27 Noiembrie 2019

Cum reusesc soferii de ridesharing sa ia banii clientilor fara sa ii duca la destinatie



Clientii aplicatiilor online de transport Uber, Bolt, Clever sau Yango se plang ca unii soferi le anuleaza cursele daca sunt scurte si mai putin profitabile. Sesizati de pagubiti, reprezentantii ANPC spun ca stiu de aceasta situatie, dar ”au deocamdata mainile legate”.

Ca sa evite sa fie penalizati de companii, soferii sustin ca utilizatorul nu s-a prezentat sau a intarziat la preluarea cursei. In replica, reprezentantii aplicatiilor spun ca aceste cazuri sunt putine, iar autorii sunt sanctionati. Insa multi clienti au depus plangeri la Protectia Consumatorului, informeaza stirileprotv.ro.

Un sofer a acceptat sa explice sub protectia anonimatului cum functioneaza lucrurile. Este partener la 2 aplicatii. Dupa un anumit numar de anulari, poate fi blocat de la cateva ore, la cateva zile si nu mai poate face curse. Ca sa scape, a inventat o strategie, care, sustine el, este aplicata si de altii.

In situatia in care soferul accepta sa mearga la o comanda, dar apare una mai profitabila pe alta aplicatie, alege sa parcheze intr-o zona moarta, in care clientul nu poate sa il repereze. Dupa doua minute, soferul anuleaza comanda prin functia ”clientul nu a sosit”, iar banii sunt automat retrasi de pe card, fiind vorba de suma contracostul anularii comenzii.

ANPC stie de situatie, dar ”are mainile legate”

Intrebat de ce procedeaza in acest mod, soferul marturiseste ca banii sunt cel mai bun motiv. ”Luam bani din ambele parti. Iau si de la dvs. 10 lei, iau si din cealalta parte bani de pe cursa”, povestese sursa citata.

Cu toate acestea, banii nu sunt luati mereu pentru anulare si, de regula, sunt returnati daca pagubitii fac reclamatie.

ANPC stie de aceste practici, dar sustine ca are deocamdata mainile legate. Abia in februarie ar urma sa se termine procesul prin care aplicatiile intra in legalitate in Romania cu toate avizele.

“Am patit-o eu. M-am trezit intr-o seara ca nu a venit soferul, dar apoi am fost taxat. Din pacate nu putem pana in februarie sa avem suficiente parghii sa putem determina schimbari majore”, a declarat Horia Constantinescu, presedinte ANPC.

Cum se apara Clever si Bolt?

Reprezentantii aplicatiilor de transport sustin ca urmaresc astfel de anulari si incearca sa previna situatiile neplacute pentru clienti.

Bolt: “Asemenea anulari nu sunt frecvente, iar datele noastre arata ca numarul lor nu a crescut in ultimele luni.”, spun reprezentantii Bolt.

Clever: “Limitam accesul la aplicatie a soferilor sau a pasagerilor care anuleaza cursele fara un motiv concret”, declara cei de la Clever.

Si Yango anunta ca... “luam masuri stricte, inclusiv limitarea accesului soferilor la serviciul nostru.”

Oficialii Uber au declarat: „Echipa de operațiuni Uber analizează în mod constant datele generate de aplicațiile Uber și identifică șoferii parteneri cu o rată mare de anulare a curselor. În plus, avem un proces automat prin care șoferii parteneri primesc notificări atunci când au rata de anulare în creștere, iar, atunci când aceștia sunt identificați cu anulări excesive, contul le este dezactivat temporar.”



Citeste si