Comisia Europeană a informat producătorii de baterii pentru demaroare auto Banner, Clarios (fosta JC Autobatterie), Exide, FET (şi predecesoarea sa, Elettra) şi Rombat, precum şi organismul profesional Eurobat şi furnizorul său de servicii, Kellen, cu privire la opinia sa preliminară potrivit căreia au încălcat normele antitrust ale UE, se arată într-un comunicat al instituției citat de Agerpres

Cel mai mare producător român de baterii auto, Rombat, este luat în vizor de Bruxelles pentru că ar fi avut înțelegeri cu rivali de pe piață ce au avut drept scop creşterea preţurilor bateriilor pentru demaroare auto. Bateriile pentru demaroare auto furnizează curent electric demarorului, care porneşte motorul în automobilele cu motoare cu combustie tradiţionale. De asemenea, acestea furnizează energie electrică echipamentelor electrice ale automobilelor.

Comisia este preocupată de faptul că, între 2004 şi 2017, cei cinci producători de baterii pentru demaroare au creat, publicat şi convenit să utilizeze noi indici în negocierile lor privind preţurile cu producătorii de automobile (aşa-numitul "sistem de prime Eurobat"). Scopul acestui presupus comportament a fost de a fixa un element important al preţului final al bateriilor.

De asemenea, Comisia este preocupată de faptul că Eurobat şi furnizorul său de servicii, Kellen, aveau cunoştinţă de presupusul comportament şi au contribuit în mod activ la acesta, ajutând producătorii de baterii să creeze şi să aplice sistemul de prime Eurobat. Cu alte cuvinte, este ca și cum ACEA ar ajuta producătorii auto de pe bătrânul continent să impună un nivel de preț unitar pentru mașinile pe care le comercializează (doar că aici vorbim despre această activitate restrânsă la nivelul unei componente, bateriile auto).

Ce riscă Rombat dacă se confirmă că a făcut parte dintr-un cartel

Presupusul comportament se referă la bateriile pentru demaroare auto vândute producătorilor de automobile din SEE pentru a fi utilizate în automobilele noi şi ca piese de schimb (dar numai dacă erau vândute prin intermediul reţelei de servicii de reparatori autorizaţi ai producătorilor de automobile respectivi). În cazul în care opinia preliminară a Comisiei este confirmată, acest comportament ar încălca articolul 101 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ("TFUE") şi articolul 53 din Acordul privind SEE, care interzic cartelurile şi alte practici comerciale restrictive. Această interdicţie include comportamentul anticoncurenţial al asociaţiilor de întreprinderi.

Comunicarea privind obiecţiunile reprezintă o etapă oficială a investigaţiilor efectuate de Comisie în cazurile în care suspectează încălcări ale normelor antitrust ale UE. Comisia informează în scris părţile interesate cu privire la obiecţiunile formulate împotriva lor. Părţile interesate pot apoi examina documentele din dosarul întocmit de Comisie cu privire la investigaţie, pot formula în scris un răspuns şi pot solicita o audiere pentru a-şi prezenta punctul de vedere referitor la cazul respectiv în faţa reprezentanţilor Comisiei şi ai autorităţilor naţionale de concurenţă.

În cazul în care Comisia concluzionează, după exercitarea de către părţi a dreptului la apărare, că există suficiente dovezi ale unei încălcări, poate adopta o decizie de interzicere a comportamentului şi de aplicare a unei amenzi de până la 10% din cifra de afaceri mondială anuală a societăţii în cauză. În 2022, Rombat a avut o cifră de afaceri de 504 milioane de lei.

Nu este prevăzut niciun termen în legislaţie în care Comisia trebuie să finalizeze investigaţiile antitrust în cazurile de practici anticoncurenţiale. Durata unei investigaţii antitrust depinde de o serie de factori, printre care se numără complexitatea cazului, măsura în care societăţile în cauză cooperează cu Comisia şi exercitarea dreptului la apărare.

Industria auto, împânzită de organizări tip cartel

Comisia a efectuat o serie de investigaţii importante cu privire la cartelurile din sectorul autovehiculelor. Comisia a amendat deja furnizorii de rulmenţi auto, de fascicule de cabluri electrice pentru automobile, de spumă flexibilă folosită (printre altele) la scaunele auto, de încălzitoare staţionare pentru automobile şi camioane, de alternatoare şi demaroare, de sisteme de climatizare şi de răcire a motorului.

De asemenea, au fost investigate activități similare și în industria sistemelor de iluminat auto, dar și cea de sisteme de siguranţă a ocupanţilor pentru anumiţi producători de autoturisme japonezi şi europeni şi de sisteme de frânare şi bujii. De asemenea, Comisia a amendat producătorii de automobile cu 875 de milioane de euro pentru restrângerea concurenţei în domeniul sistemelor de curăţare a emisiilor pentru autoturismele diesel noi.

Rombat produce, încă din 2020, baterii de tipi litiu-ion pentru automobile electrice, dar nu această latură a afacerii a fost luată în colimator de CE. Producătorul român, deținut majoritar de grupul sud-african Metair Investment Limited, a investit într-o unitate de producție aflată în Cernica cu o capacitate de 100 MWh pe lună.

Sursa foto: GEM Motoring Assist, Rombat

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri