Lotus vrea să treacă în întregime la producția de mașini electrice, iar Eletre este primul pas în această direcție. Cu cifre halucinante și un pedigree trasat de multiple titluri câștigate în Formula 1, primul SUV al britanicilor este cel mai rapid din lume.

Când spui Lotus te gândești, poate, la cunoscuta poziție din yoga sau la floarea din zona Indiei. În fine, celor pasionați de mașini li se formează imagini cu mașini sport, toate ultra-ușoare și ultra-manevrabile. De la Elise și până la Elan și de la Esprit la Elite, toate împart, în mare, același ADN creionat de Colin Chapman în urmă cu mai bine de o jumătate de veac. Dar, acum, a apărut o frântură. Deși numele noii creații începe tot cu litera E, asemeni tuturor modelelor de stradă ale mărcii, Eletre nu este ca toate celelalte.

În primul rând, Eletre nu va fi asamblat în Hethel și nici altundeva pe teritoriul Marii Britanicii, ci în Wuhan, în China. În plus, Eletre are patru portiere, nu două și pasagerii nu vor sta la doar câțiva milimetri de șosea. În fine, ei nu vor avea parte de banda sonoră a vreunui agregat Toyota pentru că Eletre nu are un motor termic. Eletre este electric și este, totodată, primul SUV marca Lotus - iar britanicii, în comparație cu Ferrari, nu se ascund când vine vorba de intrarea pe piața SUV-urilor. Din contră, este un moment extrem de important pentru viitorul mărcii care și-a prezentat a doua mașină de când a pășit sub umbrela Geely, cei care au susținut Lotus în producerea ultimului lor model cu motor clasic, Emira.

Geely are planuri mari pentru Lotus, care se îndreaptă către un viitor sustenabil bazat pe un portofoliu de automobile electrice, iar Eletre este primul episod dintr-un serial care se vrea a fi de succes. Să vedem, deci, cu ce vine episodul-pilot (fără vreo legătură cu SUV-ul Honda).

Ceea ce trebuie spus din capul locului este că SUV-ul Lotus nu este și primul Lotus 100% electric, căci supercar-ul Evija, primul din istoria brand-ului, a subtilizat această distincție de sub nasul lui Eletre. Important este că Eletre face parte, cum spuneam, dintr-un plan mai complex ce presupune lansarea a patru modele noi în patru ani:

  • 2022 – Lansarea lui Type 132, un SUV din segmentul E - adică Eletre
  • 2023 – Lansarea lui Type 133, o berlină din segmentul E
  • 2025 – Type 134, un SUV nou pentru segmentul D îi va urma lui Eletre
  • 2026 – Type 135, o nouă sportivă electrică va fi prezentată.

Știam încă din martie cum va arăta Eletre, dar detaliile cu adevărat interesante au stat în „cuptor” ceva mai mult și acum putem spune, cu mâna pe inimă, că Lotus nu mai vrea să fie în umbra nimănui. Conform producătorului din Lotus, care a investit 1,2 miliarde în uzina din Wuhan, Eletre este cel mai rapid SUV electric cu două motoare (câte unul pentru fiecare punte) din lume. SUV-ul va fi disponibil și în varianta cu un singur motor electric, aceasta fiind specificația în cazul variantei de echipare de bază și în cazul variantei mai picante, Eletre S. Modelul de top, Eletre R, este cel cu două motoare care dau o putere combinată de 905 cai putere. Prin comparație, celelalte două versiuni au „doar” 603 cai putere.

Cu 985 Nm, Eletre R va ajunge la 265 de km/h, fiind cu 7 km/h mai rapid decât variantele inferioare ce vor acuza și un cuplu mai mic, de 710 Nm. Bateria de 112 kWh va fi, însă, identică pe toate variantele de echipare. Lotus spune că Eletre R va atinge 100 km/h cu start de pe loc în doar 2,95 secunde, cu peste o secundă și jumătate mai repede decât Eletre și Eletre S. Timpul de reîncărcare al bateriei de la 10% la 80% la o stație de încărcare rapidă (un Tesla supercharger cu curent continuu, de exemplu) va dura doar 20 de minute, iar autonomia variază între 600 de kilometri pentru modelele mai puțin performante și 490 de kilometri în cazul lui Eletre R.

SUV-ul Lotus vine și cu noutăți în habitaclu, cum ar fi noul Lotus Hyper OS care va primi update-uri over-the-air și beneficiază de un head unit digital marca ECARX. În plus, de sistemul de navigație s-au ocupat cei de la HERE Technologies și Dolby a avut grijă de experiența audio. Toate, însă, vin cu un preț și Eletre nu poate să fie încadrat la capitolul chilipiruri - nici n-ar fi corect.

În Germania, prețul de pornire va fi de 95.990 euro, dar acesta variază de la o țară la alta. Se pare că Lotus va lansa mașina mai întâi pe opt piețe din Europa, urmând ca piețe din America de Nord, Orientul Mijlociu și zona Asia-Pacific să fie servite abia începând cu anul 2024. Britanicii spun că au primit deja mii de comenzi pentru Eletre și nu probabil nu va dura mult până ce-l vom vedea și în România, deși detalii despre lansarea pe piața autohtonă nu au fost oferite până acum.

Sursa foto: Lotus

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri