Cred ca nu exagerez daca folosesc cuvantul invazie pentru numarul mare de masini de provincie pe care il vedem in traficul din Bucuresti. Sunt 41 de judete in Romania, iar daca esti atent cand te afli in trafic, pana ajungi la destinatie, poti observa in jur (in trafic sau parcate) masini cu placute de inmatriculare eliberate de toate regiunile tarii. In urma cu 10 ani nu exista asa ceva, iar un provincial cand venea la Bucuresti isi lasa masina la intrarea in oras pentru ca ii era frica sa conduca printre atatea masini sau isi suna un prieten sa il astepte pentru a conduce el. Suna chiar amuzant, nu?

Si totusi, ce s-a schimbat in ultimii 10 ani? De ce sunt atat de multe masini de provincie in Bucuresti, cine sunt soferii lor? De ce acum soferii din provincie se avanta in traficul din Capitala, care este mult mai aglomerat decat in trecut.

Aceste masini cu numere de provincie sunt folosite mai mult de catre tineri, majoritatea studenti, pentru ca Bucurestiul are un numar fantastic de mare de locuri la facultate in comparatie cu alte orase mari din tara. Viteza de deplasare, incredibil de mica, a trenurilor, ii determina pe studenti sa isi cumpere o masina ieftina, ca oricum ajung mai repede la Bucuresti.

Tinerii au rabdare in traficul aglomerat, le place sa stea la volan si sa asculte muzica, nu se grabesc undeva, li se pare "cool" ca sunt in Capitala si ca merg cu masina, nu cu transportul in comun. Ca sa nu mai spun ca au net nelimitat la cartela si adora sa posteze pe Facebook si Instagram.

De aici si viteza mica de deplasare a masinilor in Bucuresti. Este greu sa conduci corect si in acelasi timp sa postezi si hashtag-uri pe Instagram. Am observat ca sunt cativa soferi care incurca traficul, daca esti atent si schimbi banda ai sanse sa conduci fluent cu 50 km/h.

Citeste si:
Aglomeratie pe Valea Prahovei; coloane uriase de masini
Aglomeratie pe Valea...

Desi multi au reactionat agresiv la postarea STB pe Facebook "Nu eČ™ti blocat în trafic. Tu blochezi traficul", eu sunt de acord cu aceasta afirmatie. Tocmai v-am spus ca utilizarea telefoanelor mobile la volan duce la o viteza mica de deplasare, deci la a sta la un semafor de mai multe ori.

Afirmatia Societatii de Transport Bucuresti se refera si la soferii care opresc / stationeaza neregulamentar si obtureaza o banda de circulatie, prin urmare STB are dreptate "noi, soferii, cei care oprim neregulamentar sau folosim telefonul la volan blocam traficul".

O a doua categorie de soferi din provincie sunt navetistii. Cred ca ati observat ca predomina placutele de inmatriculare emise de judetele cele mai apropiate de Bucuresti. Ma refer la Giurgiu (GR), Dambovita (DB), Ilfov (IF), Prahova (PH), Ialomita (IL), Teleorman (TR).

Numarul mare de soferi plimbareti, pentru ca la orice ora din zi si din noapte, in Bucuresti sunt masini la semafor, m-a determinat sa conduc din ce in ce mai putin. Am renuntat sa mai conduc spre birou masina personala. Este prea mult stres pentru nimic. Prefer sa merg pe jos si cu metroul, asa simti orasul si vezi oamenii din jurul tau. In masina, stai cu geamurile inchise si cu aerul conditionat pornit, altfel respiri numai noxe. Nu prea poti admira arhitectura orasului, pentru ca nu stii cand opreste brusc masina din fata ta sau iti apare un pieton pe trecerea de pietoni. Deci, ce avantaje ai sa mergi cu masina la birou?

Citeste si:
Trafic intens pe Valea Prahovei si spre litoral
Traficul rutier este intens...

Pana si la masinile de test drive am renuntat. Majoritatea showroom-urilor sunt la 6-10 km de centru, prin urmare as pierde cel putin 2 ore sa merg pana la reprezentanta si de acolo catre birou.

Ce am remarcat din aceasta experienta a utilizarii masinilor de test drive este ca un autoturism puternic te ajuta mult in aglomeratie. De ce? Imaginati-va ca noile modele au transmisii automate foarte rapide, care schimba in milisecunde, deci o plecare de pe loc se face instant si fara scartait de roti. De aici ai avantajul ca poti schimba banda cu una care inainteaza mai repede. Cum spuneam, sunt multi soferi care stau pe telefon si pierd acele secunde importante pentru cei din jur, iar intervalul in care un semafor se face din verde in rosu se masoara in secunde.

In concluzie: Daca puteti sa nu folositi telefonul mobil la volan, nu il folositi, iar daca aveti un buget pentru a va schimba masina, alegeti una cat mai noua si cu transmisie automata.

Cred ca si la nivelul legislatiei este nevoie de o schimbare. Ar trebui ca o amenda sa poata fi data rapid, in cateva secunde, folosind o tableta sau o aplicatie pe smartphone. Generatia actuala de politisti de la circulatie (tineri veniti si ei de prin toata tara) este mult mai permisiva sau fara chef de a mai scrie amenzi pe hartie. In Piata Victoriei, soferii trec pe rosu de fata cu politistii care, tineri fiind, probabil ca stau si ei pe Instagram. In Piata Universitatii, la fel. In urma cu 10 ani, nu indraznea niciun sofer sa incalce legea in prezenta politiei. Din pacate, acea generatie de politisti s-a pensionat.

Citeste si:
Trafic in coloana la intoarcerea din statiuni si la intrarea in tara
Trafic in coloana la...

Sursa foto: Radu Bercan | Shutterstock.com

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Auto »



Citeste si
Atentie, soferi! Aglomeratie pe sensul de mers Brasov - Bucuresti