Şase din zece (60%) dintre firmele de transport rutier din România prezentau risc de insolvenţă înainte de criza COVID-19, iar în acest context, sunt necesare aplicarea de soluţii urgente din partea Guvernului şi, implicit, a Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor (MTIC), pe termen scurt, pentru ca transporturile rutiere să poată contribui la relansarea economică, susţin reprezentanţii Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR).

UNTRR subliniază că veniturile s-au diminuat cu 40% în perioada de izolare (comparativ cu cifrele din 2019), multe operaţiuni de transport cum ar fi transportul autovehiculelor, pieselor auto, îmbrăcăminte, flori şi materiale de construcţii s-au redus dramatic cu până la 100%, iar cursele în gol au crescut cu până la 40%, iar contractele noi au scăzut cu 90%, scrie Agerpres.

De asemenea, în cazul transportului rutier de pasageri, operaţiunile de turism cu autocare, cele internaţionale pe distanţe mari şi transporturile spre şcoli şi grădiniţe au scăzut cu 100%, în timp ce liniile de transport naţionale pe distanţe mari s-au diminuat cu până la 90%, serviciile de taxi au scăzut cu până la 80%, iar transporturile speciale pentru municipalităţi (bolnavi, persoane în vârstă) s-au diminuat cu până la 90%.

Pe acest fond, veniturile firmelor de transport au scăzut, în medie, cu 50 - 100% în perioada de izolare, cele mai afectate fiind companiile care operează curse regulate internaţionale şi servicii turistice cu autocarele.

"În acest sens, UNTRR solicită Guvernului şi Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor soluţii urgențe, pe termen scurt, pentru a asigura că transporturile rutiere pot contribui la relansarea economică (...) solicită autorităţilor române asigurarea unui tratament egal pentru cursele charter operate atât de liniile aeriene, cât şi de autocare pentru transportul lucrătorilor sezonieri. În lumina Comunicării CE, solicită oprirea discriminării operatorilor români de transport rutier cu autocare, faţă de operatorii aerieni sau feroviari. Precizăm că transportul cu autocarul este preferat de multe companii din România pentru organizarea deplasării personalului angajat şi a lucrătorilor sezonieri, având în vedere preţul accesibil, precum şi siguranţa, calitatea şi flexibilitatea serviciilor oferite", menţionează transportatorii.

Citeste si:
Circa 30% dintre firmele românești de transport rutier nu vor face...
COVID-19 | Aproximativ 30%...

Aceștia semnalează că, prin actuala restricţionare a activităţii transportatorilor rutieri români de persoane, s-a ajuns la situaţia inacceptabilă în care operatori străini de autocare să asigure transportul către vestul UE al lucrătorilor români din agricultură. Problema cea mai urgentă şi imediată pentru operatorii de transport rutier este lichiditatea care, pe fondul scăderii dramatice a cererii de transporturi rutiere, face că IMM-urile din domeniu să se afle în pragul insolvenţei. Dacă vor fi lăsate să falimenteze în timpul crizei, serviciile esenţiale pe care acestea le prestează nu vor mai fi disponibile imediat în momentul în care relansarea economică începe

Concret, UNTRR solicită Guvernului şi MTIC demararea imediată a unor programe de ajutor financiar, printre care: furnizarea de asistenţă nerambursabilă directă firmelor de transport rutier sub formă de ajutor temporar la care să se renunţe pe măsură ce situaţia se îmbunătăţeşte; facilitarea accesului la împrumuturi pentru acoperirea costurilor variabile (cum ar fi nevoile operaţionale curente), refinanţarea creditelor în derulare pentru achiziţionarea de active şi facilitarea creditelor pentru reînnoirea flotelor la dobânzi reduse sau chiar 0%; facilitarea amânării datelor scadente la împrumuturi şi la ratele de leasing (inclusiv leasing operaţional); prelungirea termenelor de plată şi/sau reducerea temporară sau anularea taxelor şi impozitelor; facilitarea reducerii primelor de asigurare şi eliminarea primelor pentru vehiculele neutilizate că urmare a suspendării serviciilor de transport mărfuri şi persoane; includerea ramurii transporturilor rutiere în cadrul sectoarelor strategice prioritare pentru dezvoltarea competitivă, eligibile pentru finanţare prin fondurile europene.

Totodată, UNTRR solicită deblocarea transportului rutier internaţional de persoane şi aplicarea aceloraşi reguli pentru toate modurile de transport, eliminarea restricţionării circulaţiei camioanelor numai pe culoarele de tranzit pentru transportul rutier atât în România, cât şi în coordonare cu ţările vecine, posibilitatea organizării de sesiuni de instruire/specializare a conducătorilor auto profesionişti, angajaţi ai firmelor româneşti de transport rutier de marfă.

De asemenea, se arată că este nevoie de desemnare a lucrătorilor din domeniul transporturilor rutiere drept lucrători-cheie şi asigurarea accesului prioritar la echipamentele şi materialele de dezinfecţie care nu au fost încă disponibilizate în cantităţi suficiente de către autorităţi, precum şi de o flexibilitate maximă în materie de interpretare a regulilor de conducere, a restricţiilor privind conducerea şi măsuri de toleranţă legate de prelungirea valabilităţii documentelor de control expirate inclusiv a vizelor, certificatelor şi a permiselor.

Citeste si:
Maria Grapini: Nu exista dumping social in transporturi in Romania
Cum vad tarile din Vest...

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în anul 1990, care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional.

De la înfiinţare şi până în prezent, în UNTRR s-au înscris peste 16.000 de firme - operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.

Sursa foto: zhu difeng / Shutterstock

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Auto »



Citește și
Transportul rutier internaţional spre ţările afectate rămâne suspendat
Setari Cookie-uri