Producătorul german de anvelope și componente auto Continental a anunțat că își va restructura afacerea prin separea divizei automotive într-o companie autonomă, ce va fi listată separat la bursă. Până acum, această ramură a grupului contribuia cu aproape 50% din totalul vânzărilor, scrie Automotive News, citând Bloomberg.
Continental se va concentra pe operațiunile profitabile de sub umbrela Contitech, dar și pe producția de anvelope, în timp ce divizia auto va deveni de sine stătătoare. Întreaga mutare va fi completată până în septembrie 2025, iar unele funcții din cadrul grupului vor fi mutate către noua companie, se arată într-un comunicat.
CEO-ul Nikolai Setzer a transmis că în urma acestei decizii, Continental va putea să fie flexibilă „și vom putea reacționa mai ușor la provocările și cerințele din piață”. Dezlipirea ramurii auto este luată în vedere încă din vară, asta după ce, la finele anului trecut, Continental analiza vânzarea diviziei de "user experience", care produce display-uri pentru sistemele de infotainment din mașini. La acel moment, scriam că divizia automotive se chinuie să rămână pe linia de plutire.
Ramura auto a Continental vinde produse de peste 20 de miliarde de euro anual
În 2023, ramura auto a avut vânzări de 20,3 miliarde de euro. Prin comparație divizia Contitech a avut în aceeași perioadă vânzări de 20,8 miliarde de euro deci, în urma rupturii, Continental își va „înjumătăți” afacerea. După ce se realizează separarea, divizia se va lista separat și, probabil, își va păstra cei circa 100.000 de angajați pe care-i are la nivel global. Din cauza situației dificile, Continental a anunțat 7.000 de disponibilizări la începutul anului.
Continental automotive este specializată pe producția de frâne, dar și de display-uri, senzori și diverse componente de confort interior. În plus, în cadrul acestei ramuri se află și un departament mare de dezvoltare al soluțiilor software, importante dat fiind interesul marilor constructori în SDV-uri (software-defined vehicle), dar și o echipă ce lucrează pentru dezvoltarea tehnologiilor de șofat autonom.
În ultimii ani, divizia auto s-a chinuit să aducă profit, dar lucrurile s-au îmbunătățit în acest an. În trimestrul al treilea profitul operațional ajustat al Continental (EBIT) a crescut cu 36% year-on-year și a ajuns la 873 de milioane de euro. Marja de profit ajustată a crescut la 8,9% de la 6,3%, atât divizia Contitech, cât și cea auto susținând acest parcurs pozitiv. Această creștere vine după ce Schaeffler a refuzat să cumpere ramura auto a Continental, în august.
În T3, vânzările pentru divizia auto au scăzut cu 4,7% totalizând 4,8 miliarde de euro, din cauza problemelor de pe niște piețe, marja s-a solidifcat la 4,2% de la 2,8%. Acest trend ar putea să continue, conform Continental, care s-a concentrat în ultimele luni pe renegocierea unor contracte cu clienții lor din industrie, dar și pe niște măsuri de reducere a cheltuielilor.
Continental se luptă să se adapteze cu cerințele viitorului, de la mașini electrice și până la software
Continental trece printr-o perioadă dificilă de la începutul pandemiei COVID-19 și până acum, una marcată de mai multe restructurări. În 2021, divizia care se concentra pe dezvoltarea de trenuri de rulare a fost ruptă într-o companie autonomă, Vitesco Technologie. Aceasta a fost înglobată, ulterior, de Schaeffler. Toate aceste mutări se petrec într-un ritm accelerat, producătorii de componente fiind nevoiți să-și realineze afacerile în contextul electrificării și a trecerii către noile mașini definite de software (SDV).
La nivel european, furnizorii de componente vor disponibiliza, ca parte a acestui efort de eficientizare și repoziționare, circa 50.000 de persoane în următorii ani. Vestea este importantă deoarece mulți dintre acești furnizori majori ca Schaeffler, Bosch, Pirelli, Continental, dar și mulți alții, au fabrici sau centre de dezvoltare și în România. Cum spuneam, doar Continental a anunțat concedierea a peste 7.000 de persoane, dintre care aproximativ 3.000 din forța sa de muncă europeană.
Continental vrea astfel să facă economii anuale de 400 de milioane de euro. Într-un top de specializate, Continental se află pe poziția a opta în lume printre cei mai mari furnizori de componente auto, cu vânzări anuale de 28,7 miliarde de dolari după cifrele din 2023. În România, Continental angajează peste 20.000 de persoane, din care peste o treime este reprezentată de ingineri și informaticieni. În 2010, grupul german avea doar 6.300 de angajați în România, iar trendul de extindere continuă.