24 Noiembrie 2022

Studiu: Una din trei mașini aduse de români din Germania a avut accidente grave



Deși cererea de mașini second-hand este în scădere în România, clientul autohton caută, în continuare, modele cu o proveniență pe care o consideră „sigură”, iar Germania este printre țările din care sunt aduse cele mai multe mașini în România. Există, însă, riscuri ascunse în cazul mașinilor aduse din vest, riscuri despre care vânzătorii nu știu sau despre care nu comunică înaintea vânzării.

An de an, în România se tranzacționează aproximativ 1,1 milioane de mașini second-hand. Aceasta este media ultimilor ani, deși în anii de pandemie s-a observat o scădere a volumelor de mașini la mâna a doua care și-au găsit noi proprietari. În acest număr intră atât modelele SH care existau, deja, pie piața de la noi din țară și au fost tranzacționate, dar și mașini aduse din alte țări pentru a fi vândute pe piața din România. Conform Cebia, companie care oferă posibilitatea clienților și posesorilor de autovehicule să verifice istoricul unui automobil, aproape una din două mașini la mâna a doua de pe piața românească a venit, la un moment dat, din Germania.

Procentul de 46% citat de Cebia se referă la actele de proveniență prezentat la vânzare, dar, așa cum Cebia a descoperit, aproximativ una din cinci mașini este tranzacționată cu acte de proveniență mincinoase. Concret, mulți vânzători mint când vine vorba de proveniența unei mașini, știind că țara din care a fost adus un model poate să crească prețul acestuia. Originea falsă scumpește o mașină, în medie, cu 6.250 de lei în România.

Un alt lucru care afectează prețul unei mașini SH este starea sa. Astfel, Cebia arată că, din mașinile vândute la noi cu acte de proveniență de Germania (fie ele false sau nu), aproximativ una din trei a fost implicată într-un accident major. Asta înseamnă că circa 140.000 de mașini SH cu originea Germania care se commercializează au fost bușite serios în timpul vieții lor. Mai mult decât atât, una din 20 a avut o avarie totală.

Martin Pajer, CEO al Cebia, este de părere că cea mai mare problemă este că vânzătorii nu sunt onești față de clienți în discuțiile despre istoricul mașinii. Mulți omit detalii despre accidente sau nu le menționează deloc, tocmai pentru a le putea vinde la un preț mai ridicat. Pe de-altă parte, clienții nu știu cum au fost executate reparațiile la o mașină despre care au aflat că a fost accidentată în trecut.

„Sunt mulți bani de făcut dintr-un vehicul avariat serios. Experții estimează că o mașină cu daune grave anterioare ascunse se poate vinde cu aproximativ 30.000 de lei mai mult decât o mașină cu daune grave anterioare știute. Pentru a câștiga atât de mulți bani pe o mașină, trebuie reparată ieftin. Este foarte des întâlnită situația, de exemplu, ca o mașină să nu aibă airbag-uri funcționale și pot apărea probleme cu axele vehiculului și cu stabilitatea în viraje", spune Pajer.



Citeste si