 100 de kilometri de autostrada este impartit in patru loturi, momentan fiind deschis doar primul lot, de 27 de kilometri si care a necesitat un cost de 681 milioane de lei.

Urmatoarele loturi urmeaza sa fie deshise pana in luna mai din 2016.


6. Constructia Autostrazii Nadlac - Arad

Tronsonul constructiei Autostrazii A1, portiunea dintre Nadlac si Arad care se intinde pe o lungime de 39 de kilometri este impartit in doua loturi. Primul dintre acestea, cu o lungime de 22 km, este programat sa fie inaugurat la finalul acestui an, la fel si inca 6 km din cel de-al doilea lot.

Lotul 2 al autostraziii Nadlac – Arad, portiunea dintre Arad si Pecica (16,7 km) a fost atribuit in luna septembrie a acestui an catre asocierea Astaldi – Max Boegl, dupa ce contractul initial cu firma Alpine Bau a fost reziliat ca urmare a falimentului constructorului. Contractul pentru cel de-al doilea lot se ridica la circa 90 de milioane de lei, cost fara TVA.


7. Constructia Variantei de Ocolire a Municipiului Constanta la standard de autostrada

Proiectul constructiei Variantei de Ocolire a Municipiului Constanta la standard de autostrada consta in realizarea a 22 km de drum cu profil de autostrada (cate doua benzi pe sensul de mers), avand ca punct de pornire nodul rutier de legatura cu DN2A, aflat in vecinatatea orasului Ovidiu si punct final poarta 9 a Portului Constanta Sud.

Valoarea totala a acestui proiect este de circa 0,8 mil. euro (fara 0,2 mil. euro reprezinta contributia nerambursabila a Uniunii Europene prin Fondul de Coeziune, diferenta fiind asigurata prin bugetul de stat si din alte surse de finantare (IFI).


8. Soseaua de Centura a Municipiului Bucuresti - Sector Centura Sud

Cu o lungime de circa 70 de kilometri, Soseaua de Centura a Municipiului Bucuresti a fost modernizata doar o treime pana in momentul de fata, doar 20 de km fiind reabilitati si largiti la patru benzi de circulatie.

Constructia si modernizarea Soselei de Centura a Municipiului Bucuresti a fost pe lista multor ministri aflati la guvernare, insa in 2014 statul a obtinut o finantare in valoare de circa 45 de milioane de euro pentru aceasta constructie, insa doar pentru zona de nord a acesteia. Situatia din Sud, insa ramane incerta, asta dupa ce Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania a reziliat constractele cu constructorii.
Se pare, insa, ca proiectul ramane deschis si prioritar pentru anul care urmeaza.




Citeste si