29 Noiembrie 2016

Cum sa eviti si sa reactionezi in caz de acvaplanare



Soferii considera ca cele mai mari riscuri in trafic sunt depasirile periculoase, nepastrarea distantei corespunzatoare fata de vehiculul precedent, actiunile neasteptate ale celorlalti soferi, viteza excesiva si acvaplanarea, potrivit unui studiu Nokian Tyres.

Riscul acvaplanarii este cat se poate de real in special in timpul ploilor torentiale abundente. Anvelopele de calitate si presiunea corecta a pneurilor reduc acest risc, insa cel mai important lucru este ca soferii sa isi pastreze calmul si sa reactioneze in mod corespunzator.

In timpul precipitatiilor abundente, singura abordare corecta ramane reducerea vitezei pentru a putea permite canelurilor anvelopei sa elimine apa dintre carosabil si pneu. De asemenea, importanta este si mentinerea presiunii din cauciucuri la valorile corecte. O presiune mai scazuta decat valoarea normala creste riscul acvaplanarii si are un efect advers asupra manevrabilitatii si durabilitatii anvelopei.

In cazul masinilor foarte incarcate, soferii trebuie sa mareasca presiunea din cauciucuri cu 10-15% fata de valoarea uzuala. De asemenea, legea prevede ca limita de uzura maxim admisa a profilului anvelopei este de 1.6 mm pentru cauciucurile de vara si de 4 mm pentru cele de iarna, insa riscul de acvaplanare este foarte mare la acest grad de uzura. Nokian Tyres recomanda o limita de uzura a profilului de maxim 4 milimetri independent de anotimp.

Cum sa eviti acvaplanarea
  • Trebuie sa reduci viteza pe timp ploios; nici macar anvelopele noi nu pot impiedica producerea efectului de acvaplanare daca viteza este prea ridicata
  • Verifica uzura anvelopelor tale – trebuie sa ai un indice de uzura de cel putin patru milimetri
  • Verifica presiunea pneurilor, deoarece presiunea extrem de redusa creste foarte mult riscul de acvaplanare
  • Ocoleste santutile pline cu apa care se formeaza pe soselele principale
Cum sa reactionezi la acvaplanare
  • Ramai calm
  • Apasa ambreiajul si ridica piciorul de pe pedala de acceleratie pentru a reduce viteza
  • Nu vira stanga-dreapta, ci pastreaza directia de deplasarea pana la recapatarea aderentei
  • Nu frana sau accelera pe parcursul derapajului, caca risti sa reduci si mai mult aderenta



Citeste si