3 Ianuarie 2023

Top 5 cele mai nebunești creații pilotate de Ken Block



Ken Block, antreprenorul, pilotul și iubitorul de adrenalină care a strâns legiuni de fani pe care i-a fidelizat prezentându-le cele mai spectaculoase frânturi din lumea motorsportului, prin seriile sale de filmulețe „Gymkhana” - și multe, multe altele - nu mai este. A rămas imperiul media creat de el - Hoonigan Industries - aportul său ca și co-fondator al brand-ului DC Shoes, dar și toate performanțele sale ca sportiv și entertainer care a popularizat automobilismul timp de aproape 20 de ani. Tocmai de aceea am strâns cele mai tari cinci mașini pe care Ken le-a pilotat, iar niciuna n-ar fi existat dacă Ken Block nu ar fi fost.

Ford Fiesta ST RX43

Ken Block pare că le-a făcut pe toate și că a fost peste tot - iar această impresie nu este prea departe de adevăr. Vestea tristă din această dimineață rămâne greu de digerat, chiar și pentru cei care nu au fost fani ai pilotului american originar din California care, mulțumită succesului în afaceri, a reușit să-și ducă la nivelul următor pasiunea pentru mașini și - mai important decât atât - să o împărtășească cu întreaga lume. Block era atât de popular încât, într-o vreme în care Formula 1 nu era atât de deschisă către starurile de pe internet, Ken a fost la un pas de un test cu un monopost Toyota, doar statura și conformația sa stându-i în cale celui care a popularizat Gymkhana și conceptul de „hooning”.

Pentru cei care nu sunt familiarizați cu primul termen, Gymkhana este un sport auto similar cu un concurs de îndemânare ce se bazează pe completarea unui traseu clar delimitat în cel mai scurt timp posibil, acest traseu fiind împânzit de diverse obstacole pentru a-l face mai dificil. Block a preluat acest concept, care exista deja la Antipozi, dar și în Marea Britanie, și l-a dus la extrem: a adăugat o porție serioasă de derapaje controlate spectaculoase și, pe lângă drifting, a mărit nivelul de dificultate al „probelor” prin adăugarea unor obstacole din ce în ce mai nebunești. Primul video a apărut în 2008, iar Ken a pilotat în acel clip care s-a viralizat rapid un Subaru Impreza care se asemăna cu cele folosite la raliuri.

Block era deja cunoscut la acel moment, duelându-se la ediția din 2006 a X-Games (practic, o „olimpiadă” pentru sporturile alternative ca skateboarding-ul și cursele de BMX organizată în SUA) chiar cu celebrul Colin McRae, campionul mondial de raliuri din 2005 și, la rândul său, un trailblazer în lumea noilor tehnologii prin seria de jocuri Colin McRae Rally (care s-a inspirat, ulterior, din toate cascadoriile lui Block). Am fi putut alege unul dintre modelele Impreza pe care Block le-a folosit, dar am ales să punem pe poziția a cincea una din multele Fiesta cu care acesta a concurat și pe care le-a folosit la realizarea mai multor clipuri din seria Gymkhana.

Este vorba de o Fiesta (FiST) ST RX43 din 2013, o mașină ce a părăsit, între timp, colecția lui Block. Americanul și-a încheiat, în 2021, relația cu Ford Motorsport și a decis să vândă câteva mașini, printre care și Fiesta folosită în Gymkhana 3 (primul Ford pilotat de Ken în serie), cea folosită în Gymkhana 6, 8, 10 și în filmulețele Terrakhana (adică aceasta din imagine), dar și un Ford RS200 modificat. Fiesta aceasta are un motor de 2,0 litri turbo cu patru cilindri în linie construit de Pipo Moteurs ce dezvoltă 600 de cai putere care ajung la roți printr-o cutie de viteze Sadev cu șase rapoarte. Accelerația de la 0 la 100 km/h durează sub două secunde, iar mașina a fost construită chiar de M-Sport, organizația care se ocupă de ani buni de mașinile de raliu oficiale ale Ford (inclusiv Puma WRC). Tot această mașină a concurat și în etape din sezonul 2013 al Global Rallycross.

Sursă foto: LBI Limited


Ford F-150 'Hoonitruck'

O camionetă folosită pentru drifting în stil Gymkhana? Cam acesta a fost brief-ul din spatele lui 'Hoonitruck', o mașină ce evocă styling-ul unui Ford F-150 vechi de 45 de ani, în timp ce culege câteva elemente de design de la Mustang-ul emblematic al lui Block, cunoscut drept 'Hoonicorn'. Despre el vom vorbi ceva mai încolo în top, deci să vorbim despre această camionetă cu tracțiune integrală și un motor de peste 900 de cai putere derivat din agregatul Ford-ului GT de la Le Mans.

Pentru Gymkhana 10, film ce a apărut în 2018, Ken și-a dorit un vehicul diferit de cele din trecut și, amintindu-și că tatăl său conducea un pick-up F-150 pe când el era copil, s-a decis asupra unui exemplar din 1977. Acesta a fost modificat, widebody-ul fiind desenat de același Andy Blackmore care contribuise și la crearea lui Hoonicorn. Detroit Speed a construit Hoonitruck-ul care găzduiește, undeva sub caroseria sa lățită, un motor Ford Racing V6 Ecoboost de 914 cai putere și 951 Nm. Toată acea putere ajunge la cele patru roți printr-o transmisie secvențială Sadev în șase trepte. Jantele sunt de 20 de inch și, în lipsa caroseriei din spate, puntea și rezervorul de benzină sunt vizibile.

„Acesta a fost un proiect care a fost în lucru aproximativ doi ani,” spunea Block, care adăuga că „este o adevărată provocare să pilotezi o camionetă mare în stilul caracteristic cu care fanii s-au obișnuit din anterioarele filme din seria Gymkhana”. Mașina a fost și vedeta unei serii pe Amazon Prime, iar Gymkhana 10 a strâns 41 de milioane de vizualizări pe YouTube, contabilizând doar cele de pe contul oficial Hoonigan.

Sursă foto: Hoonigan


Audi S1 'Hoonitron'

Ken Block și-a construit renumele de iubitor de adrenalină printr-un nor de fum și prin zgomotul asurzitor al motoarelor mașinilor de show sau de raliuri. Cu toate acestea, ca urmare a parteneriatului cu Audi, americanul a deschis portița către testarea noilor tehnologii și folosirea lor în videoclipurile sale. În plus, Audi și Block au decis să colaboreze pe partea de mobilitate electrică, dar în stilul tipic Block. Astfel s-a născut „Electrikhana”, filmul ce a prezentat lumii noua jucărie a lui Block și a confirmat, totodată, că există Gymkhana și fără benzină.

Pentru acest proiect, Ken a avut nevoie de doi parteneri: Audi, care deja îi era alături, și oficialii din Las Vegas, deoarece locația de filmare avea să fie cam toată zona centrală din cel mai cunoscut oraș al statului Nevada. După ce a fost bifată și bunăvoința factorilor de decizie locali, am putut să îl vedem la lucru pe Block la bordul unui prototip aparte, Audi S1 'Hoonitron', o reinterpretare modernă și 100% electrică a celebrului Audi Quattro S1 de Grupa B de la mijlocul aniilor '80.

„Audi a fost brand-ul ce mi-a aprins pasiunea pentru motorsport,” a spus Block care a adăugat că a visat mereu să piloteze mașinile de Grupa B ale producătorului din Ingolstadt care a revoluționat lumea raliurilor cu a sa tracțiune integrală. Trecerea la propulsie electrică a părut decizia firească după 10 episoade Gymkhana (care au strâns peste un miliard de vizualizări pe YouTube) în care s-a consumat foarte multă benzină.

Audi S1 'Hoonitron' este o bestie. Sub caroseria construită pentru a produce rezultate în competițiile de hillclimb există două motoare electrice, unul pentru fiecare puncte, ce dezvoltă împreună 1.400 de cai putere și 3.000 Nm către fiecare punte. Bazele sunt o arhitectură de 800V, iar proiectarea mașinii a durat doar patru săptămâni. Costul proiectului sare de 12 milioane de dolari, în condițiile în care doar farurile unice costă 300.000 de dolari fiecare. Block a distrus peste 100 de anvelope Toyo R888 speciale pentru acest model pe parcursul filmărilor pentru „Electrikhana”.

Sursă foto: Audi Media/Hoonigan, via EVO


Porsche 911 'Hoonipigasus'

Ken Block nu a fost doar un entertainer, ci și un pilot cu acte în regulă care a bifat, de-a lungul carierei sale, participări și succese în diverse competiții de top. Americanul a fost de trei ori vice-campion în campionatul de raliuri din America de Nord (Rally America), dar a fost și vice-campion al Global Rallycross. În plus, Block a punctat de mai multe ori în WRC cu mașini de clasă mare (inclusiv un loc 7 în Ralul Mexicului, în 2013), a câștigat o etapă în FIA European Rallycross în 2014 și a terminat, în 2021, pe poziția a patra în clasa Trophy Truck a Baja 1000.

Următoarea țintă de pe lista lui Block a fost participarea în cursa de hillclimb de la Pikes Peak, traseu pe care l-a parcurs pentru a filma un videoclip cu Mustang-ul Hoonicorn. Americanul a vrut, însă, să pună la punct o mașină special pentru a concura la victorie, iar asta a dus la nașterea lui 'Hoonipigasus'. Mașina, un Porsche SVRSR cu 1.400 de cai putere și tracțiune integrală evocă un 911 clasic și poartă culorile celebrului Porsche 917/20 'Pink Pig' ce a concurat la Le Mans în 1971.

BBi Motorsport a construit mașina pentru ca Block să ia parte la ediția de anul trecut a celui mai cunoscut eveniment de hillclimb din lume. Cu 156 de viraje pe o lungime de aproape 20 de kilometri, traseul urcă până la o altitudine de 4.314 metri. Anul trecut, PPIHC și-a serbat centenarul, dar Block n-a putut lua startul. Motorul de 4,0 litri boxer construit special a cedat în antrenamente, iar echipa nu l-a putut repara la timp pentru ca americanul să ia parte la calificările ce determină ordinea de start. Existau deja planuri ca Block să concureze cu Hoonipigasus la Pikes Peak în 2023, după o serie de teste...

Sursă foto: Hoonigans/Porsche, via Motor1.com


Ford Mustang 'Hoonicorn'

Pentru a schimba foaia după mai multe filme în care starul a fost micuțul Ford Fiesta, Ken Block și-a unit forțele cu campionul american de drifting Vaughn Gittin Jr. și echipa sa RTR pentru a construi o mașină specială bazată pe un Ford Mustang din 1965. Rezultatul, numit 'Hoonicorn', a putut fi văzut în Gymkhana 7 care a fost filmat pe străzile din Los Angeles. Acolo, Block s-a folosit de cei 845 de cai putere ai Mustang-ului ultra-lat (un alt kit semnat Andy Blackmore), ce ascundea un șasiu tubular stil NASCAR construit de ASD Motorsports și suspensie pushrod.

Motorul, un agregat Ford Roush-Yates de 6.700 cmc mergea pe benzină inițial și a fost modificat pentru a funcționa pe etanol înainte ca mașina să fie folosită în Gymkhana 10, dar și în filmul Climbkhana în care Block a fost la câțiva centimetri distanță de prăpastie, la Pikes Peak. Hoonicorn V2, așa cum este cunoscută mașina astăzi, a primit două turbine Garrett imense care împing puterea până la 1.400 de cai putere și peste 1.600 Nm, ambele fiind niște cifre conservatoare.

Fiind extrem de puternică și extrem de ușoară (cântărește sub 1.000 de kilograme), cei de la Hoonigan s-au decis să pornească o serie „Hoonicorn vs The World” în care testează accelerația Mustang-ului modificat (oficial, atinge suta de pe loc în puțin peste trei secunde) prin niște curse de drag împotriva altor mașini modificate.

Surse foto: Ford Performance, Hoonigan




Citeste si