Marea majoritate a angajatorilor considera ca retelele sociale precum Facebook, Instagram si Twitter, sunt o pierdere de vreme, insa o serie de studii au aratat exact opusul. Astfel, mai multe cercetari reliefeaza ca persoanele care folosesc retelele sociale sunt cu 9% mai productive decat persoanele care nu sunt activi in social media.

Cercetatorii considera ca site-urile de retele sociale le ofera angajatilor o pauza bine meritata pentru creier. In plus, se pare ca oamenii care sunt mai sociabili si sunt conectati cu alti oameni prin intermediul retelelor sociale interactioneaza mai bine cu colegii de munca si rezolva mai repede si mai bine problemele care apar.

“Chiar daca studiile sustin ca retele de social media pot creste productivitatea unui angajat, cele mai multe companii nu adera la acest punct de vedere. Stigmatul de social networking ca activitate prin care pierzi timp, cu siguranta pare sa domine perceptia celor mai multe companii. Multe firme blocheaza sau monitorizeaza indeaproape aceste site-uri”, spune Andrei Vacaru, trainer HPDI.

Investitii uriase pentru “spionarea” angajatilor

Nu toti angajatorii sunt de acord ca vizitele repetate pe Facebook si Twitter sunt benefice. O firma de avocatura din America a efectuat un sondaj pe mai mult de 100 de angajatori pentru a aduna informatii despre cum social networking a afectat relatiile dintre manageri si subalterni. Studiul, citat de HR Tools, a constatat ca 56% dintre angajatori au monitorizat activitatile online ale oamenilor in timpul orelor de program. 38% au blocat angajatilor accesul la site-urile de social media si 6 % au concediat angajatii care le-au folosit in timpul oreleor de program.

Mai mult decat atat, angajatorii verifica conturile de social media ale angajatilor pentru a vedea ce anume posteaza acestia despre companiile in care lucreaza. De exemplu, companiile aeriene Virgin Atlantic au concediat 13 angajati pentru postarile nu foarte prietenoase despre companie.

“Intrebarea este daca toate aceste monitorizari sunt cu adevarat utile, dar si mai important, se justifica toate cheltuielile pe care firmele le fac in acest sens? Se cheltuiesc milioane de dolari pe software-uri pentru a bloca site-urile de social networking”, adauga Andrei Vacaru.

Dependenta de social media, cel mai mare pericol

Mai multe cercetari au aratat ca intr-adevar utilizarea retelelor sociale in timpul orelor de munca poate creste productivitatea. Un studiu realizat de Univesitatea din Melbourne, Australia, a concluzionat ca pauzele scurte pe care le poti lua navigand pe internet sunt benefice pentru creier si maresc puterea de concentrare. Acest studiu a fost efectuat pe persoanele care folosesc social media mai putin de 20% din timpul de lucru.

Pe de alta parte, oamenii care deprind o dependenta de mediul online ar putea fi mai putin eficienti. Medicii psihologi atrag atentia ca orice persoana care petrece mai mult de 2-3 ore/zi pe retele de socializare, neglijandu-si treburile zilnice, semnaleaza o dependenta.

“Un lucru este cert: tot mai multi oameni aleg sa-si petreaca timpul liber in mediul virtual, iar companiile vor fi nevoite sa se adapteze la aceasta realitate. Fie accepta acest lucru si isi asuma consecintele, fie pot instala software-uri de monitorizare a activitati angajatilor, care nu vor face nimic altceva decat sa-i frustreze. Insa, sa nu uitam ca social media exista si pe smartphone-uri, asadar oamenii oricum vor fi conectati tot timpul la mediul online”, a completat trainerul HPDI.

Potrivit acestuia, cel mai important lucru nu este sa interzici, ci sa responsabilizezi. In orice domeniu si in orice companie poti obliga oamenii sa faca ceva sau le poti interzice sa faca altceva.

Cu adevarat productivi devin insa doar atunci cand ei singuri decid sa se concentreze asupra propriilor responsabilitati. In acest caz, nu interdictiile sunt solutia, ci motivarea si constientizarea faptului ca nu esti platit pentru orele petrecute la munca, ci pentru valoarea pe care o aduci acelor ore.

Infiintata in 2001, compania HDPI furnizeaza solutii de leadership si dezvoltare a resurselor umane prin programe de training, coaching si teambuilding. Furnizorul deserveste peste 100 de companii importante, precum Raiffeisen Bank, Pirelli, Continental Automotive, Hilton, Toyota Material Handling, Frigoglass sau Hella Automotive.

In 2014 HPDI a inregistrat o cifra de afaceri de 400.000 de euro, dublu fata de anul precedent, iar pentru 2015 estimeaza o crestere a acesteia pana la valoarea de 500.000 de euro. In prezent, HPDI are birouri in Bucuresti, Timisoara si Arad, unul dintre principalele obiective ale companiei fiind extinderea pe plan international a serviciilor oferite.

Sursa foto: Rawpixel.com, Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri