30 Noiembrie 2017

Intarzierea implementarii unei scheme de rambursare a unei parti din supraaaciza duce la nevoia de majorare a tarifelor de transport rutier cu minimum 12%



Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) atrage atentia Guvernului, Ministerului de Finante si Ministerului Transporturilor ca in urma intarzierii total nejustificate de rambursare a unei parti din supraacciza la carburanti, volumele de motorina alimentate de transportatorii rutieri au migrat deja catre tarile vecine, cu impact negativ asupra bugetului de stat.

Totodata, transportatorii rutieri vor fi nevoiti sa majoreze tarifele de transport cu cel putin 12% ca urmare a intarzierii implementarii unei noi scheme de rambursare a supraaccizei pentru transportatorii rutieri, crestere care se va resimti direct si imediat in preturile platite de populatie.

Pentru contracararea efectelor de crestere a tarifelor de transport, cu efecte directe si imediate in preturile la raft la produsele de stricta necesitate si a tarifelor de transport persoane, precum si pentru pastrarea conditiilor de competitivitate a transportatorilor romani fata de transportatorii din tarile vecine care au costuri cu minimum 5 eurocenti/litru mai mici (de exemplu, Ungaria), a fost agreata rambursarea unei parti din supraacciza la carburanti dupa o schema imbunatatita fata de cea precedenta.

Incepand cu luna octombrie 2017, UNTRR a purtat mai multe discutii cu Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Transporturilor, Autoritatea Rutiera Romana si Consiliul Concurentei pentru elaborarea unei noi scheme de rambursare a supraaccizei pentru transportatorii rutieri, decizia fiind intarziata dupa ce reprezentantii Consiliul Concurentei au precizat ca o astfel de schema ar fi considerata ajutor de stat.

UNTRR a demonstrat ca in state precum Spania, Franta sau Italia, care ramburseaza supraacciza catre transportatorii rutieri, schema de rambursare a accizei este implementata de mai multi ani fara a fi incadrata ca ajutor de stat, respectandu-se prevederile Directivei 96/2003, cu rambursarea accizei fara a se cobori sub pragul minim comunitar la motorina, de 330 euro/1000 l, nivel sub care ar trebui incadrata ca ajutor de stat.

UNTRR solicita Guvernului adoptarea cat mai urgenta a unui mecanism de rambursare a accizei suplimentare intr-o forma imbunatatita fata de sistemul precedent, cu o valoare rambursata de minimum 5 eurocenti/litru, pentru a mentine un cost al motorinei pentru transportatorii rutieri romani cel putin la acelasi nivel cu Ungaria, in caz contrar competitivitatea fiind grav afectata, determinand migrarea acestora la furnizorii de carburant din tarile vecine, pe rutele de transport.

Intr-un an fiecare camion care efectueaza transport international aduce statului roman peste 35.000 euro in taxe si impozite directe si indirecte, iar autovehiculele care opereaza la nivel national peste 100.000 lei – acciza, TVA, carburant, achizitie piese, intretinere, taxe salarii. Fiecare camion care nu mai alimenteaza in Romania aduce pierderi directe si indirecte bugetului de stat de 20 de ori mai mari decat sumele potentiale de restituit din supraacciza.

Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) este o organizatie profesionala si patronala, neguvernamentala, independenta, apolitica, fondata in 1990 pe principii democratice, care promoveaza si apara interesele transportatorilor rutieri pe plan intern si international, inregistrand de la infiintare pana in prezent peste 14.000 membri - operatori care efectueaza transporturi interne si internationale de marfa si persoane.



Citeste si