Șefii Volkswagen s-au întâlnit, pentru o primă rundă de negocieri, cu reprezentanții angajaților care fac parte din sindicatul IG Metall. În ciuda discuțiilor aprinse, cele două părți nu au ajuns la un compromis, iar lucrătorii de la uzinele germane ale Volkswagen amenință cu greve care ar îngenunchea producătorul chiar de la 1 decembrie, transmite Automotive News.
Situația critică pe care o străbate marca Volkswagen nu pare a fi aproape de sfârșit, după ce o primă rundă de negocieri între reprezentanții angajaților din Germania și oficiali din Wolfsburg nu a avut rezultate favorabile. În timp ce șefii din Wolfsburg anunță în continuare că este nevoie ca Volkswagen să facă economii urgente pentru a putea supraviețui, angajații cer măriri salariale și protecție pentru locurile lor de muncă.
La începutul acestei luni, a apărut informația că Volkswagen ar lua în calcul concedieri și închideri de fabrici în Germania natală, o măsură fără precedent în istoria de aproape nouă decenii a mărcii care face parte din grupul VAG. La o primă întrevedere între muncitori, reprezentanți din sindicatul IG Metall și conducere, CFO-ul Arno Antlitz a subliniat că de vină ar fi scăderea cererii de mașini noi pe piața europeană, dar și avalanșa de constructori chinezi.
Acesta a explicat că, în perioada post-pandemică, vânzările nu au revenit la nivelele din 2018-2019, iar această lipsă de cerere înseamnă, pentru Volkswagen, că „două fabrici” nu mai au volumele care să le justifice existența. La acel moment, Daniela Cavallo, șefa consiliului angajaților și negociatoarea șefă din partea acestora, i-a criticat pe cei de la vârful companiei și i-a acuzat că s-au mișcat lent în tranziția către EV-uri. Ea a transmis că nu angajații din Germania sunt de vină pentru problemele Volkswagen.
Mai înainte, în 2023, divizia de automobile a Volkswagen și-a asumat un plan de restructurare menit să aducă economii de 10 miliarde de euro până în 2026. Sub presiunea unei tranziții lente către mașini electrice, a amenzilor de circa 30 de miliarde de euro plătite după scandalul „Dieselgate”, dar și pe fondul scăderii generale a cererii de mașini noi în Europa, Volkswagen își vede marjele de profit topindu-se.
O analiză a Manager Magazin a arătat că Oliver Blume, CEO-ul grupului VAG, ar fi de acord cu o reducere a personalului din Germania cu aproximativ 10%, ceea ce ar însemna că 30.000 de persoane ar fi trimise acasă. Printr-un comunicat de presă, Volkswagen a răspuns și a susținut că cifrele sunt inventate și că nu s-a luat o decizie definitivă pe subiectul concedierilor.
Chiar și așa, problemele Volkswagen sunt foarte reale - ceea ce este evident din declarația lui Antlitz din urmă cu mai bine de două săptămâni. Acesta spunea, la prima întrevedere cu angajații, că marca Volkswagen mai are cel mult un an sau doi la dispoziție să-și reducă cheltuielile și să crească marja operațională de profit. Pe cifre, ținta pentru 2026 este de 6,5%, față de puțin peste 4% în 2023 și puțin peste două procente în primele șase luni ale anului curent. Nu este clar ce se întâmplă dacă Volkswagen nu reușește aceste restructurări.
În ciuda dezastrului iminent, negocierile nu au dus nicăieri
Ieri, pe 25 septembrie, la Hanovra, reprezentanți ai IG Metall au dat piept cu cei ai mărcii Volkswagen, pentru o primă rundă de negocieri. De partea constructorului, poziția a fost aceeași: reduceri de costuri trebuie făcute urgent, ca parte a planului de restructurare anunțat anul trecut, iar „angajații vor trebui să pună umărul la acest efort”, conform lui Arne Meiswinkel, directorul de personal al Volkswagen și negociator șef din partea companiei.
Chiar și așa, nu s-a ajuns la un compromis, în condițiile în care angajații spun că Volkswagen ia în calcul închiderea unei uzine de mașini, dar și a unei fabrici de componente din Germania. Cum această opțiune rămâne pe masă, un acord nu a putut fi atins. Mai mult decât atât, nu a fost programată nici o a doua rundă de negocieri.
În această situație, IG Metall a amenințat cu o grevă de mare amploare care ar putea începe la 1 decembrie, prima zi de după expirarea actualului acord colectiv de muncă. Angajații au cerut să li se asigure pozițiile din prezent, dar au pus pe masă, printre alte doleanțe, și o creștere salarială de 7% inclusă în următorul acord.
Volkswagen a transmis că nu poate onora astfel de cereri, dar nici să garanteze că nu va închide uzine și nu va da oameni afară din cauza contextului dificil din Germania. Țara, considerată „motorul economic” al UE, este pe marginea „prăpastiei” recesiunii, iar Volkswagen spune că operațiunile sale din Germania îl dezavantajează: costurile cu energia și cu personalul sunt mai mari decât pentru marii săi rivali europeni, dar și cei asiatici, mulți cu uzine în țări cu salarii mult mai mici sau energie ieftină.
De partea angajaților s-a ridicat Stephan Weil, cel care ocupă echivalentul funcția de premier al landului Saxonia Inferioară. Această regiune este importantă deoarece vorbim de cel de-al doilea cel mai mare shareholder pentru marca Volkswagen (cu 20% din acțiuni), respectiv unul dintre primii patru acționari pentru întreg grupul VAG (cu 11,8% din acțiuni). Weil a criticat orice decizie de a închide fabrici și a transmis că cei implicați în negocieri ar trebui să fie „mai atenți” în găsirea unor soluții viabile. De asemenea, el a cerut o susținere mai mare pentru EV-uri din partea guvernului federal.