Când cineva vine cu o ofertă de angajare primul lucru pe care trebuie să-l conștientizezi este acela că ei te vor pe tine și sunt gata să-ți îndeplinească dorințele pentru a te avea, este de părere Chris Williams, fost vicepreședinte al departamentului de resurse umane din cadrul gigantului Microsoft.

Specialist cu peste 40 de ani de experiență, Chris Williams a întocmit pentru Business Insider a serie de sfaturi pentru cei care primesc oferte de angajare, astfel încât să obțină cât mai multe beneficii de la angajare.

De menționat din start că nu trebuie exagerat, dar cel mai important lucru de reținut este că mereu ești în postura de a negocia, cu atât mai mult când o companie te vrea în mod special pe tine.

În calitate de veteran de peste 40 de ani în lumea corporativă și fost VP de HR la Microsoft, am văzut o mulțime de oameni negociindu-și cu succes ofertele de muncă. Cu toate acestea, mulți oameni sunt reticenți în a negocia. Ei simt că oferta este o propunere de tip «ești de acord sau nu». Ar trebui să se gândească din nou. Chiar și pe o piață dificilă, unele negocieri sunt obișnuite și nu trebuie să fie contradictorii”, explică specialistul în resurse umane.

Potrivit lui, ca și în cazul multor situații din piața muncii, este util să privim lucrurile și din cealaltă parte a mesei la care negociem o ofertă de angajare.

Nu uita: Ei te vor

Cel mai important lucru de înțeles despre căutarea unui loc de muncă este că, până când primești o ofertă, un angajator te dorește.

„Echipa de angajare a văzut zeci sau sute de CV-uri. Au petrecut ore întregi intervievând mai multe persoane. Au discutat, poate chiar s-au contrat cu ultimii candidați și s-au hotărât asupra dvs. Acum sunt investiți în tine”, a mai explicat Williams.

Potrivit lui, în timp ce te gândești cât de mult ți-ar plăcea să lucrezi pe postul oferit, ei se gândesc cât de grozav va fi ca tu să ocupi postul respectiv.

„Ar trebui să folosești asta în avantajul tău!”, a punctat specialistul în HR.

Negociază! Angajatorul se așteaptă la negocieri

interviu angajare(Sursa foto: Pexels)

Când prezintă o ofertă, angajatorul nu se așteaptă să spui doar „Da, sigur” și să semnezi actele de angajare.

Aproape nimeni nu face asta, cu atât mai puțin la niveluri mai înalte”, a mai spus Williams.

Conform lui, este recomandat să vă gândiți bine la orice ofertă, să discutații cu familiile sau cu cei mai apropiați și al căror sfat știți că este util că ar fi o alegere corectă să dați curs unei oferte.

Williams insistă să fiți conștienți că angajatorul se așteaptă să negociați, prin urmare va pregăti la prima discuție cea mai mică ofertă posibilă. Dacă nu negociezi nimic, s-ar putea să o te alegi cu termeni de angajare chiar sub media a ceea ce putea oferi compania.

„Nu îi jigniți îndrăznind să negociați”, a mai spus omul care s-a ocupat ani de zile de angajări în cadrul Microsoft.

Acum că am stabilit că o companie care vă face o ofertă vă dorește, că aveți un avantaj, dreptul și chiar obligația de a negocia, următorul pas este să nu lăsați încrederea acumulată să se transforme într-un dezavantaj care ar putea ruina șansa la un job mult mai bun.

Momentul să te vinzi cel mai bine e înainte de angajare

interviu de angajare - Freepik(Sursa foto: Freepik)

Fostul șef de HR de la Microsoft spune că momentul cel mai bun pentru a vă „vinde” potențialul maxim este înainte de angajare.

Odată ajunși într-o companie, angajatorii vă vor vedea în acțiune. Vor avea ocazia să vă evalueze, atât de tine ca individ, coechipier, dar și performanța și talentele voastre.

Potrivit lui Williams, la început, angajatorii nu au decât o idee despre potențial vostru, iar pronosticul privind performanțele în cadrul companiei este pus încă de la interviu.

Nu se rezumă totul la salariul de început

Când vine vorba de negocieri majoritatea oamenilor se gândesc adesea doar la salariul de bază.

Deși ar putea exista ceva spațiu pentru a negocia salariul, este util să te gândești la aspectele care contează pe cealaltă parte a mesei”, mai spune Williams.

Acesta spune că salariul inițial este greu de negociat pentru o companie (știu că te va durea dacă îți taie din salariul negociat la început). Potrivit lui, salariul de început, cu excepția situațiilor cu adevărat ieșite din comun (cum s-a văzut în pandemie, în caz de război, etc – n.r.), nu scade niciodată, chiar dacă afacerea crește sau scade.

Williams afirmă că există spațiu mai mare de negociere a salariului, dar pentru posturile din poziții mult mai înalte, în aceste situații existând marje de negociere mult mai mari.

Specialistul lasă de înțeles că ar fi bine să nu insistați cu o contraofertă prea mare și să mai renunțați puțin din pretenții în ceea ce privește salariul cel mai mare vizat, mai ales că un salariu care ar putea sări de media dintr-o companie s-ar putea dovedi un dezavantaj mai târziu, deoarece pretențiile angajatorului post-angajare vor fi și ele pe măsură.

10 lucruri pe care ar trebui să le negociezi

interviu angajare(Sursa foto: Shutterstock)

Chris Williams vine, totuși, cu câteva ponturi în ceea ce privește negocierile în afara punctului critic, adică acela al salariului.

Poate că unele sfaturi s-ar putea să nu se aplice pentru fiecare situație, pentru orice tip de job, companie sau chiar pe piața din România, dar trăim într-o piață a muncii tot mai globală, diversă, iar unii dintre voi s-ar putea să primiți oferte de muncă și în afara țării, în corporații care vin cu politicile de angajare din țările de origine, așa că s-ar putea să vă fie de folos la un moment dat.

1. Prima de instalare

Nu este o practică des întâlnită în România, nici în toate companiile, dar sunt oferte de muncă în care sunt sau pot fi prevăzute prime de instalare.

Chris Williams afirmă că schimbarea unui loc de muncă poate fi stresantă și chiar complicată pentru un angajat sau pentru familia sa, mai ales dacă trecerea este cumva bruscă.

Puteți cere la angajare o primă de instalare (un 10% din baza anuală) ca plată unică. Pentru companii, acestea sunt costuri unice, așa că sunt șanse să o primiți.

2. Bonus garantat

Dacă o companie folosește bonusurile ca mod de stimulare al angajaților (practică tot mai întâlnită și în România), cereți un prim bonus garantat.

Cuantumul bonusului poate fi stabilit la angajare, dar va fi achitat de companie la momentul în care trebuie să facă plata bonusurilor.

Acestea pot fi lunare, trimestriale, semestriale sau anuale, în funcție de caz.

O anumită sumă este fixă chiar acum, dar se plătește la momentul bonusului. Din nou, acesta este un cost unic pentru companie.

3. Comisioane mai mari

Dacă vă angajați într-un post care include și comisioane, Williams recomandă negocierea unor comisioane mai mare pentru anumite praguri de performanță.

Este o situația des întâlnită pentru cei din departamentele de vânzări, de exemplu, care încasează anumite comisioane în funcție de performanțele lor. La anumite praguri peste media colegilor, puteți cere un comision mai mare pentru că ați adus mai mulți bani în companie.

În unele companii, comisioanele pot fi reprezentante de procente, altele de sume fixe. Evaluați-vă corect potențialul și gândiți bine pragurile pe care le puteți atinge, astfel încât să vă permită obținerea acelor comisioane mai mari.

4. Mai mult lucru la distanță

Nu mai este nicio surpriză pentru nimeni, nici măcar în România, că munca de acasă a devenit o practică tot mai des întâlnită. Mai ales în cazul acelor joburi care vă permit să lucrați departe de birou, angajatorii se vor aștepta să cereți să lucrați mai mult de acasă.

Dacă nu puteți negocia prea mult la salariu, negociați zilele pe care trebuie să le petreceți neapărat la birou.

Nu este nevoie să vă explicăm că munca de acasă reduce anumite costuri pe care le aveți atunci când ieșiți din casă. Transport, mâncarea pe care trebuie să ți-o cumperi când ești la muncă sau alte tipuri de cheltuieli.

Asta, dincolo de disconfortul de a petrece timp în trafic.

5. Acoperirea cheltuielilor în caz de relocare

Dacă noul job vine cu necesitatea relocării, mutarea ar trebuie să facă parte din pachetul de angajare.

De obicei, companiile, inclusiv în România, oferă astfel de beneficii, cum ar fi închirierea unor locuințe pentru angajați, se angajează la plata chiriei sau la acoperirea costurilor de transport.

Este adevărat, cele mai des întâlnite cazuri se întâmplă în rândul celor care sunt vizați pentru posturile manageriale, dar dacă ajungeți în postura asta, nu strică să aveți acest aspect în vedere.

S-ar putea să vă aducă o reducere a costurilor personale semnificativă.

6. Asistență medicală

Beneficiile de asistență medicală nu mai sunt de mult o raritate nici la noi. Sunt companii care oferă abonamente la clinici private, iar unele pachete includ servicii chiar și pentru membrii familiei.

Deși nu-și dorește nimeni să ajungă în astfel de situații, chiar și în România unde avem asistență socială, problemele de sănătate înseamnă costuri. Mai ales în cazul problemelor mult mai grave.

Un pachet de costuri acoperit din asigurarea plătită de companie/corporație s-ar putea să devină o grijă în minus în caz de probleme.

7. Bonus de obiectiv

Nu este o situația foarte des întâlnită, iar sfatul este aplicabil în special pentru specialiști, dar nu este exclus să fiți cel care va fi în această postură.

Dacă sunteți recrutat pentru rezolvarea unei probleme în cadrul unei companii, a unui deficit în activitate puteți cere un bonus pentru rezolvarea acelei probleme.

Ca un exemplu ilustrativ, sunteți recrutat pentru un post de manager de marketing, iar compania are nevoie să-și îmbunătățească activitățile de marketing și să le aducă la un nivel anume.

Dacă știți că puteți atinge obiectivul stabilit, puteți cere de la început un bonus pentru îndeplinirea lui.

Există atât de multe opțiuni de negociat; aproape că nu există nicio scuză să nu negociezi. Și, din nou, înainte de a începe cu adevărat treaba, interviul de angajare este cel mai bun moment pentru a o face. (...) Așa că negociați acea ofertă de muncă și obțineți ceea ce meritați. ”, a mai spus Chris Williams.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri