Motoarele moderne au reusit sa strice mitul distributiei pe lant, acela ca nu se schimba niciodata sau ca poti parcurge cel putin 250.000 km fara probleme. In prezent, sunt propulsoare care nu ating 100.000 de km cu distributia pe lant (spre exemplu, motorul de 1,2 litri benzina CGPB al Volkswagen intalnit pe Polo, Fabia si Ibiza).

Avand in vedere ca un kit de distributie pe lant si manopera sunt de doua - trei ori mai scumpe decat un kit de distributie pe curea, atunci este mai bine sa alegeti un propulsor cu distributie pe curea.

Care sunt simptomele distributiei uzate?

In primul rand veti remarca ca masina este mai lenesa, in cazul ambelor propulsoare, fie pe lant, fie pe curea. Dupa ceva timp, va face zgomot, vor aparea vibratii, nu va ceda din senin.

Motoarele cu distributie pe curea, cand aceasta este uzata, vor face un zgomot la relanti, pe care il veti auzi daca ridicati capota. Sunetul vine din partea dreapta si este similar cu cel facut de cureaua de accesorii. Daca va intrebati cum va dati seama ca zgomotul vine de la distributie si nu de la cureaua de accesorii, atunci schimbati mai intai cureaua de accesorii, iar daca zgomotul persista, inseamna ca trebuie sa schimbati si distributia.

Motoarele cu distributie pe lant, cand aceasta este uzata, nu fac zgomote ciudate la relanti, doar atunci cand le turati. In timpul mersului, atunci cand schimbati vitezele sau faceti frana de motor se aude un sunet metalic in partea dreapta a motorului.

BNR majoreaza prognoza pe...
Citeste si: BNR se asteapta la scumpiri mai mari pentru finalul anului

Sunt mai multe simptome in cazul distributiilor pe lant: motorul consuma mai mult, tremura la relanti, iar atunci cand faceti frana de motor sunetul metalic este si mai pronuntat. Dupa cateva secunde de mers se aprinde ESP-ul si daca aveti ghinion se poate opri si motorul, ramanand aprinsi martorii EPC (Electronic Pedal Control / Electronic Power Control), Engine (motor) si Baterie, care insa se sting dupa ce reporniti motorul.

La prima strigare si in urma unei diagnoze apare eroarea P0106 (Manifold Absolute Pressure System Performance / Barometric Pressure Circuit Range) care va face sa credeti ca este defect senzorul de presiune aer din galeria de admisie. Dupa ce il veti schimba veti observa ca problema persista si eroarea P0106 nu se sterge. Tremuratul la relanti determina multa lume sa verifice si clapeta de acceleratie si alti senzori. Distributia pe lant uzata este mai greu de depistat decat cea pe curea, intrucat da mai multe simptome motorului. Din pacate, senzorul Motor/Engine nu ramane aprins asa cum ar trebui, daca tot aveti o problema grava la motor.

In concluzie, distributia pe curea uzata face zgomot la relanti, iar cea pe lant face zgomot cand turati motorul stand pe loc. Daca mergeti la un service care schimba distributii, mecanicii vor recunoaste sunetul.

Ce rol are sistemul de distributie pentru un motor cu ardere interna?

Pe scurt, sistemul de distributie aduce aer proaspat in cilindri si evacueaza gazele arse. Cureaua de distributie optimizeaza consumul de carburant prin conectarea arborelui cotit la axul cu came.

Test drive cu Mazda3 si noul...
Citeste si: Test drive cu Mazda3 si noul propulsor 1.8 litri Skyactiv-D

Daca cureau se rupe, componentele afectate vor fi supapele, culbutorii, tachetii, chiulasa, pistoanele, etc, ceea ce inseamna ca va trebuie un alt motor.

Costuri manopera distributie pe lant versus distributie pe curea

Preturile pentru a inlocui un kit de distributie pe lant sunt aceleasi fie ca aveti o masina ieftina, fie una premium. Pentru un autoturism care are un motor de 1,2 litri benzina - Volkswagen, costul este undeva la 800 de lei inclusiv TVA, adica 8 ore de manopera in service. Este un pret mediu in piata, 100 de lei pentru o ora de manopera in majoritatea service-urilor.

Un kit complet de distributie pe lant pentru un motor de 1,2 litri benzina costa in jur de 800 de lei, insa mai trebuie sa comandati si filtrul si uleiul de motor, deci costul pieselor aftermarket ajunge la 1.000 lei. Daca doriti piese de origine atunci pretul acestora sare de 2.000 lei.

Pentru distributia pe curea (1,5 litri diesel - Renault), preturile sunt de doua ori mai mici atat pentru manopera, cat si pentru piese. Montajul unui kit de distributie pe curea dureaza in jur de 4 ore, deci 400 lei. Un kit complet, care contine si pompa de apa, costa in jur de 400 - 500 lei cu piese aftermarket.

Volkswagen ID.3, primele...
Citeste si: VIDEO: Volkswagen ID.3, primele informatii de la Berlin

Cand trebuie inlocuita cureaua de distributie?

Incepand cu a doua distributie pe curea, schimbul se face la 4 ani sau chiar mai devreme, daca ati parcurs 60.000 km, 90.000 km, 120.000 km. Aceasta cifra depinde de motorizare.

Distributia pe lant ar trebui schimbata odata la 250.000 - 300.000 km.

Sursa foto: Studio 72 / Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Auto »



Citeste si
Dacia lanseaza o serie limitata Duster pentru Romania