[FOTO] Test Drive Mazda3 | Hibrida japoneză care nu îmbătrânește, dar oferă o experiență de modă veche. Cât costă, cum se conduce și ce performanțe are

Sursǎ foto: Wall-Street.ro

Gallery Vezi Galeria (39)

[FOTO] Test Drive Mazda3 | Hibrida japoneză care nu îmbătrânește, dar oferă o experiență de modă veche. Cât costă, cum se conduce și ce performanțe are

Cuprins Articol:

Cât de important este, pentru tine, aspectul mașinii pe care-l conduci? Cât de importante sunt senzațiile de volan, chiar și atunci când vorbim despre un model obișnuit, fără pretenții de sportivitate exaltantă? Dacă aceste două lucruri nu se numără printre criteriile după care te ghidezi atunci când alegi următoarea mașină, atunci Mazda3 poate că nu este pentru tine, mai ales că hatchback-ul japonez este trecut de prima tinerețe. În caz contrar, însă, ar putea fi o alegere mai mult decât inspirată.

Care sunt principalele plusuri și minusuri ale hatchback-ului nipon

Plusuri

  • Probabil cel mai frumos design din segment, care refuză să îmbătrânească;
  • Șasiu, transmisie și suspensie bune, în limitele unui hatchback fără pretenții sportive;
  • Motorul nu pare niciodată pus sub presiune;
  • Sistemul audio de pe nivelele superioare de echipare;
  • Nivelele superioare de echipare oferă un interior cu materiale premium, care arată bine.

Minusuri

  • Interiorul arată, totuși, vârsta mașinii, dar asta poate fi și un beneficiu dacă nu iubești mașinile noi pline de ecrane;
  • Spațiul pe bancheta din spate este limitat, iar asta și din cauza liniei plafonului, care face ca vizibilitatea în spate să fie redusă;
  • Portbagajul nu este nici el extrem de generos, comparat cu alte hatchback-uri;
  • Mazda se laudă că trecerea la motorul de 2,5 litri de la cel de 2,0 litri nu a dus la o creștere de consum, dar acesta nu este mic în utilizarea curentă;
  • Versiunile superioare de echipare au prețuri destul de ridicate și poți obține mai multe la acești bani de la unii rivali.

Senzații de la volanul Mazdei3

În timp ce design-ul lui Mazda3 pare fără vârstă, interiorul dă semnale că nu mai vorbim despre un model de dată foarte recentă. Totuși, acest lucru poate fi o binecuvântare pentru cei care nu-și doresc un model cu un bord dominat de ecrane.

Din contră, Mazda3 oferă un balans între tehnologie și butoane analog. Controlul sistemului de ventilație se face prin butoane, iar meniurile sistemului de infotainment sunt străbătute folosind controller-ul circular de pe consolă, unde ai și un buton pentru volumul sistemului audio, deși ai comenzi și pe volan (tot butoane tradiționale, nu butoane haptice).

Trebuie spus că, în cazul mașinii pe care am condus-o, interiorul este în două culori, cu piele maro (Terracotta) combinată cu un soi de imitație de piele întoarsă pe centrul scaunelor. Acesta este apanajul nivelului superior de echipare Nagisa, dar Mazda oferă alte două nivele de echipare superioare (Exclusive-Line și vârful de gamă Takumi).

Un plus în favoarea alegerii unui nivel de echipare superior este și sistemul audio Bose, care se aude bine, mai ales la volum ridicat, bass-ul nefiind supărător, ca în cazul altor sisteme audio mai ieftine. Un alt element interesant, dacă vorbim despre infotainment, este că ecranul poate fi controlat și tactil, după ce conectezi telefonul la mașină, prin Android Auto sau Apple CarPlay (wireless).

În timp ce locurile din față sunt confortabile, iar pasagerii au îndeajuns loc pentru a nu simți vreun dram de oboseală la drum lung, scaunele oferind îndeajuns de multă susținere laterală, locurile din spate sunt destul de micuțe. Din cauza formei plafonului, niște pasageri mai înalt nu ar încăpea atât de comod, deși bancheta (cu posibilitate de rabatare 60/40) ar putea teoretic să găzduiască trei adulți. În plus, nici portbagajul nu oferă un volum prea generos raportat la segment, cu un volum de 358 de litri (față de 381 litri în cazul lui Volkswagen Golf Mk. 8, de exemplu).

Dar Mazda3 nu este alegerea celor care își doresc maximum de practicalitate de la un hatchback, ci este, parcă, o alegere care pleacă de la o reacție emoțională, pentru cei cărora le place design-ul, răspunsul direcției și cutia de viteze. Da, caracterul său nu este foarte sportiv, dar are acea doză de personalitate care lipsește în cazul a mulți alți rivali.

Ce motor și ce performanțe oferă modelul nipon

Noi nu suntem la primul contact cu Mazda3, având ocazia să experimentăm și ediția specială aniversară, lansată în urmă cu ceva timp pentru a marca centenarul Mazda. În timp ce acel exemplar era echipat cu agregatul Skyactiv-X de 2 litri, cu 180 CP și 224 Nm, de această dată sub capotă s-a aflat motorul e-Skyactiv-G PY-VPS, care are patru cilindri în linie și ascunde tehnologie mild-hybrid.

Acest propulsor este mai mare, de 2,5 litri, dar prezența sistemului hibrid te pune la adăpostul unui impozit crescut. Mazda a explicat, după lansarea acestui motor, că alegerea de a „urca” la 2.500 cmc este făcută de dragul eficienței, dând asigurări că o capacitate mai mare nu se traduce și printr-o creștere a consumului.

Ceea ce este sigur este că motorul nu este forțat să lucreze peste puterile sale, oferind 140 cai putere la 5.000 rpm și 238 Nm de la 3.300 pm, cu un raport de compresie de 13.0:1. Puterea ajunge la roțile din față printr-o cutie manuală cu șase rapoarte, parte a ofertei standard. Mazda poate pune pe compacta sa și o cutie automată, însă transmisia „clasică” este îndeajuns de precisă, cu rapoarte destul de lungi, pentru a face din automată o alegere pentru cei care nu sunt pasionați de condus.

Dacă, însă, îți place să te distrezi cu o manuală din acest segment, transmisia Mazda se numără printre cele pe care le recomandăm, cu un nivel de precizie bun pentru un automobil fără pretenții serioase pe partea de sportivitate - în lipsa unei variante cu adevărat hardcore precum erau cele care purtau cu mândrie, pe caroserie, siglele MPS (sau MazdaSpeed, în funcție de continent).

De asemenea, direcția cu cremalieră și pinion este directă, oferind îndeajuns de mult feeling pe viraje, dar și peste denivelări, pentru a înțelege ce se întâmplă sub tine, dar și pentru a-ți da încredere. Și, în realitate, poți avea încredere, pentru că șasiul este bun, deși „juriul” încă dezbate alegerea niponilor de a abandona (mai scumpa) suspensie independentă multi-link de pe spate în favoarea uneia mai ieftine, dar mai compacte, de tip bară de torsiune.

Oficial, această soluție, pe lângă părerea contabililor, ar oferi un nivel mai redus de zgomot în timpul deplasării, dar, în practică, puntea spate pare că nu atenuează la fel de bine șocurile atunci când treci peste denivelări sau gropi, cel puțin nu la nivelul punții față. Totuși, asta și pentru că mașina este mai degrabă rigidă pentru acest segment și categorie, dar fără să fie supărătoare.

Pe hârtie, motorul de 140 de cai putere permite o accelerație de la 0 la la 100 km/h în 9,5 secunde, ceea ce nu-ți imprimă conturul pe spătarul scaunului, dar prin oraș, în viața reală, nu ai nevoie de mai mult. Viteza maximă este de 206 km/h, iar sistemul hibrid despre care vorbeam include un modul starter-generator conectat la o baterie de 24V.

La capitolul consum, producătorul oferă o cifră de doar 6 litri/100 km (mixt - WLTP), respectiv 8,1 litri/100 km la „viteză mică”. Dacă pornim de la premisa că asta înseamnă circulat în oraș, atunci cifra nu este departe de adevărul din teren căci, cel puțin în testul nostru, consumul în traficul bucureștean s-a învârtit în jurul a 8,5 - 8,7 litri/100 km. Mazda transmite că, la viteză de autostradă, consumul ar scădea până la 5,1 litri/100 km.

Cât costă Mazda3

Versiunea de bază a Mazdei3 începe de la 24.490 de euro, în condițiile în care Volkswagen Golf începe de la 24.039 euro. Din același segment, dar fără pretenții din zona premium, Skoda Fabia pornește de la 16.279 euro, iar Hyundai i30 are un preț de pornire de 18.088 de euro.

În schimb, versiunea Nagisa începe de la 27.990 de euro, iar printre echipări se mai numără Wireless charging, asistent vocal Alexa și keyless entry. Cea mai scumpă Mazda3, în echiparea Takumi, începe de la 30.490 de euro, în timp ce Exclusive-Line costă 28.590 de euro.

Cum arată Mazda3

Cea de-a patra generație a compactei Mazda3 a fost lansată în 2019, dar ochiului i-ar fi greu să găsească, chiar și după o privire mai atentă, vreun detaliu învechit la design-ul hatchback-ului japonez. Deși nu mai este la prima tinerețe, limbajul vizual Kodo, pe care Mazda îl slefuiește încă din 2010, când a debutat pe SUV-ul CX-5, iese și acum în evidență.

Este greu să arăți cu degetul spre un alt hatchback cu o parte frontală mai frumoasă, iar asta pentru că Mazda a atins, prin mâna designerului Yasutake Tsuchida, balansul optim între agresivitate și niște linii simple, fluide. Producătorul ține foarte mult la această cursivitate a limbajului vizual, Kodo fiind identificat prin sintagma „sufletul mișcării” și, într-adevăr, scobiturile din bara față și sculptarea lateralelor oferă această senzație a mișcării.

Din păcate, pe ultimele modele, Mazda pare că începe să cadă în aceeași „capcană” a grilelor tot mai mari, care pierd prin non-combat „lupta” cu farurile, care devin tot mai mici. La Mazda3, care a fost proiectată acum aproape un deceniu, masca din față nu supraîncarcă botul, iar farurile ascuțite nu sunt subdimensionate, fiind subliniate de continuarea ramei de la grilă.

Privită din lateral, mașina arată bine, deși linia spatelui dă o senzație de „cocoșare” hatchback-ului. Vorbim de un sacrificiu făcut în favoarea aspectului, deoarece asta înseamnă și o sacrificare a practicalității, luneta fiind mică, iar stâlpii din spate sunt generoși, micșorând suplimentar vizibilitatea.

În spate, stopurile continuă limbajul din față, notele de culoare neagră fiind continuate și acolo. În față, cu negru este accentuată „buza” din bară, care-ți poate încurca uneori planurile de a „ataca” o parcare la bordură, dar și rama grilei. În plus, jantele de 18 inchi sunt, la nivelul de echipare ajuns pe mâna Wall-Street.ro, negre din standard, cele gri fiind opționale.

Per total, modelul nu dezamăgește la capitoul vizual, iar asta într-un segment unde practicalitatea și eficiența primează cel mai adesea, în dauna frumuseții. Dacă, însă te-ai familiarizat deja cu gama Mazda, vei înțelege că pentru acest constructor japonez, design-ul este foarte important, poate și ca o metodă de a ieși în evidență și de a se extrage din umbra rivalilor mai mari, fie că vorbim de Toyota, Honda sau Nissan.

Lungime

Lățime Înălțime Ampatament Greutate (la gol)
4,46 metri 1,795 metri 1,44 metri 2,725 metri 1.400 kilograme

Povestea ascunsă a versiunii de curse

Mazda3 TCR Concept: Sursă foto: Mazda Motorsport / MZRacing

În 2019, Mazda a anunțat că va lansa o versiune de cursă a hatchback-ului Mazda3, mașina fiind construită respectând regulamentele categoriei TCR din universul competițiilor de turisme. Foarte populară la acea vreme, categoria respectivă reunea unii dintre cei mai cunoscuți producători auto, inclusiv Audi, Honda, Peugeot, Lynk & Co., Renault, Volkswagen, dar și Hyundai.

În versiunea sa pentru circuit, modelul era construit de Long Road Racing, aceeași companie din spatele mașinilor de curse Mazda MX-5 Cup, care concurează într-un campionat mono-marcă în America de Nord. Mașina era echipată cu un motor turbo cu patru cilindri și 350 cai putere conectată la o transmisie cu șase rapoarte prevăzută cu padele. Inițial, oficialii companiei au declarat că mașina ar urma să debuteze la jumătatea sezonului 2020.

Ulterior, după începerea pandemiei COVID-19, proiectul a intrat într-un con de umbră, iar anumite zvonuri au început să circule în presa de profil despre o realiniere a bugetelor Mazda ce nu ar mai permite introducerea modelului Mazda3 TCR. Această informație a fost, în cele din urmă, confirmată în august 2020, când Mazda a transmis că programul a fost anulat, nu doar din cauza pandemiei, ci și pentru că Mazda își dorește să se repoziționeze ca un furnizor de soluții de mobilitate sustenabile.

Cu toate acestea, povestea unei versiuni de curse a generației a patra a lui Mazda3 nu s-a încheiat acolo, căci Spirit Racing, o formație niponă susținută direct de producător, a dezvoltat și pregătit o versiune de concurs menită să testeze noi carburanți eco. Încă din 2021, echipa concura în Super Taikyu, campionatul nipon de anduranță, cu o Mazda Demio (Mazda2) alimentată cu bio-diesel, iar pasul următor a fost făcut în 2022, când s-a lansat Mazda3 pe bio-diesel.

Combustibilul, extras în proporție de 100% din biomasă (grăsimi din alge și ulei de gătit folosit), a fost testat în cadrul categoriei ST-Q din Super Taikyu, destinată mașinilor cu tehnologii inovative. Tot acolo își probează noile tehnologii și soluții și cei de la Toyota.

Modelul Mazda3 Bio Concept a debutat în finala sezonului 2022, la Suzuka, și avea o specificație diferită față de modelul de TCR, deși tratamentul pachetului aerodinamic era similar. Sub capotă se regăsea un motor de 2,2 litri twin-turbo Skyactive-D, iar mașina a fost folosită și în sezonul 2023 al seriei de anduranță, dar și anul trecut. Proiectul arată că Mazda vrea să dezvolte soluții de reducere a emisiilor de CO2 pe lângă mașinile 100% electrice, pornind de la ideea că mașinile termice deja existente pe străzile lumii vor trebui alimentate cu un combustibil „verde” în viitor.

Personalizate pentru tine