Piata auto din Romania a urcat cu 11,6% in primele cinci luni din 2019, la un volum total de 78.486 unitati. Din acestea, 67.042 sunt autoturisme (care inregistreaza, astfel, o crestere de 13,1%) si 11.444 vehicule comerciale (in crestere cu 3.2%).

Numarul de autoturisme achizitionate de catre persoanele fizice in aceste prime cinci luni (28.223 unitati) este cu 24,8% superior celui din perioada similara a anului trecut (22.620 unitati), chiar daca, in 2019, Programul Rabla a demarat cu 1 luna mai tarziu decat anul trecut (deci, o perioada mai scurta de functionare efectiva in aceste prime 5 luni); ca urmare, si ponderea persoanelor fizice a crescut, pe ansamblul perioadei analizate, de la 38% in 2018 la 42% in 2019, informeaza APIA.

In ceea ce priveste autoturismele rulate (in marea lor majoritate nefiscalizate), in primele cinci luni ale anului 2019 au fost inmatriculate 184.091 unitati, cu 6,6% mai putine decat in 2018, dar si pe structura de varsta imbunatatita (cele cu varsta mai mare de 12 ani inregistrand, pe un volum important, o scadere de 11,9%).

Top cele mai vandute masini noi in Romania

Pe modele, cu cele 8.750 unitati vandute, Dacia Logan este cel mai bine vandut model in primele cinci luni din 2019, urmat de Dacia Duster cu 4.674 unitati, Dacia Sandero 4.615 unitati, Renault Clio 3.210 unitati si Skoda Octavia 2.012 unitati.

La autoturisme, top-ul pe marci are pe primul loc Dacia, cu 20.888 unitati (31,2% cota de piata, pe un volum in crestere cu 8,7% fata de 2018), urmata de Renault cu 6.259 unitati (9,3% cota de piata, volume in crestere cu 43,3% fata de 2018); Volkswagen 6.031 unitati (9,0% din total piata, volume in crestere cu 2,1%), Skoda 5. 390 unitati (8,0% cota de piata, volume mai mici cu 2,5%) si Ford 4.285 unitati (6,4% cota de piata, volume mai mari cu 13,7%).

Analizand segmentarea pe clase, dupa primele cinci luni ale anului, consemnam o evolutie mixta, astfel: cresteri pe segmentele Sport (+26,3%), SUV(+23,2%), clasa B (+21,2%), clasa C (+6,8%) si scaderi pe F (-46,1%), A (-21,4%), D (-14,8%), MPV (-8,0%) si E (-3,3%).

In functie de tipul de combustibil, autoturismele pe benzina detin un procent de 71,2% din total, semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau in primele cinci luni ale lui 2018 (58,8%). Dintre primele 10 marci / modele cele mai vandute, 7 marci si respectiv 8 modele au o pondere in vanzari cu motorizari pe benzina peste aceasta medie.

Ponderea la care ajung autoturismele cu motoare diesel dupa 5 luni din 2019 este 25,4%, 8 marci si respectiv, 8 modele avand o pondere a vanzarilor de autoturisme peste acest procent. In schimb, la categoria vehicule comercialeusoare, ponderea motorizarilor diesel, reprezinta 95,8% din total.

Autoturismele “verzi“ (electrice si hibride): ponderea acestora continua sa creasca, ajungand sa detina, in primele cinci luni ale lui 2019, o cota de piata relativ importanta, respectiv 3,4% (anul trecut au avut o pondere de doar 2,3%), dupa ce, in luna mai, acestea au inregistrat o cota de piata de 4,6% (cea mai mare pondere lunara de cand acesta categorie de autoturisme este evidentiata in statisticile noastre !)

Pe categorii, consemnam o crestere de 149,3% (2,5 ori) la autoturismele full electrice si o scadere de 34,3% la cele plug-in. Pe de alta parte, autoturismele hibride inregistreaza o crestere de 71,0%.

Autoturismele cu tractiune integrala (4x4) reprezinta 18,8% din totalul livrarilor realizate in primele cinci luni ale lui 2019, pe un volum total de 12.637 unitati, in crestere cu doar 0,7% fata de 2018 (mult sub cresterea medie a pietei, care a fost +13,1%).

In functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia se prezinta astfel: Romania 31,1%, Germania 17,9%, Cehia 10,3%, Turcia 10,2% si Spania 8,1%.

Photo by Alessio Lin on Unsplash

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri