23 Noiembrie 2018

APIA: In Romania ar fi necesara o taxa auto si un impozit nou. Taxa auto exista in 19 state, de ce nu ar fi si in Romania?



Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) propune o formula pentru calcularea impozitului auto care sa contina cel putin doua componente: emisia de dioxid de carbon si norma de poluare. Totodata, asociatia considera ca Romania are nevoie din nou de o taxa de prima inmatriculare, dupa ce importurile de masini vechi au crescut considerabil odata cu renuntarea la aceasta.

"Taxa auto a fost o masura utila. Daca de la 300.000 de masini rulate sari la 500.000 de masini second-hand ai o problema. Si problema este ca peste 50% sunt mai vechi de 10 ani, iar asta inseamna un nivel de poluare mare. Taxa auto exista in 19 state, de ce nu ar fi si in Romania? Sunt state in Europa care au taxa de prima inmatriculare, altele au numai impozit, iar altele le au pe amandoua. Probabil ca din cauza situatiei parcului auto din Romania ar fi necesare sa fie amandoua. Taxa auto nu este ilegala, pentru ca 19 state o au. Dificil este faptul ca la nivel european nu exista o legislatie unitara in ceea ce priveste o astfel de masura si atunci fiecare tara a facut cum a considerat oportun pentru a-si apara interesele", a declarat Marius Tudor, secretarul general APIA, intr-o intalnire restransa.

In alte state din Europa, taxa de prima inmatriculare contine o componenta de mediu, fie norma de mediu, fie emisiile de dioxid de carbon sau kw/CP.

Formula de calcul pentru noul impozit auto

"Impozitul anual in Romania are doar un parametru, capacitatea cilindrica. Poti sa treci de la capacitatea cilindrica la emisia de dioxid de carbon, la norma de poluare, sa le combini. APIA a propus o varianta care sa fie o combinatie intre cele doua. Capacitatea cilindrica ar trebui sa aiba o influenta mai mica in ceea ce inseamna acest impozit", a mai spus reprezentantul APIA.

In primele zece luni, au fost inregistrate in Romania un numar de 390.411 masini rulate, acesta fiind cu 8,4% mai mic decat cel corespunzator perioadei similare din 2017.

Pe segmentul de varsta sub 7 ani (+27,1%) volumele au inceput sa creasca, scaderi de cca. 23,9% sunt pe segmentul celor peste 12 ani (foarte poluante). Cu toate acestea, numarul autoturismelor rulate mai vechi de 12 ani (cu emisii poluante ridicate, respectiv mai vechi de Euro3, inclusiv), reprezinta cca. 43,4% (respectiv 166.286 unitati) din totalul celor 383.181 unitati importate, fapt care contribuie la mentinerea unui nivel de poluare ridicat, in special in marile orase ale Romaniei.

Parcul auto din Romania este „alimentat”, in continuare, cu multe masini vechi, iar in conditiile in care, prin casare, s-au eliminat din parc doar cca. 63.000 unitati, este evident faptul ca acesta continua sa fie printre cele mai vechi din Europa (peste 15 ani).



Citeste si