27 imagini
Constructorul Autostrăzii Sibiu - Pitești (A1) a prezentat publicului stadiul lucrărilor la tunelul Curtea de Argeș, cel mai lun tunel rutier din România. Cele două fire ale tunelului, cunoscute sub numele Daniela și Alina, au putut fi vizitate în data de 27 aprilie, înainte ca drumarii să înceapă pregătirile pentru a turna asfaltul de autostradă.
„Întrucât a fost finalizată străpungerea primului fir al tunelullui (Tunelul Daniela) aferent secțiunii 4 Tigveni - Curtea de Argeș a Autostrăzii Sibiu - Pitești (A1), dar și pentru că ne apropiem de străpungerea și celui de-al doilea fir de tunel (Tunelul Alina), care va avea loc în curând și despre care voi reveni cu detalii, antreprenorul Porr Construct organizează o zi a porților deschise pe acest șantier,” arăta secretarul de stat Ionel Scrioșteanu într-o postare, la finalul lunii martie.


Cum arată cele două tuneluri și care este stadiul lucrărilor
Wall-Street.ro a vizitat șantierul, în ciuda unor mici confuzii legate de locația exactă a tunelurilor, aflate nu departe de Curtea de Argeș. În prezent, cele două fire lungi de 1.350 de metri fiecare nu sunt legate de restul autostrăzii A1, dar publicul a putut vedea cum arată galeriile înainte de asfaltare.
Am putut vedea schelele mobile aflate pe șine cu ajutorul cărora se aplică straturile de beton, care se întrepâtrund între cofrajele metalice și straturile de hidroizolație. În cadrul vizitei, am putut parcurge, cu un microbuz, întreaga lungime a Tunelului Daniela și am putut merge la pas prin Tunelul Alina, pe porțiunea deja forată.



Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat în 2021 cu compania Porr Construct contractul pentru proiectarea şi execuţia Secţiunii 4 a Autostrăzii Sibiu - Piteşti, în valoare de aproape 1,679 miliarde lei, fără TVA.
În acest moment, nu s-a început lucrul efectiv pentru a se aplica asfaltul de autostradă, astfel că noi am parcurs lungimea tunelului la un nivel mai jos față de cel la care se va afla circulația auto, din 2028. Pe traseul tunelului se află mai multe pasaje care fac legătură cu cele două fire, dar și căi de evacuare pentru oameni, în cazul unei situații de urgență.


În prezent, în România sunt dați în folosință peste 1.100 de kilometri de autostradă și drum expres. Autostrada Sibiu - Pitești face legătura cu centrul țării, de la est spre vest.
Lungimea autostrăzilor din România a crescut cu 140 de kilometri în 2024, iar lungimea reţelei de drumuri publice totaliza 86.847 kilometri, din care 17.994 kilometri (20,7%) drumuri naţionale, 35.091 kilometri (40,4%) drumuri judeţene şi 33.762 kilometri (38,9%) drumuri comunale, arată datele publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS).

Când va fi gata și vom putea circula prin Tunelul Curtea de Argeș
La începutul lunii decembrie 2024, Scrioșteanu a spus că urmează să se demareze lucrările pe secțiunea 3 Cornetu - Tigveni, unde va fi construit un tunel de 1,7 kilometri. „1 decembrie 2028, la 110 ani de la Marea Unire, trebuie să ne găsească cu această primă trecere peste Carpați finalizată.
Conform INS, in lungimea drumurilor naţionale, 6.189 km (34,4%) erau drumuri internaţionale, 1.137 km (6,3%) autostrăzi şi 121 km (0,7%) drumuri expres, iar din punctul de vedere al numărului de benzi de circulaţie, 2.323 km (12,9%) erau drumuri cu 4 benzi, 314 km (1,7%) drumuri cu 3 benzi şi 39 km (0,2%) drumuri cu 6 benzi.


Pentru a-i bine-dispune pe vizitatori, cei de la Porr Construct au împărțit mici, având și o „roată a norocului” pe care o puteai învârti pentru a câștiga premii simbolice, cum ar fi un breloc de chei sub forma unei căști de șantier. Cei mici, în schimb, au primit veste reflectorizante pe măsura lor.
Activitățile pentru public nu erau atât de diverse, dar nici nu se poate spune că a fost plictisitor, pentru că nu ai ocazia zi de zi să vezi interiorul unui tunel rutier din ritmul unei plimbări pe promenadă. În plus, la capătul celălalt al firului de tunel pe care-l puteai parcurge cu un microbuz, se găseau o serie de căței simpatici care, în ciuda acoperământului de noroi, erau gata să fie mângăiați pe bărbie și după urechi. Cum era și normal, echipa Wall-Street.ro s-a conformat, salutând pe drumul de venire și plecare și toate cabalinele/văcuțele întâlnite.

Ca și în trecut, autoritățile au dat asigurări și în timpul evenimentului cu public că lucrările se derulează conform planului și că secțiunile aflate în lucru din autostrada A1 Sibiu - Pitești vor fi date în folosință conform programului agreat. Rămâne de văzut dacă promisiunile vor fi respectate, cei de la Transporturi și de la CNAIR spunând că pe aceste secțiuni se lucrează și 24h din 24h, cu echipe formate din sute de muncitori (inclusiv români întorși după mulți ani de muncă peste hotare) și zeci de utilaje.
De asemenea, noi am întâlnit la fața locului și muncitori străini aduși de Porr Construct, care ne-au oferit detalii cu privire la modul de funcționare al aparaturii folosite pentru a turna straturile de beton din interior.