Infrastructura de transport a Romaniei are nevoie de 70 de miliarde de euro, dar resursele disponibile sunt la jumatate

Nevoile de investitii in infrastructura de transport a Romaniei depasesc 70 de miliarde de euro, in timp ce resursele disponibile pana in 2030, conform Masterplanului de transport, sunt de 36 miliarde de euro, potrivit studiului realizat de Euler Hermes, publicat de Agerpres.

Conform cercetarii realizate de Euler Hermes, sectorul transporturilor trece printr-o perioada favorabila, legata direct de contextul economic, in principal de cresterea consumului privat, care in 2017 a crescut cu mai mult de 10%. In acest context, aproape un sfert din exportul total de servicii al Romaniei de anul trecut, care insumeaza 20 de miliarde de euro, a fost realizat de ramura transportului rutier de marfuri.

"Cu toate acestea, infrastructura ramane o piedica majora pentru dezvoltarea sectorului si, in sens larg, a economiei nationale (...). Din estimarile recente, nevoile de investitii in infrastructura de transport a Romaniei depasesc 70 miliarde de euro, in timp ce resursele disponibile pana in 2030 (conform Masterplanului de transport) sunt de 36 miliarde de euro. Solutiile de finantare ar fi utilizarea instrumentelor financiare, asa cum sunt fondurile structurale, cat si cele din Fondul European de Investitii Strategice, precum si utilizarea parteneriatului public-privat pentru o orientare mai buna a proiectelor catre nevoile concrete de dezvoltare a economiei", se arata in concluziile studiului.

Piata transporturilor este dominata de transportul rutier si de industriile conexe, fiind axata pe spatiul comunitar cu mai mult de 90% din transporturile efectuate.

In prezent, mai mult de 35.000 de firme si PFA-uri care opereaza peste 180.000 de vehicule, angajand aproximativ 360.000 de soferi profesionisti, dar sub 100 de firme au mai mult de 100 de camioane.

Citeste si:
Schimbări la conducerea Metrorex: Directorul și-a dat demisia
Schimbări la conducerea...

In Romania, industria transportatorilor este estimata la 5 - 6 miliarde de euro, echivalentul a 5% din Produsul Intern Brut (PIB).

"Cresterea sectorului este condusa de serviciile integrate de depozitare si transport (care servesc retailul-ul modern aflat in continua expansiune), curierat (datorita comertului electronic piata de curierat a crescut la peste 400 milioane de euro in 2017) si transport de piese si subansamble auto (in linie cu dezvoltarea accelerata a industriei automotive). Transportatorii romani sunt in continuare competitivi din punct de vedere al pretului in raport cu pietele din Europa de Vest, dar cu toate acestea avantajul se erodeaza din cauza cresterilor de costuri (aferente politelor RCA si salariului minim pe economie) si aplicarea reglementarilor europene (timpul de repaos obligatoriu si regulile privind detasarea angajatilor). Suplimentar, cresterea economica aduce cu sine si un deficit de forta de munca calificata, ceea ce limiteaza oportunitatile de dezvoltare date fiind investitiile reduse in automatizare si sisteme IT in domeniu (inca vazute ca fiind inutile si prea costisitoare)", noteaza specialistii.

Euler Hermes, filiala a Allianz, ofera clientilor sai business-to-business (B2B) servicii financiare care sprijina managementul creantelor comerciale si al lichiditatilor.

Citeste si:
Președinta CMB: Sistemul de asigurări de sănătate trebuie restructurat
Președinta Colegiului...
Sursa foto: Olaf Schulz / Shutterstock

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri