Propunerea Institutului pentru Studii Economice din Viena pentru economia post-COVID: Rețea de trenuri ultra-rapide din Europa care ar urma să lege București de Berlin
Pachetul de redresare economică propus de Uniunea Europeană ar putea fi folosit pentru a finanța o rețea de cale ferată pentru trenuri ultra-rapide în Europa, care ar conecta, printre altele, București de Berlin. Aceasta este una dintre propunerile pe care austriecii de la Institutul pentru Studii Economice din Viena o au pentru liderii europeni, în vederea diminuării efectelor cauzate de criza sanitară.
Suma de 2.000 de miliarde de euro, pusă la bătaie de Uniunea Europeană pentru a evita pagubele și recesiunea pe termen lung în statele membre, ar putea fi folosită pentru a ajuta industriile grav afectate, precum turismul.
Un raport al Institutului pentru Studii Economice din Viena propune câteva metode de cheltuire a banilor în vederea recuperării sectoarelor afectate de criza Covid-19 din 2020. Printre sugestii se numără și investiții masive în infrastructura de transport, inclusiv o rețea europeană de trenuri ultra-rapide.
Planul propune 4 linii:
Construcția rețelei de 619 kilometri de pe teritoriul României ar urma să coste 20,2 miliarde de euro, adică 9,1% din PIB-ul României din 2019. În total, costurile pentru realizarea celor 1.564 de kilometri de cale ferată de mare viteză se apropie de 50 de miliarde de euro.
Autorii studiului susțin că rețeaua ar trebui să fie un sistem de cale ferată dublă pentru trenuri de mare viteză. Totuși, liniile existente pot fi adaptate, iar o viteză de 250-350 de km/h ar trebui atinsă. Astfel, o călătorie de la Berlin la Paris ar dura 4 ore, iar transportul cu avionul nu ar mai fi necesar.
„Reducând la aproape jumătate zborurile de pasageri din Uniunea Europeană s-ar reduce emisiile de dioxid de carbon ale aviației comerciale cu 4-5%. În plus, ar crește capacitatea de transport de marfă, iar emisiile autovehiculelor s-ar reduce”, se arată în raport.
În prezent, în Europa sunt puține linii de cale ferată care permit trenurilor să atingă viteza de 300 de km/h, o viteză care în China este atinsă pe principalele linii de cale ferată din rețeaua principală. În statele europene, această viteză poate fi atinsă pe linia Paris-Strasbourg și Madrid-Barcelona.