24 Mai 2017

Toti ochii pe generatia Z: iata cum sunt tinerii pe care angajatorii ii doresc in companii



Tinerii din generatia Z (nascuti intre anii 1995-2012) reprezinta segmentul care atrage tot mai mult atentia angajatorilor. Iata cele mai importante caracteristici ale acestor tineri, care au intrat sau se pregatesc sa ia contact cu piata muncii.

Tinerii isi doresc sa invete peste hotare

Aproximativ unul din sase (16%) tineri din generatia Z isi doreste sa urmeze o facultate in strainatate, se arata intr-o cercetare efectuata de Scoala de Valori.

Tinerii din Bucuresti conduc in topul intentiilor de a studia in afara tarii (aproximativ un sfert dintre elevi doresc acest lucru). Aceasta tendinta este cu atat mai pronuntata (23%) in cazul elevilor care studiaza in licee de top din Romania.

Elevii aleg sa studieze in strainatate deoarece considera sistemul universitar din alte tari ca fiind mai performant, nivelul salarizarii fiind mai degraba un motiv pentru cei ce studiaza la un profil real. Cu toate ca intentiile de a studia peste hotare scad usor odata cu inaintare in anul de studiu, procentul ramane unul semnificativ in clasa a XII-a (13%).

Foto: Jacob Lund, Shutterstock


Tinerii intra devreme in piata muncii (inca din liceu)

Acesti tineri sunt o generatie care a avut contact destul de timpuriu cu piata muncii, atat prin intermediul proiectelor educative la care au participat si care i-au pus in legaatura cu diverse companii si asociatii, cat si prin joburile pe care acestia le-au avut deja.

Aproximativ 17% dintre tineri au avut cel putin un loc de munca pana in momentul desfasurarii studiului, (astfel in perioda liceului) situatie mai ales intalnita in cazul tinerilor ce urmeaza un liceu cu profil tehnologic (19% vs. 12% in cazul celor care urmeaza un profil real si 16% in cazul celor care urmeaza un profil uman).

Aceasta tendinta pare sa se pastreze si pe parcursul studiilor superioare, mai bine de o jumatate dintre tinerii care doresc sa urmeze o facultate, intentionand sa lucreze pe timpul studiilor

Foto: SpeedKingz, Shutterstock


Tinerii invata din timp valoare banilor

Tinerii iau contact timpuriu cu piata muncii si cu toate ca aceste locuri locuri de munca au fost mai degraba de tip sezonier sau project based (ospatar, promoter, barman, vanzator etc.), ei au invatat valoarea unui castig financiar propriu si si-au dat seama ce inseamna sa sustii un interviu sau sa lucrezi dupa un program strict.

Foto: pathdoc, Shutterstock


Tinerii stiu cat de importanta este pregatirea practica

O partea semnificativa a tinerilor din generatia Z considera ca printre principalele asteptari pe care angajatorii le au de la proaspetii absolventi se numara pregatirea in domeniul in care angajatorul activeaza si experienta anterioara de munca. Acest aspect se reflecta in mod direct in modul in care tinerii se pregatesc pentru viitoarea cariera: intre 11 si 30% dintre acestia au urmat sau doresc sa urmeze un internship, participa la programe de orientare in cariera, urmaresc ofertele de pe piata muncii, incerca sa intre in contact sau sa pastreze legatura cu specialisi din diverse domenii sau participa la proiecte si traininguri diverse.

Foto: Tyler Olson, Shutterstock


Portretul viitorilor angajati

Angajatorii vor avea de-a face cu o generatie care si-a format independenta prin implicarea, de timpuriu, intr-o gama larga de activitati extrascolare, o generatie care are acces la informatie si care constientizeaza si resimte din timpul liceului presiunea de a avea experienta si abilitati multiple dezvoltate pentru viitoarea cariera. Aceasta categorie de tineri va fi una care a avut deja contact cu piata muncii si care intentioneaza sa castige experienta de pe bancile facultatii.

Foto: Rawpixel, Shuttestock




Citeste si