Cat de mult va creste eCommerce-ul in Romania? Foarte mult. "Pe cele mai mari piete europene, Marea Britanie si Germania, 40% din retail este online, iar in Romania este 2-3%", considera Mihai Patrascu, fondatorul evoMAG, care spune intr-un interviu in miscare pentru proiectul Business to go, marca wall-street.ro, ca este "in discutii avansate cu fonduri de investitii pentru a dezvolta business-ul".

Antreprenorul, care conduce un Volkswagen Passat si vrea ca urmatoarea lui masina sa fie un SUV, a preferat pentru aceasta intalnire o calatorie cu modelul Mercedes-Benz GLE din flota Autonom.

evoMAG

La birou ajunge in fiecare zi la 7:30 - 8:00 si sta pana la 18:00 - 18:30. Daca in urma cu doi ani continua sa lucreze si de acasa pana noaptea tarziu, acum, de cand are un baietel de un an lucrurile s-au schimbat destul de mult, dupa job face o pauza pentru a petrece timpul cu familia.

Antreprenor de la 18 ani din nevoia de Internet

Primii pasi in antreprenoriat i-a facut inca din facultate, in anul 2000, cand a dorit sa aiba Internet in cartier, dar nu existau nici macar retele, asa ca i-a venit o idee.

Retail jobs

"La inceput, cand aveam 18 ani, prin anul 2000, imi doream sa am Internet, iar in cartierul Titan nu exista asa ceva. Atunci ce m-am gandit: daca ma duc eu sa imi pun Internet, atunci nu o sa ma bage nimeni in seama. Asa ca, hai sa fac o retea cu cei din bloc".

"Am facut chestia aceasta si usor, usor, am facut o retea de 50 de oameni si asa am avut Internet. Asta m-a ajutat foarte mult sa inteleg filozofia oamenilor, sa inteleg cum sa le vand. Am ajuns in cele din urma la o retea de cartier de 250 de persoane pe care eu o administram. In acelasi timp am lucrat si la Siveco un an de zile, am plecat repede, nu era de mine, era corporatie", marturiseste fondatorul retailerului online evoMAG.

Dupa un an de zile a inceput electronica si telecomunicatiile dar nu a terminat facultatea, a incheiat anul 3 si a pornit un business (o companie care vindea si repara calculatoare) cu un coleg de liceu, el ca angajat. Compania a crescut pana la 20-30 de angajati, dupa care prietenul lui a luat decizia de a inchide business-ul. Asa ca i-a cerut firmele carora le repara calculatoarele pentru a continua pe cont propriu.

"Pentru ca nu aveam bani sa imi fac un SRL, m-am dus la oamenii acestia, carora urma sa le repar calculatoarele, si le-am cerut 3 luni in avans. Mi-au dat banii, am infiintat compania si le-am reparat in continuare calculatoarele", spune Mihai Patrascu.

Citeste si:
The Heroes of the Retail World: vino să-i cunoști pe 29 septembrie...
The Heroes of the Retail...

Cum a ajuns la un business in comert online

"Daca le reparam calculatoarele, eram prima persoana care le recomanda ce sa cumpere si aveau 100% incredere in mine. Am facut apoi un document in Excel cu componente pentru a economisi timp si l-am postat pe domeniul evolutionsystems.ro pentru ca oamenii sa isi aleaga de acolo. Nu aveam bani de reclama, puneam anunturi de calculatoare pe Internet, dar mi-am dat seama ca lumea nu retine site-ul. Asa ca pentru ca imi placea cuvantul evolutie am ales trei variante care sa inceapa cu evo: evomag, evosys si evoshop", povesteste Mihai Patrascu.

Trei nume le-a folosit timp de doua saptamani pentru a posta anunturi pe Internet, in fiecare dimineata de la ora 9 la 11. Aceleasi anunturi, pe aceleasi site-uri, dar cu linkuri diferite pentru a decide care dintre domenii este cel mai bun. Majoritatea au fost cu evoMAG si asa a ales numele.

"Asa a pornit evoMAG, in dormitor, in prima parte a zilei puneam anunturi, in a doua luam componentele si in a treia reparam calculatoarele. Dupa care am mers intr-un apartament, iar acum suntem la a patra mutare, aici, pe Splaiul Unirii. De fiecare data, problema a fost spatiul. Noul birou este open space, mi-am dorit lucrul acesta pentru ca oamenii sa colaboreze mai usor", spune seful evoMAG.

evomag

Citeste si:
Interviu inedit cu seful Delamode despre revenirea pietei de logistica
CEO Delamode: Piata de...

evoMAG creste cu 20-30% pe an

Business-ul evoMAG a crescut in ultimii ani cu 20-30% si va depasi anul acesta cifra de 20 de milioane de euro, dar pentru a se dezvolta si mai mult ar fi nevoie de un partener.

"Suntem in discutii destul de avansate cu diferite fonduri de investitii si strategici. Avem o platforma foarte bine dezvoltata de noi in 11 ani, cu foarte multa tehnologie. Deci avem niste bunuri pe care le putem materializa", a declarat Mihai Patrascu.

evoMAG este pe locul 3-4 intr-o piata in care primii cinci jucatori detin 80-90%, iar valoarea pietei se ridica la 1,5 miliarde euro. Din aceasta cifra, comertul online de IT&C este de 600-700 de milioane euro.

Profitul nu este foarte mare in eCommerce, evoMAG spune ca profitul net este sub 1% din cifra de afaceri, pentru ca in acest business este nevoie mereu de investitii. "Un magazin online este un magazin de tehnologie. Majoritatea cheltuielilor, in afara de cele operationale, salarii, chirii, sunt in marketing si platforma, tehnologie", a adaugat seful evoMAG.

In Romania, traficul pe mobil a crescut foarte mult. Daca in ianuarie acesta reprezenta doar 20%, in prezent a crescut la 35-40%. O alta schimbare in eCommerce este momentul in care romanii comanda pe Internet. Numarul mare de comenzi a inceput sa fie seara, intre 22:00 si 24:00, in urma cu un an fiind in prima parte a zilei.

evomag

Mediul de afaceri este din ce in ce mai bun

"A crescut foarte mult seriozitatea partenerilor cu care lucram, de la furnizori la orice alt partener din alte domenii pe care le folosim. Este un lucru bun, mediul de afaceri se curata de oamenii neseriosi. Mediul de afaceri este intr-un trend de crestere si de maturitate. S-au mai filtrat si cativa concurenti. Acum nu se mai deschid asa de multe magazine online ca in trecut pentru ca sunt marje mici, deci nu prea mai e loc de intrare pe piata", considera antreprenorul.

Cum arata strategia evoMAG

In primavara, evoMAG va avea o noua abordare.

"La inceputul anului viitor vom da drumul la un nou marketplace. Vom aduce primii cei mai mari jucatori dintr-un anumit domeniu, in papetarie, haine, etc., iar noi ne vom concentra pe business-ul de IT&C", a declarat Mihai Patrascu.

Din cifra de afaceri, 80% este IT&C, iar restul de 20% alte domenii. Cel mai bine creste cererea pentru echipamente sport & fitness, auto.

Site-ul va primi o noua infatisare in ianuarie 2017. "La trei ani lansam un site nou. Avem deja designul refacut si il vom implementa in ianuarie - februarie. Vrem sa fie adaptiv la toate device-urile, traficul pe mobil creste foarte mult. In prezent avem un sablon pentru fiecare device, varianta urmatoare va fi adaptiva", a adaugat Patrascu.

O alta strategie este dezvoltarea unui parteneriat cu o companie care vine cu servicii din Bulgaria, care va avea puncte de prezenta in tara si va oferi servicii de testare inainte de a ridica produsul.

Alt business? Tehnologie de magazin online. Daca ar fi sa mai deschida ceva, Mihai Patrascu spune ca ar fi in domeniul tehnologiei de magazin online, pentru ca sunt multe companii care o duc foarte bine vanzand tehnologie pentru magazine online. Tehnologia are multe avantaje: nu are marfa, nu are stocuri, nu are depozite, totul este electronic.

evomag

Black Friday evoMAG

evoMAG lanseaza cel putin o campanie de reduceri pe luna. Cea mai importanta ramane insa Black Friday, in doar trei zile sunt inregistrate vanzarile pe o luna intreaga.

"Avem cel putin o companie umbrela pe luna. Incercam sa o promovam tot mai mult pe toate canalele si sa ii aninam pe clienti cu tot felul de cadouri, tombole. In prezent avem EvoHalloween, o campanie care creste vanzarile cu 30% fata de o luna normala. Este al cincilea an in care participam la Black Friday (18 noiembrie), este o companie de marketing care ne dubleaza vanzarile, in doar trei zile pentru ca tine si weekend-ul. Curierii reusesc in 7 zile sa livreze toate produsele. Lucram cu trei firme de curierat si suntem in discutii sa lucram si cu o a patra firma de curierat", a spus Mihai Patrascu.

Anul acesta evoMAG va lucra non-stop de Black Friday, la fel ca si anul trecut, pentru a face marea masa a coletelor in doua zile. Si anul acesta vor fi masini la vanzare de Black Friday. "Vom avea si anul acesta masini de BlackFriday. Ce este interesant: anul acesta au venit dealerii de masini la noi, fata de anul trecut cand incercam noi sa ii atragem, sa le explicam. Anul trecut am avut 12 masini si am vandut 5. Anul acesta teoretic vom avea mai multe pentru ca dealerii deja au venit la noi sa ne spuna de stockuri", a adaugat Mihai Patrascu.

Cel mai scump produs vandut vreodata de evoMAG a fost un televizor de 7.000 euro si tablete Microsoft al caror pret variaza intre 3.000-4.000 euro. In prezent, cele mai vandute produse pe evoMAG sunt telefoanele mobile. Fata de anul trecut, vanzarile s-au dublat. Urmatoarele cele mai cautate produse sunt laptopurile, componentele, imprimantele si televizoarele.

Servicii externalizate de evoMAG

evoMAG a externalizat partea de SEO, partea de marketing si curieratul. In Bucuresti livreaza cu propriile masini, sapte VAN-uri (Fiat, Opel, Dacia si Renault), pe care le reinnoieste la 3-4 ani. Masinile au fost cumparate in leasing financiar pentru ca la momentul achizitiei parea cea mai buna varianta.

"Am incercat leasingul operational dar diferenta era foarte mica atunci cand am inceput noi sa le cumparam. Acum, probabil, ca leasingul operational face sens", a mai spus Mihai Patrascu.

evoMAG are propriile masini pentru livrari catre companii in Bucuresti, pentru ca 20% din vanzari sunt corporate. evoMAG este singurul magazin online de IT&C care are flota proprie. Compania are 70 de angajati.

Fondatorul evoMAG merge in vacante de cele mai multe ori cu prietenii si prefera destinatii din Grecia (Thasos), Cipru, Spania. Alte locuri in care a mai calatorit si i-a placut foarte mult au fost Hong Kong, Shenzhen-China.

FOTO: Razvan Baltaretu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:

Setari Cookie-uri