Piata auto a inregistrat in primele 7 luni o crestere de 15,5% a vanzarilor de autoturisme noi, sustinuta in special de achizitiile facute de catre persoanele fizice intrucat livrarile catre persoane juridice s-au mentinut la nivelul de anul trecut.

In Romania, vanzarile de autoturisme realizate in primele sapte luni din 2017 au fost, ca si in anii precedenti, datorate persoanelor juridice, ponderea acestora din total fiind de 65% (vs. 35% pers. fizice). Comparativ cu primele 7 luni din 2016, este de remarcat faptul ca au crescut atat ponderea, cat si volumul achizitiilor realizate de catre persoanele fizice: ponderea, de la 28% la 35%, iar volumul, cu 44% (procent mult superior cresterii generale a pietei la 7 luni, respectiv +15,5%).

Pe ansamblul pietei, livrarile totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au inregistrat, in primele sapte luni din 2017, o crestere generala de 12,5% comparativ cu aceeasi perioada din 2016.

Piata auto de masini rulate a crescut de 5 ori

In ce priveste autoturismele rulate (in marea lor majoritate nefiscalizate), se observa faptul ca, in primele sapte luni din 2017, au fost inmatriculate circa 295.000 unitati (aproape tot atatea cate s-au inregistrat pe intreg anul 2016), adica de 5,2 ori mai multe decat cele noi. Aceasta situatie se datoreaza, dupa cum APIA a semnalat inca de anul trecut, eliminarii de la 1 februarie a Timbrului de Mediu. Ceea ce este si mai grav insa, este faptul ca s-a triplat numarul autoturismelor rulate importate cu emisii poluante ridicate (Normele Euro3 si Euro2).

Autoturismele, care reprezinta circa 83% din totalul livrarilor realizate in aceste sapte luni din 2017 (70.805 unitati), inregistreaza o crestere fata de aceeasi perioada a anului 2016 de 15,5%, iar vehiculele comerciale (marfa si persoane), o scadere de 0,1%.

Top cele mai vandute marci auto

La autoturisme, in functie de volumele livrate, top-ul pe marci are pe primul loc Dacia, cu 21.645 unitati (30,6% cota de piata, pe un volum in crestere cu 16,9% fata de 2016), urmata de Volkswagen cu 7.584 unitati (10,7% cota de piata, volume in crestere cu 18,8% fata de 2016); Skoda 6.353 unitati (9,0% din total piata, volume in crestere cu 7,6%); Renault 5.648 unitati (8,0% cota de piata, volume mai mari cu 21,5%); Ford 4.638 unitati (6,6% din total piata, volume in crestere cu 25,0%); si Opel cu 3.282 unitati (4,6% din total piata, volume mai mari cu 23,2%).

Pe modele, cu cele 8.927 unitati vandute, Dacia Logan este cel mai bine vandut model in primele sapte luni din 2017, urmat de Dacia Sandero cu 5.249 unitati, Dacia Duster 4.141 unitati, Skoda Octavia 2.666 unitati si Renault Clio, 2.231 unitati.

Analizand segmentarea pe clase, observam o evolutie mixta, majoritatea segmentelor inregistrand cresteri, unele chiar importante (Clasa E +38,7%, SUV +29,5%, Sport +17,9%, Clasa B +17,6%, Clasa C +13,8%, Clasa F +12,0%, si Clasa A +8,7%) iar altele, scaderi, unele semnificative (MPV -32,5% si Clasa D -4,6%).

In functie de tipul de combustibil, autoturismele cu motoare pe benzina incep sa domine piata, cu o pondere de 50,8% din total, in usoara crestere comparativ cu ponderea pe care o aveau dupa primele 7 luni din anul trecut (50,3%).

In ceea ce priveste gradul de penetrare pe marca si model al celor doua categorii, remarcam faptul ca in cazul livrarilor de autoturisme cu motoare pe benzina, 5 marci si respectiv 9 modele dintre primele 10 marci / modele, cele mai vandute au o pondere peste aceasta medie (50,8%), in timp ce la motorizarile diesel, 8 din primele 10 marci si respectiv 6 modele au o pondere peste cea a acestei categorii (47,4%).

In ceea ce priveste autoturismele “verzi“ (electrice si hibride), acestea au ajuns la o pondere de 1,8% din totalul livrarilor realizate in primele sapte luni ale lui 2017. Chiar daca volumele sunt (inca) foarte mici, cresterile sunt importante (practic s-au triplat, atat cele electrice +179,2% cat si cele hibride +215,1%) si arata faptul ca exista un potential important de crestere al acestei categorii de autoturisme care, stimulata corespunzator (asa cum este astazi), va realiza volume importante, contribuind, astfel, la reducerea poluarii generate de traficul auto.

In functie de culoarea preferata, alb si gri domina in continuare cererea, acestea inregistrand 30,9% si respectiv, 25,1% din totalul preferintelor. Urmeaza albastru cu 14,2% si negru cu 10,1%.

O alta analiza de interes este si evolutia autoturismelor cu tractiune integrala (4x4). Acestea reprezinta 21,2% din totalul livrarilor realizate in primele 7 luni din 2017, pe un volum total de 15.022 unitati, in crestere cu 22,7% fata de 2016 (peste cresterea medie a pietei, +15,5%).

In functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia se prezinta astfel: 28,6% sunt de provenienta autohtona, 22,2% sunt fabricate in Germania, 11,2% in Cehia; 8,1% in Spania si 7,6% in Turcia.

In acest context, comparativ cu anul 2016, livrarile de autoturisme din productia autohtona au crescut in anul 2017 cu un consistent 17,2%, in timp ce cresterea autoturismelor din import este una mai mica, respectiv 14,9%.

Sursa foto: Kzenon/ shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri