21 Februarie 2023

Renault vrea să aducă Dacia la Dakar, cel mai greu rally-raid din lume, din 2025



Presa franceză a început să vuiască la vestea că Renault pune la cale revenirea în cel mai cunoscut și, totodată, cel mai greu rally-raid din lume. Celebrul raliu Dakar, care are loc în Arabia Saudită, ar putea asista la revenirea unui efort de uzină al Renault, care ar putea debuta, în 2025, un model special ce va purta sigla Dacia.

Dacia nu este o companie străină de lumea competițiilor și cu atât mai puțin de cea a raliurilor și a rally-raid-ului. Pe lângă reușitele de pe probele de macadam ale raliurilor României și Europei, modele Dacia au concurat și în evenimente de tip rally-raid de-a lungul aniilor. Cele mai notabile participări, inclusiv în raliul Dakar, s-au derulat, însă, sub umbrela Renault, echipa Renaultsport Argentina încercând de mai multe ori să se la la trântă cu celebrul rally-raid.

La acel moment, în 2013, Renaultsport aducea la start niște Dustere modificate de la un cap la altul, modele echipate cu motoare V8 de 380 de cai putere înscrise la categoria „Auto” (au urmat participări succesive până în 2018). Ulterior, în 2022, un exemplar similar a apărut și în campionatul național de rally-raid înscris de formația Engage Racing care și-a dorit să meargă și la Dakar cu SUV-ul cu motor de 5.000 cmc.

Dacia, la Dakar cu suportul uzinei Renault

Deși eforturile de la sfârșitul aniilor 2010 au fost susținute de Renault Argentina (în acei ani, raliul Dakar era organizat în America de Sud), acestea n-au primit ajutorul întregului grup. În plus, Dusterele au purtat mereu sigla Renault, deoarece Dacia nu se comercializează în Argentina. Între timp, raliul Dakar s-a relocat în Arabia Saudită ca urmare a dorinței organizatorilor de a întâmpina concurenții cu provocări noi față de cele din America Latină. La origini, raliul Dakar, așa cum îi spune și numele, ajungea la Dakar (Senegal) după ce concurenții se puneau la drum de la Paris.

La finele aniilor '90, perioadă în care formatul original Paris-Dakar gândit de regretatul Thierry Sabine era încă utilizat, Renault a avut succes alături de constructorul Jean-Louis Schlesser. Buggy-ul pilotului francez a fost învingător în 1999 și 2000. De asemenea, un Renault R20 a învins la Dakar în 1982. Aceea a fost doar a șasea ediție a competiției create de Sabine după ce acesta s-a pierdut în deșert, pe când concura în raliul "Cote-Cote" Abidjan-Nisa.

Dacia va concura cu un model hibrid la Dakar

Încă din primăvara anului trecut, Luca de Meo, CEO Renault, și-a arătat deschiderea către o revenire a Renault la Dakar, raliu care, în prezent, este un câmp de bătaie între Audi și Toyota. Astfel, chiar Davide Brivio, Directorul de Competiții la Alpine, a fost trimis să prospecteze probele Dakar-ului. De Meo a vorbit despre necesitatea ca brand-ul care ar concura la Dakar să fie unul care „utilizează combustibili sustenabili”.

Inițial, Renault și-ar fi dorit să vină la Dakar cu brand-ul Lada, dar războiul din Ucraina a făcut ca această mutare să devină imposibilă. Constructorul rus are o istorie vastă la Dakar, care include chiar și colaborare cu Porsche. Se pare că hățurile proiectului vor fi ținute de Bruno Famin, Director Executiv al Alpine și fost șef al Peugeot Sport.

Sursele franceze dau de înțeles că Renault caută un partener pentru a construi viitoarele prototipuri hibride Dacia care vor „ateriza” la Dakar în 2025. Este luat în calcule constructorul britanic Prodrive, compania lui David Richards fiind în spatele unui număr impresionant de victorii în Mondialul de Raliuri (inclusiv titlul mondial semnat de Colin McRae în 1995), dar și în anduranță cu Ferrari 550 GTS și o suită de Aston Martin-uri. Nu știm numele potențialilor piloți, dar francezii spun că această temă va fi dezbătută abia vara viitoare, mai ales că Renault își va dori să aibă de partea lor anumiți piloți francezi.



Citeste si