12 imagini
Maruti Suzuki, subsidiara indiană a niponilor de la Suzuki, a dezvăluit cea de-a patra generație a sedanului compact Dzire, un model care ar putea rivaliza ușor cu Dacia Logan, dar el nu va ajunge niciodată pe Bătrânul continent.
Noul Maruti Suzuki Dzire respectă normele internaționale NCAP și ar da mari bătăi de cap celor de la Dacia cu prețul său de pornire care se învârte în jurul a 8.000 de euro, cu 6.000 de euro mai ieftin ca un Logan. Singura problemă este că mașina nu a fost proiectată pentru piața europeană, ci pentru cea indiană, acolo unde berlinele mici încă au prindere la public. Recent, Skoda a dezvăluit un crossover ultra-compact de asemenea dezvoltat pentru India și care va costa doar 8.700 de euro.
Ca și dimensiuni, Dzire măsoară mai puțin de 4 metri, față de un logan care are o lungime de aproape 4,4 metri. Lățimea este de 1,73 metri (Loganul este lat de 1,85 metri), iar înălțimea nu sare de 1,52 metri. Doar la acest capitol cele două modele de buget sunt la egalitate, ampatamentul lui Dzire fiind de 2,44 metri față de aproape 2,65 metri la Logan.
Versiunea de bază este echipată cu jante de doar 14 inchi, în timp ce modelele mai bine echipate primesc jante de 15 inchi. Cel mai ieftin nivel de echeipare oferă destul de puține pentru cei din habitaclu, motiv pentru care greutatea la gol nu sare de 920 de kilograme (!) față de peste 1.120 de kilograme pentru un Logan. Ca și comparație, un Porsche Cayman de bază, o mașină considerată foarte ușoară printre sportive, are o masă de 1.375 kilograme. În ciuda dimensiunilor compacte, portbagajul are un volum de 382 de litri.
Suzuki Dzire este mic, dar nu este și nesigur
În ciuda dimensiunilor compacte și a prețului foarte mic, Dzire se anunță a fi un model destul de sigur. Ne raportăm, evident, la standardele impuse de de International NCAP, o serie de teste realizate pentru mașini care nu sunt comercializate pe piața europeană. La fel ca și „vărul” mai strict Euro NCAP, nici testele International NCAP nu sunt obligatorii pentru certificarea unui vehicul, dar majoritatea constructorilor aleg să-și treacă mașinile noi prin acest set de evaluări tocmai pentru că un număr mare de stele cel mai probabil va crește vânzările.
În Europa, Dacia Logan, care a fost testată în urmă cu trei ani, a primit doar două stele, mai ales ca urmare a faptului că nu este echipată din standard cu diverse sisteme de siguranță activă ca lane-keep assist sau rear-traffic warning. Cam acesta este și motivul pentru care noul Duster, testat anul acesta de Euro NCAP după cele mai recente reglementări în vigoare, a primit trei stele din cinci posibile.
De menționat că cea mai ieftină mașină nouă disponibilă în România, Mitsubishi-ul Space Star care începe de la mai puțin de 11.900 de euro cu TVA, nu are un rating valid din partea Euro NCAP. Organizația a testat doar generația anterioară, iar asta în urmă cu 11 ani. La acea vreme, Space Star primea patru stele, dar de atunci normele s-au schimbat mult, iar ultima versiune nu a fost testată.
Revenind la Dzire, acesta a fost trecut prin testele NCAP internaționale și a obținut cinci stele. Mașina vine, indiferent de nivelul de echipare ales, cu șase airbag-uri, hill hold assist, ESP, dar și protecție pentru pietoni. La versiunile mai bine echipate, poți avea și o cameră cu vedere 360 de grade, cel mai scump Dzire costând undeva în jurul a 12.000 de euro. Prin comparație, Nissan Versa, cea mai ieftină mașină de pe piața din Statele Unite, sare de 18.000 de dolari în echiparea de bază.
Ce performanțe are Suzuki Dzire
Suzuki Maruti echipează această mașină cu un motor de 1,2 litri pe benzină care dezvoltă 82 de cai putere și 112,6 Nm. Alternativ, pe GNC (gaz natural compresat), mașina pune pe masă doar 70 de cai putere și 102 Nm. Cutia de viteze este una cu cinci trepte manuală care trimite puterea către puntea față. Alternativ, clienții pot opta pentru o transmisie manuală robotizată.
Ca și echipări, Maruti Suzuki se laudă cu interiorul în două culori pe versiunile mai scumpe, acestea fiind „burdușite” cu opționale ca farurile LED, o trapă electrică, încărcare wireless pentru smartphone, dar și climatizare automată. Deși nu există un instrumentar de bord digital, consola centrală este dominată de un ecran de 9 inchi pentru sistemul de infotainment. Acesta oferă conectivitate prin Android Auto și Apple CarPlay.
De când a fost lansat în India în 2008, Dzire s-a numărat printre cele mai populare modele din segmnetul berlinelor de oraș. Până acum, s-au vândut peste 2,7 milioane de unități din primele trei generații, iar noua generație va fi oferită și pe alte continente. Suzuki vrea să vândă modelul și în Africa, America Latină, Orientul Mijlociu și zona Asia-Pacific. Cu alte cuvinte, singurele zone evitate sunt America de Nord și Europa, din păcate pentru cei care și-ar dori o mașină niponă foarte ieftină.

