Studiul de fundamentare al autostrazii Ploiesti-Brasov, aprobat, miercuri, in sedinta de Guvern, stabileste doua etape pentru realizarea proiectului, una pentru serviciile de proiectare, lucrari de intretinere si operare in regim de parteneriat public-privat si una care vizeaza intretinerea si operarea in regim de autostrada cu taxa, se arata in documentul publicat de Comisia de Prognoza, institutia care administreaza investitia parteneriatului public-privat.

Autostrada Ploiesti-Brasov, in lungime de aproximativ 107 km, va fi construita in parteneriat public-privat (PPP), urmand ca statul sa contribuie cu 25%, iar partenerul privat cu 75% din costul investitiei si costurile de intretinere si operare. In final, costurile totale estimate ajung la aproximativ 1,36 miliarde de euro.

Caracteristicile tehnice ale proiectului

Autostrada Ploiesti-Brasov a fost impartita in trei sectoare:
-Sector 1- Ploiesti-Comarnic, km 0+000 - km 48+600
-Sector 2 - Comarnic-Predeal, km 48+600 - km 84+800
-Sector 3 - Predeal- Brasov (Cristian), km 84,4 – km 106,2.

Sectorul Ploiesti – Comarnic are o lungime de 36,2 km si implica doua noduri rutiere, sase poduri peste raul Prahova si Valea Sarului, sase pasaje peste calea ferata, 12 pasaje peste drumuri clasificate, lucrari de consolidare si lucrari hidrotehnice.

Spre exemplu, autostrada va traversa DN72, iar in aceasta zona s-a propus amenajarea unui nod rutier. Pe teritoriul comunei Banesti, inainte de intrarea in localitatea Campina s-a prevazut un nod rutier pentru a se asigura accesul in si dinspre zona industriala a Municipiului Campina. In Poiana Campina, proiectantul a propus realizarea unui pod in lungul albiei Raului Prahova cu o lungime de aproape 900 de metri pentru a nu fi afectate unitatile industriale. Mai mult, autostrada traverseaza cu un pod si pasaj superior raul Prahova si calea ferata Bucuresti - Brasov.

Tronsonul Comarnic-Predeal are prevazute, de asemenea, mai multe lucrari: trei noduri rutiere, la Comarnic, Sinaia si Busteni, 22 de poduri peste cursuri de apa, trei viaducte, sapte pasaje peste calea ferata, patru pasaje peste drumuri, 18 tuneluri de lungime de aproximativ 2.600 de metri, lucrari de consolidare si lucrari hidrotehnice.

Sectorul Predeal-Brasov (Cristian) are o lungime de 21,8 km si implica constructia nodului rutier de la Predeal, plus cinci poduri peste cursuri de apa, 11 viaducte peste vai, pasajul peste calea ferata de la Zarnesti, noua pasaje peste drumuri clasificate si lucrari de consolidare.

Doua etape pentru proiectul autostrazii

Durata serviciilor si lucrarilor aferente proiectului presupune doua etape. Prima etapa implica servicii de proiectare, lucrari de intretinere si operare in regim de parteneriat public-privat, durata contractului fiind de 24 de ani. Etapa a doua vizeaza intretinerea si operarea in regim de autostrada cu taxa pe durata de 20 de ani, se arata in studiu.

“Proiectarea si construirea autostrazii intr-o perioada de 4 ani, urmata de o perioada de 20 de ani de intretinere si operare. Avand in vedere perioada medie de amortizare a lucrarilor de constructie aferenta autostrazii, respectiv de 50 de ani, constatam ca la finalul duratei contractului autostrada va mai avea o valoare reziduala de aproximativ 60% din costul cu realizarea lucrarilor de constructie”, se arata in studiului publicat de Comisia de Prognoza.

Planul este ca dupa 24 de ani, adica dupa finalizarea primei etape, soferii sa plateasca o taxa pentru utilizarea autostrazii.

“Avand in vedere perioada de amortizare de aproximativ 29 de ani de la sfarsitul contractului si o durata de viata mult mai mare pentru majoritatea lucrarilor (preponderent a celor cu costurile cele mai ridicate) se are in vedere suportabilitatea proiectului la continuarea dupa etapa 1 cu o noua etapa, etapa 2, prin care autostrada sa fie exploatata in regim de autostrada cu taxa, astfel incat sa fie amortizata la nivel de costuri inclusiv valoarea reziduala a constructiei de la finalul etapei 1, fara ca aceasta sa fie suportata in etapa 1, etapa in care valorile de trafic nu sunt inca foarte mari, iar acest un efort bugetar imediat fara ca sumele investite sa fie ulterior recuperate”, potrivit studiului.

Taxa de utilizare a autostrazii si sistemul de taxare

Potrivit studiului, taxarea poate fi introdusa in atributiile partenerului privat. Taxa de utilizare a autostrazii, care poate fi platita de un autoturism la 100 de km de autostrada parcursi este limitata la 6,3 euro fara TVA si poate fi supus indexarii la data de 01 martie a fiecarui an cu rata de crestere a salariului mediu net din anul anterior. Nivelul tarifului perceput este stabilit in functie de distanta parcursa de vehicul.

Pentru un vehicul din categoria LGV se plateste, pentru fiecare 100 km autostrada 8,82 euro fara TVA, iar pentru un HGV si un Bus se plateste 12,6 euro fara TVA.

Din calcule rezulta un venit minim total numai din taxa de utilizare a sectorului de autostrada Bucuresti – Ploiesti pentru perioada 2019 – 2043 de aproximativ 750 de milioane de euro.

Astfel, valoarea minima totala obtinuta numai din taxa de utilizare a autostrazii Bucuresti – Brasov (Cristian) pentru perioada 2019 – 2043 este estimata la suma de 2.125 milioane de euro.

Pe autostrada va fi implementat un sistem de taxare “semi-inchis”, care prevede bariere, precum si cabine de taxare acolo unde va fi cazul. Spre exemplu, pentru sectorul Comarnic – Predeal se vor instala sisteme de taxare la Campina, Comarnic, Sinaia-Busteni si Predeal.

Taxa de utilizare a autostrazii va fi perceputa pe masura ce diverse sectoare vor fi finalizate si vor deveni operationale, se precizeaza in studiu.

Principalele etape contractuale

Contractul de PPP este structurat in doua etape principale:
-perioada de proiectare si executie cu durata de maxim 48 luni de la data semnarii contractului, in speta anul 2019;
-perioada de operare cu durata de 20 ani de la data finalizarii perioadei de constructie, cu exceptia sectorului Bucuresti – Ploiesti a carui operare poate incepe imediat, dar ulterior montarii sistemului de taxare de catre partenerul privat.

Daca lucrarile vor fi devansate perioadei de 48 de luni aferenta lucrarilor de proiectare si executie, partenerul privat va primi din partea partenerului publico prima de succes echivalenta cu ponderea intr-un an a perioadei de devansare, valoarea totala a primei de succes fiind de 100 milioane euro/an”.

In situatia intarzierii finalizarii perioadei de proiectare si executie, partenerul privat va plati partenerului public o amenda corespunzatoare ponderii in an a perioadei de intarziere, amenda anuala fiind de 100 de milioane de euro.

Estimativ, costurile de operare si intretinere pentru sectorul Ploiesti – Brasov (Cristian), pentru perioada 2019 – 2043 se ridica la aprox 670 de milioane de euro. Trebuie luat in calcul si costurile de proiectare si executie pentru autostrada Ploiesti – Brasov (Cristian) estimate anterior la aproximativ 1.360 milioane euro, noteaza Comisia de Prognoza.

In prezent, din autostrada Bucuresti-Brasov a mai ramas de lansat spre executie sectiunea Ploiesti-Brasov (Rasnov). Tronsonul Bucuresti-Ploiesti este in operare din 2012, iar la nivelul tronsonului Rasnov – Cristian exista in derulare un contract incepand cu anul 2017.

Sursa foto: Agerpres Foto

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Anca Olteanu
Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri