Mașinile electrice nu mai atrag clienții din România: Scădere de aproape 50% în luna iunie

Sursǎ foto: GEM Motoring Assist

Mașinile electrice nu mai atrag clienții din România: Scădere de aproape 50% în luna iunie

Șocul provocat de înjumătățirea eco-tichetelor emise prin programul Rabla Plus încă se simte pe piața de mașini noi. Deși, în ansamblu, românii cumpără tot mai multe mașini noi, un număr semnificativ mai mic alege vehiculele 100% electrice, în timp ce hibridele se mențin constante, conform analizei APIA.

Înmatriculările de autoturisme noi sunt în creștere cu 61,7% în luna iunie față de aceeași perioadă a anului trecut. Pe cifre, vorbim despre un volum de 21.080 de mașini noi vândute luna trecută față de doar 13.037 de unități în iunie 2023. Dacă luăm în calcul toate autovehiculele noi, creșterea din luna iunie year-on-year este de 63,2% până la 24.779 de unități. Față de luna mai 2024, creșterea este de 38%.

Evoluția vânzărilor de mașini noi, dar și vehicule utilitare, în luna iunie. Sursă: captură de ecran statistică APIA

Această creștere a fost susținută și de segmentul mașinilor electrificate, deși greul a fost tras de cele hibride, nu de cele pur electrice. Creșterea pentru autoturismele electrificate noi a fost de 27,4%, realizând o cotă de piață de 20,4%. Prin comparație, EV-urile au realizat o contraperformanță notabilă.

Față de iunie 2023, vânzările de mașini electrice au scăzut cu 46% ceea ce se traduce printr-o cotă de piață de 4% la momentul actual pentru acest tip de mașini (în iunie 2023, cota EV-urilor era de 12%). Dacă este să ne raportăm la celelalte mașini cu propulsie alternativă, respectiv PHEV-urile și hibridele clasice (sau full-hybrid), ambele au fost pe un trend ascendent în iunie 2024 față de aceeași perioadă a anului trecut: un plus de 14,5% la PHEV și un salt masiv de 121% la HEV, de la nici 1.300 de unități anul trecut, la aproape 3.000 de bucăți luna trecută.

Evoluția pentru vehiculele cu propulsie alternativă, în iunie. Sursă: captură de ecran statistică APIA

Care sunt cele mai populare mașini noi pe piața din România, în iunie

Topul mărcilor și modelelor de mașini noi din România nu prezintă modificări deosebite nici în luna iunie. Dacia rămâne la conducere, cu aproape 7.000 de unități vândute în iunie, mai mult cu aproape 80% față de aceeași perioadă a anului trecut. În total, în acest an, Dacia a vândut cu 6% mai multe mașini în prima jumătate a anului, adică puțin peste 26.000 de mașini.

Cel mai popular model de la noi rămâne berlina compactă Logan (+115,5% în iunie year-on-year, respectiv +8% pe primele șase luni). Mai interesant este progresul realizat de generația a doua a Daciei Duster. SUV-ul, care a primit o generație nouă ce a intrat deja în producția de serie, a urcat în topul vânzărilor fiindcă mulți clienți vor să pună mâna pe ultimele exemplare din Duster II. Asta mai ales pentru că generația a treia nu are motorizare diesel.

Topurile pe mărci și modele în luna iunie. Sursă: statistică APIA, via DRPCIV

Dacia Sandero completează podiumul pentru constructorul piteștean, dar hatchback-ul înregistrează o scădere de aproape 15% a volumelor vândute în primele șase luni. Skoda Octavia și Toyota Corolla Cross completează topul pe luna iunie, deși pe primele șase luni Toyota Corolla standard s-a vândut mai bine. În clasamentul pe mărci, Renault și Toyota completează podiumul alături de Dacia. Niponii au performat foarte bine în 2024, cu un plus de 74,2% în iunie confirmat de o creștere semnificativă de 40,8% pe primele șase luni. În contrast, Renault este pe un trend descendent la jumătatea anului (-6% față de aceeași perioadă a anului trecut).

Personalizate pentru tine