25 Aprilie 2018

Cum va schimba automatizarea piata muncii din Romania



81% dintre angajatorii romani considera ca robotizarea va mentine sau va creste dimensiunea fortei de munca, potrivit unui studiu realizat de ManpowerGroup. 17% dintre angajatorii romani considera ca automatizarea ii va determina sa-si scada numarul total de angajati in urmatorii doi – trei ani, fata de doar 10% la nivel global, si doar 14% considera ca-si vor mari numarul de angajati in urma robotizarii, fata de 20% la nivel global, impactul net per ansamblu fiind unul usor negativ.

Din punct de vedere al rolurilor, cele mai vulnerabile la automatizare vor fi cele care vizeaza activitati de rutina sau cu valoare adaugata redusa pentru clientii companiei. Doar 5% dintre angajatorii romani chestionati considera ca-si vor creste echipa din functiunea administrativa si de suport, iar 14% anticipeaza scaderi, in timp ce referitor la functiunea de resurse umane, ponderea angajatorilor care prevad cresteri este de 1%, dar alti 5% preconizeaza ca-si vor scadea echipele de HR ca rezultat al automatizarii, potrivit studiului Revolutia Competentelor 2.0, realizat de ManpowerGroup.

Mai mult de 1 din 3 angajatori (36%) se asteapta sa-si creasca personalul din productie, insa alti 2 din 5 (41%) cred ca in urmatorii doi-trei ani vor face reduceri de personal in aceasta functiune, pe fondul automatizarii. In schimb, transformarea digitala a organizatiilor va necesita competente de IT, astfel incat 11% dintre angajatori preconizeaza ca-si vor mari departamentele de IT, si numai 2% anticipeaza o micsorare a acestora, impactul net fiind pozitiv, de +9%.

Robotizarea si digitalizarea companiilor produc transformari profunde si asupra necesarului de competente, se arata in raportul ManpowerGroup. Astfel, angajatorii pun din ce in ce mai mult pret pe capacitatile specific umane, acestea fiind de natura sa potenteze utilizarea tehnologiei, in combinatie cu cunostintele specifice profesiei si cu abilitatile digitale.

In ansamblu, angajatorii romani pretuiesc cel mai mult colaborarea, organizarea muncii si solutionarea problemelor, peste 4 din 5 mentionand importanta acestor abilitati, pe care le considera insa destul de rar intalnite printre candidati, cele mai dificil de gasit fiind organizarea muncii (43%), comunicarea (42%) si solutionarea problemelor (40%).

Exista si unele diferente intre functiuni, atat in ceea ce priveste topul abilitatilor necesare, cat si al celor mai greu de gasit. Astfel, 93% dintre angajatorii din IT care preconizeaza cresteri ale fortei de munca spun ca pentru ei cea mai valoroasa abilitate este comunicarea, la egalitate cu organizarea muncii si colaborarea. In schimb, comunicarea este deopotriva si abilitatea pe care o gasesc cu cea mai mare greutate la candidatii pentru posturile vacante.

Raportul ManpowerGroup subliniaza ca Revolutia Competentelor va fi benefica pentru cei care detin competentele necesare si cautate, ridicand insa probleme pentru cei ce au competente depasite sau disponibile pe scara larga, in contextul in care automatizarea va influenta nu atat disparitia anumitor roluri, cat schimbarea continutului de activitati si competente necesare pentru aceste roluri.



Citeste si