Aproximativ trei milioane de puncte publice de incarcare mai sunt necesare in Uniunea Europeana (UE) pentru 44 milioane de masini electrice, pana in 2030, pentru ca blocul comunitar sa devina neutru din punct de vedere climatic, arata o analiza a Transport & Environment, citata de platforma 2Celsius.

In viziunea realizatorilor cercetarii, cele 185.000 de puncte de incarcare actuale sunt suficiente pentru flota de masini electrice existenta, dar insuficiente pentru a tine pasul cu piata in crestere, conform Agerpres.ro.

Analiza T&E releva, totodata, ca pentru finantarea acestei tranzitii e nevoie de 20 de miliarde de euro, in urmatorii 11 ani, sau 1,8 miliarde de euro/an.

"Asta inseamna doar 3% din cat cheltuie UE in prezent pentru infrastructura pentru drumuri. T&E sustine ca e vorba de o oportunitate de business, iar co-finantarea poate veni din planul european de investitii care va sprijini investitii sustenabile in valoare de un trilion de euro in urmatoarea decada sub umbrela Acordului Verde (Green Deal). Prioritatea ar trebui sa fie zonele rezidentiale si de spatii de birouri, iar cel putin 20-30% dintre noile statii de incarcare ar trebui amplasate in locuri dezavantajate si mai putin populate pentru a garanta tuturor accesul la masini zero emisii", se mentioneaza in studiul T&E.

Statistica oficiala arata ca transportul reprezinta peste un sfert (27%) din totalul emisiilor de gaze cu efect de sera al blocului comunitar. Masinile emit 44% din poluarea din transport si trendul este ascendent.

Citeste si:
Romania, in topul tarilor cu cele mai multe accidente feroviare din UE
Romania este printre tarile...

"Acordul Verde pe transport se poate realiza doar cu infrastructura zero-emisii. Asta inseamna sa investesti bani in reteaua publica de statii de incarcare, mai ales acasa si la munca, si nu in construirea de noi conducte de combustibil fosil. Pana acum, constructia de statii de incarcare a tinut pasul cu cererea, dar cresterea care urmeaza a numarului masinilor electrice trebuie sa fie corelata cu extinderea retelei de incarcare. Tranzitia la masini electrice va crea o piata de multe miliarde de euro pentru industria europeana in lucrari de retea, productie, instalatii si mentenanta a retelei de incarcare. UE trebuie sa faca tot ce poate pentru a lupta impotriva crizei climatice si a produce locuri de munca aici, in Europa, in acelasi timp", explica Lucien Mathieu, analist e-mobilitate.

Conform specialistilor, pentru a realiza targetul inclus in Acordul Verde, Europa are nevoie ca 40% din noile masini care vor circula pe strazile statelor membre sa fie zero-emisii pana in 2030 si trebuie ca ultimul motor cu combustie interna sa fie vandut in 2035, cel mai tarziu.

"Romania nu e o mare exceptie. Precum aiurea, investitiile publice in statii de reincarcare or rezolva o problema aproape la fel de mare precum pretul vehiculelor electrice: anxietatea legata de autonomia energetica a vehiculului. Iar aceasta este o problema psihologica ce nu poate fi rezolvata doar cu mecanismele pietei, ci numai urmand rolul educativ si activ al statului. E o investitie cel putin la fel de importanta precum constructia autostrazilor", sustine Raul Cazan, presedintele 2Celsius.

Reprezentantii T&E noteaza ca revizuirea Directivei pe Infrastructura pentru Combustibili Alternativi este un moment crucial pentru a permite Comisiei Europeana sa-i ajute pe soferi sa-si incarce masinile si sa ajute in acelasi timp afacerile sa profite de valul electrificarii transporturilor. "Directiva urmeaza sa fie revizuita anul acesta si ar trebui transformata in legislatie cu obiective ambitioase", precizeaza T&E.

Citeste si:
Romanii, printre europenii cu probleme la plata utilitatilor
Romania se numara printre...

Federatia Europeana pentru Transport si Mediu (T&E) are ca scop promovarea si crearea atat la nivelul Uniunii Europene, cat si la nivel global, de politici pe domeniul transporturilor, bazate pe principii de dezvoltare sustenabila. Infiintata in anul 1990, T&E reprezinta 58 de organizatii din 26 de tari din Europa, in special grupuri de mediu si militanti care lucreaza pentru politici de transport durabile la nivel national, regional si local.

Entitatea coordoneaza Coalitia Internationala pentru Aviatie Durabila (ICSA), care are statutul de observator la Organizatia Aviatiei Civile Internationale (ICAO) si este membra a Coalitiei pentru Transporturi Navale (CSC), ce detine statutul de observator in cadrul Organizatiei Maritime Internationale (OMI).

2Celsius (2C) este o organizatie europeana, culturala si de mediu cu sediul in Romania, membra a retelei Transport si Mediu de la Bruxelles (T&E). Asociatia este o platforma media care incearca sa promoveze noi concepte precum "green collar jobs", profiluri climatice, slow food sau "futures' arts" in centrul si estul Europei.

De-a lungul timpului 2Celsius Network a primit suport si finantare de la Earth Day Network in Washington, D.C., WWF Austria, European Journalism Centre in Maastricht, Comitetul Regiunilor, Conventia Alpina, European Academy (EURAC).

Citeste si:
Romania nu mai are voie sa vanda midii din Marea Neagra
Romania nu mai are voie sa...

Pe langa activitatile legate de jurnalism, 2C a gestionat si programe de caritate - cultura bicicletei in mediile rural-montane, relatia dintre productia hranei si schimbarile climatice (schimbarea utilizarii terenurilor) si programe de "institutional greening" si dezvoltare locala.

Sursa foto: Smile Fight / Shutterstock.com

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Auto »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
O benzinarie din Romania a introdus plata pentru masini electrice
Setari Cookie-uri