Constructorul de automobile Ford incepe astazi productia vehiculului comercial Transit Connect la Craiova, la 74 de ani de la primul Ford fabricat in Romania.
Istoria Ford in Romania

Relatiile dintre Ford Motor Company (fondata in 1903) si Romania incep in 1928, potrivit companiei.

In 1931 Ford deschide o firma de vanzari in Romania iar mai tarziu Guvernul Romaniei comunica filialei Ford din Anglia disponibilitatea de a deschide la Bucuresti o linie de asamblare.

Astfel, in 1935, Ford a achizitionat un teren in cartierul bucurestean Floreasca unde a construit o uzina moderna dotata cu prima linie de montaj operationala din Europa de Est. Aceasta putea asambla anual 2.500 de automobile si camioane.

Ford Romania organiza cursuri de specializare pentru inginerii sai. Astfel se urmarea ca piesele sa fie fabricate si montate in intregime in fabrica din Floreasca sub stricta observatie a specialistilor care urmareau obtinerea unei calitati identice cu cea a produselor americane. Preparativele pentru acest pas important incepusera inca din 1939 cand mostre de tapiterie, acumulatori, suruburi, vopsea si alte repere, fabricate in Romania, fusesera trimise la Detroit spre examinare si sosisera inapoi cu observatiile corespunzatoare. Sub acest aspect, investitiile Ford se ridicau la zeci de milioane de lei iar personalul uzinei din Calea Floreasca era de aproximativ 120 de persoane.

Raspandirea automobileleor Ford pe glob s-a datorat fiabilitatii, pretului, dar nu in ultimul rand versatilitatii. Astfel modelul Ford A putea fi usor adaptat pentru rularea pe zapada iar camioanele Ford puteau deservi brigazile de pompieri prin adaptarea unei scari actionate hidraulic.

Distributia Ford la nivelul Romaniei se facea prin reprezentante zonale. In Bucuresti functiona firma lui A Birbaum iar in Craiova firma Sebar ce apartinea fratilor Sebastian si Barbu Neamtu. Aceasta din urma a desfasurat o activitate extrem de sustinuta, distribuind intreaga gama de produse Ford: automobile, camioane si tractoare.

Cel de-al doilea razboi mondial a afectat insa operatiunile din Romania iar in 1940 a devenit evidenta lipsa de lichiditati pentru importul de vehicule si piese de schimb din SUA. Astfel, in primul trimestru al anului 1940 Ford Romania a vandut toate autmobilele pe care le avea in stoc, iar mai tarziu a fost epuizat si stocul de camioane.

In martie 1940, nu au mai existat alte importuri din SUA iar fabrica a inceput sa execute exclusiv comenzi ale armatei romane, care detinea un parc considerabil de camioane Ford V8 4x4. Odata intrata in sfera de influenta a Germaniei, importurile din SUA si Marea Britanie au incetat iar prin instalarea austriacului Wachner la conducerea fabricii aceasta era practic condusa de filiala din Koln. Astfel, fabrica din Floreasca onora cererile armatei germane si romane si oferea unitati mobile de reparatii pe front.

In august 1944 Guvernul Roman clasifica fabrica Ford Romana ca fiind “utilaje si constructii abandonate de inamic” si este inclusa sub control militar. Aceasta continua sa se ocupe cu repararea vehiculelor detinute de armata romana si cea rusa, cu mari pierderi insa datorita gratuitatii oferite armatei ruse ca despagubiri de razboi.

Odata cu incetarea razboiului, directorii filialei Ford din Marea Britanie au incercat sa reia legaturile cu Ford Romania, dar instaurarea comunismului si deceprecierea monedei nationale au dus la suspendarea activitatilor in septembrie 1946.

Abia in 1966, Ford a incercat sa revina in Romania prin filiala din Germania transmitand o propunere de join-venture Guvernului Romaniei. Intre timp profilul uzinei Ford din Romania fusese schimbat in aparatura de automatizari, aici fiintand firma Automatica si fiind construite noi hale. Propunerea Ford prevedea acordarea de asisitenta pe o perioada de zece ani, timp in care trebuia refacuta industria romaneasca de automobile, insa ea nu s-a materializat.

Cronologic, in fosta hala a uzinei Ford Romania isi au sediul firmele Autoindependenta(1948), ACRA(1951), Termotehnica(1959) si Automatica, al carei actionar majoritar devine firma Euroform Milenium in 2000 .

In decembrie 1992, firma Romcar devine unic distribuitor pentru Romania al produselor Ford.

Ford in 2008-2009

Ford Motor Company a preluat in martie 2008 uzina Automobile Craiova, la care s-a angajat sa investeasca 675 milioane euro.

La inceputul anului 2009, Ford a spus ca intentioneaza sa investeasca in modernizarea uzinei de la Craiova, pentru a ajunge la o productie anuala de 300.000 de autovehicule si de 300.000 de motoare cu incepere din 2011.

Banca Europeana de Investitii (BEI) a aprobat in mai 2009 un imprumut de 400 milioane euro pentru Ford Romania, din totalul de 750 milioane euro acordat companiilor auto europene, ca sa realizeze masini mai eficiente energetic si care emit mai putine noxe.

Ford Motor Company detine 97% la Automobile Craiova (AUCS), dupa ce in august si-a majorat participatia, in urma ofertei publice de preluare in care a reusit sa cumpere 0,33% din capitalul constructorului de automobile, pentru care a platit 1,11 milioane lei. Oferta a fost intermediata de casa de brokeraj EFG Eurobank Securities.

Automobile Craiova are un capital social de 39,78 milioane lei, divizat in 18,94 milioane de titluri, cu valoarea nominala de 2,10 lei. Titlurile Automobile Craiova se tranzactioneaza la categoria de baza a pietei Rasdaq, la sectiunea XMBS, sub simbolul AUCS.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri