Prea puțini români cu dizabilități trec peste stigmatul unei societăți care deseori își arată încă aprig rămășițele toxice ale unui fost regim comunist, când vulnerabilitatea însemna, implicit și izolare față de restul cetățenilor. Iar înstrăinarea față de viața cotidiană presupune, automat, pentru multe persoane aflate în această situație, și absența unui loc de muncă. Delia a îndrăznit, totuși să iasă din anonimat și a refuzat să creadă că nu există un job disponibil și pentru ea, așa că nu s-a lăsat și a tot bătut la uși. Și bine a făcut.

Cu Delia Moise am făcut cunoștință la Muzeul interactiv MINA, un spațiu imersiv care timp de o după-amiază a pus la dispoziție și zone dedicate persoanelor nevăzătoare, ca parte dintr-un eveniment Kaufland, care a ajuns să fie și primul angajator al tinerei. Delia era toată un zâmbet, iar din vorbă în vorbă aflu că are 24 de ani și este absolventă a Facultății de Litere din cadrul Universității București, la specializarea Comunicare și Relații Publice. De când se știe și-a dorit ca ea și independența să fie puse la egalitate, însă până la acest „minunat sentiment de libertate”, cum îl numește chiar ea, a mai durat ceva.

Am încercat să mă angajez înainte și cred că unul dintre lucrurile care ar trebui îmbunătățite în procesul de angajare e fix ideea aceasta de a încerca. Eu, în momentul în care le menționam oamenilor că sunt nevăzătoare, nici nu mai puteam cumva să trec de proba de interviu, căci recruiterul îmi spunea „Ne pare rău, nu mai putem să vă angajăm”. Am întâmpinat foarte multe dificultăți pentru că oamenii nu sunt pregătiți să încerce. Le e frică și automat nu se expun acestei provocări. Așa cred eu că gândește angajatorul.

Delia Moise, Talent Acquisition Recruiter Kaufland România și Moldova (foto)

Delia Moise, Talent Acquisition Recruiter Kaufland România și Moldova

„Responsabilitățile mele sunt exact ca cele ale unei persoane tipice”

Delia a sunat la multe companii până să fie angajată de divizia din România a retailerului german. A început cu un internship pe o perioadă de trei luni care ulterior s-a prelungit și s-a transformat într-un vis devenit realitate: un loc de muncă în resurse umane. Ziua sa de lucru începe la 08:00 și se termină la 17:00, iar preponderent lucrează de acasă. Este mereu în „priză”, iar asta o face să zâmbească în plus, fiind mereu ocupată cu interviuri online, cu programări ale candidaților pentru interviuri de angajare, dar și acordarea de feedback în platforma internă a companiei. „Responsabilitățile mele sunt exact ca cele ale unei persoane tipice”, spune ea.

Știe, însă, că a pătruns într-o industrie dificilă, în care găsirea de candidați se dovedește a fi extrem de complicată pentru unele poziții. Piața muncii trece deja de ani buni printr-un deficit major de forță de muncă, motiv pentru care zilele Deliei sunt pline ochi de activități și de noi provocări, iar activitățile ei nu diferă cu nimic de cele ale colegilor de departament.

Cred că în orașele mici e mai ușor să găsim oameni pentru că automat oportunitățile de angajare sunt mai puține și atunci ne e mai ușor. În orașele mari e destul de provocator, mai ales în zona asta de middle-management. Mi se pare că odată cu dezvoltarea tehnologiei, candidații au în fiecare zi oportunitatea să vadă noi și noi joburi și atunci trebuie să ne adaptăm, să fim cât mai flexibili și să le oferim condiții atractive.

Delia Moise, Talent Acquisition Recruiter Kaufland România și Moldova

Delia Moise recrutează atât persoane pentru poziții de middle-management, cât și pentru cele de execuție, pentru lucrători comerciali sau personal care să se ocupe de curățenia din supermarketuri. Își dorește ca într-o zi să poată să ajungă să recruteze persoane pentru sediul central pentru că, spune ea, este necesar ca tot timpul să-ți setezi obiective profesionale.

„Acum, de exemplu recrutez pentru magazine, dar peste doi ani, nu zic că vreau, dar îmi doresc să recrutez pentru sediul central. Îmi propun să am obiective și mai mari pentru că asta mă ține angrenată în a învăța”, a mai precizat Delia.

Cum s-a adaptat Kaufland România la angajații cu dizabilități

Kaufland a ajuns în România la 178 de magazine, iar nevoia de personal crește pe măsură ce se deschid noi unități. Retailerul are în țara noastră 17.500 de angajați, dintre care 500 sunt persoane cu dizabilități. Compania are un program dedicat lor, care se numește ACCES (Angajare de Candidați cu Cerințe și Evoluții Speciale), început în 2019.

„Când a venit, Delia, care și-a dorit un job în echipa de recrutare, nu aveam nimic „in place”, nu știam ce ar trebui să avem, de ce are ea nevoie astfel încât să-și desfășoare activitatea. Și am întrebat-o direct pe ea și ne-a răspuns foarte sincer. Și pe urmă ne-am dat seama că practic nu aveam nevoie de niște lucruri extreme de complicate. Aveam nevoie de o voce, adică de un program Nvidia care să o ajute să citească ecranul. L-am instalat, au fost ceva provocări la nivel de sistem pentru că suntem o companie multinațională, avem nevoie de aprobări, dar s-au obținut destul de repede. Depinde de la caz la caz”, a declarat pentru wall-street.ro Estera Anghelescu, directorul de recrutare și employer branding al Kaufland pentru România și Moldova.

Specialistul spune că în primă fază este important ca recruiterii și managerii Kaufland să înțeleagă cât mai precis care sunt nevoile persoanelor cu dizabilități care vin la un interviu și care vor să se angajeze în cadrul companiei. Dacă pentru o persoană nevăzătoare, cum este și exemplul Deliei, a fost necesară o dotare mai mare la nivel digital și nu numai, pentru un angajat aflat în scaun rulant - cum este și George Baltă, ex-rugbistul care lucrează ca HR Specialist în companie - accesorizarea spațiului este crucială.

„Ulterior, pentru noi e foarte importanta perioadă de școlarizare, atât pentru noii colegi cu dizabilități, dar și pentru managerii și echipa care primește o persoană cu dizabilități. Și aș începe, de fapt, invers pentru că în prima faza acționăm la nivel de echipă și de manageri și apoi introducem noul coleg sau nouă colegă și încercam să îi oferim ajutorul și cu tehnologiile asistive și cu spațiile, dar și cu informațiile de care are nevoie pentru a-și desfășura activitatea ca orice angajat din organizație (...) Managerii au avut parte de mai multe ateliere în care am avut și jocuri de rol pentru ca ei să înțeleagă cum să comunice cu persoanele cu dizabilități, dar și în funcție de dizabilitate pentru că și acest lucru e important”, a mai precizat Estera Anghelescu.

Cele 500 de persoane cu dizabilități care lucrează la Kaufland România sunt dispuse în toate punctele de lucru, atât în sediul central, cât și în magazine și în depozitele logistice din Ploiești și Turda. Reprezentanții companiei au în plan să mai angajeze încă 500 de persoane cu dizabilități.

Și noi mergem spre ei, dar și ei vin spre noi, e cumva mixt. Avem roluri deschise care nu au în descrierea jobului „destinat persoanelor cu dizabilități” și totuși aplică persoane cu dizabilități. Avem și anunțuri de joburi „destinate persoanelor cu dizabilități” și aplică oameni cu dizabilități (...) Am inițiat programul și în Republica Moldova, în urmă cu doi ani, avem și acolo deja primii angajați. Avem feedback foarte bun, așa că o să continuăm proiectul și pe viitor.

Estera Anghelescu, director de recrutare și employer branding Kaufland România și Moldova

În România sunt înregistrate 860.000 de persoane cu dizabilități (cifra reală fiind, probabil, mult mai mare), potrivit datelor furnizate de Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANPD), autoritate centrală aflată în subordinea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale. Cele mai multe astfel de persoane nu sunt integrate în viața societății, adică nici la nivel social și nici la nivel de muncă, ceea ce generează efecte negative pe termen lung. Potrivit Legii 448/2006, companiile din România cu mai mult de 50 de angajați au „obligația de a angaja persoane cu handicap într-un procent de cel puțin 4% din numărul total de angajați”.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Juncu
Raluca este unul din reprezentanții entuziaști și curioși ai generației Millennials. A studiat Jurnalism la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării la Universitatea din București și a urmat un master în Comunicare și Resurse Umane, în cadrul aceleiași instituții. Timp de doi ani a fost redactor la revista Forbes România și colaborator în cadrul mai multor proiecte editoriale precum Top 500 companii , Top 30 cele mai influente femei, precum și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri