Fostul tenisman Ion Țiriac nu știe care este cea mai scumpă mașină din colecția sa personală, dar a refuzat o ofertă de peste 10 milioane de euro pentru un unul dintre Rolls-Royce-urile Phantom expuse în cadrul Țiriac Collection. Cu ocazia aniversării de un deceniu de la deschiderea galeriei, Țiriac a spus că îi place "tot ce e vechitură", dar că n-ar da oricât pe o mașină clasică, pentru că nu așa a fost crescut.

Nu demult am realizat un top al celor mai frumoase 15 muzee auto din lumea întreagă, iar printre ele și-au făcut loc și niște edificii ce găzduiesc colecțiile unor bogați ce au devenit celebri grație iubirii pentru automobile: frații Schlumpf, de pildă, sunt memorabili pentru viteza cu care au strâns mașini Bugatti în ceea ce este astăzi Musée National de l'Automobile din Mulhouse. De asemenea, familia Nethercutt-Richards, fondatoarea Colecției Nethercutt se laudă cu una dintre cele mai valoroase selecții de mașini interbelice de lux.

Hispano Suiza M70 din perioada interbelică este cea mai nouă prezență în Țiriac Collection, după un proces de recondiționare ce a durat aproape trei ani

În Europa, însă, nu putem să ignorăm Țiriac Collection, galeria de lângă Aeroportul Otopeni ce găzduiește o bună parte din colecția lui Ion Țiriac. „Ce se vede aici a început ca o idee. Nu am avut niciodată intenţia să fac o asemenea colecţie. Am început cu o maşină, două, trei, cinci, zece, douăsprezece,” a spus omul de afaceri care a menționat că mașina care a fost cel mai greu de obținut a fost prima, o Skoda Octavia din 1960 pe care Țiriac o conducea în tinerețe, când „nu aveam bani” și împărțea patul la diverse cazări cu Ilie Năstase. Acesta din urmă a fost și el prezent la evenimentul aniversar la care au mai participat și alte figuri din spațiul public.

„Uite că s-a ajuns undeva la aproape 400 de maşini, pentru că exact câte sunt nu ştiu să spun. Mie tot ce e vechitură îmi place mult, dar se pare că nu numai mie. E o treabă senzaţională să îi vezi pe copii, pentru că în fiecare zi, în afară de cei 1.000 de vizitatori, aducem 400-500 de copii, iar asta e cea mai mare mulţumire,” a adăugat Țiriac, fostul sportiv fiind impresionat de bagajul de cunoștințe al unora dintre copiii care vizitează Țiriac Collection.

George Copos și Ilie Năstase, discutând în timpul evenimentului de aniversare a 10 ani de Țiriac Collection

Cea mai scumpă mașină din colecție - un mister pentru Țiriac

„Nu ştiu care e cea mai scumpă maşină din colecţie, sincer nu ştiu. Dar pot să spun că mi s-au oferit 12 milioane de euro pentru Rolls Royce Phantom 4 care a câştigat Pebble Beach. Şi nu l-am vândut. Chiar dacă am două la fel. Dar una n-a câştigat concursul. Îmi plac maşinile, dar dau pe una atât cât cred eu că merită sau atât cât pot să dau, că nu sunt Bill Gates sau Donald Trump” a punctat Țiriac, acesta spunând că „nu se pricepe” la mașini și că nu-și poate explica neapărat de ce anumite exemplare Ferrari, de exemplu, valorează atât de mult.

Acest Ferrari F40 s-a adăugat colecției acum șase ani

Acesta, însă, a spus că există și mașini a căror preț de achiziție se explică, cum este cazul Mercedes-ului W196R pilotat la mijlocul aniilor '50 de campionul argentinian Juan-Manuel Fangio, mașină ce s-a vândut cu 29,65 milioane de dolari. El a rememorat și momentul în care a uitat că lăsase, în Germania, două exemplare de Ferrari F40 pe care apoi le-a vândut în grabă, pierzând bani.

„Să câştigi concursul Pebble Beach este cum ai câştigat Roland Garros, Wimbledon, Australian şi US Open împreună”, a mai spus Țiriac, referindu-se la reușitele în concursurile de eleganță internaționale de care s-a bucurat unul dintre modelele Rolls-Royce Phantom IV din colecție. La capitolul amintiri a intrat și o anecdotă despre Porsche 959, rivalul din anii '80 al Ferrari-ului F40. Țiriac a spus că fiul acestuia i-a cerut mașina și a primit-o fix când a împlinit 35 de ani.

Inițial, expoziția includea doar 60 de mașini, dar acum spațiul este de 4.300 mp și va mai crește

Planuri de viitor: câteva Ferrari-uri în următoarele luni, dar și extinderea spațiului de expoziție

„Colecţia se măreşte, se măreşte mereu, numai Ferrari vin două în următoarele luni. Peste o lună colecţia se închide pentru trei luni, facem mai mare clădirea ca să intre încă 100 de maşini. Pentru că dacă tot iese ceva, să fie important, să stai în faţa lumii. Pentru că eu în Europa nu cunosc altă colecţie ca asta", a spus omul de afaceri. El a povestit și cum a negociat, la o vânătoare, obținerea alocării pentru un Porsche de circuit chiar cu Wolfgang Porsche, după ce constructorul german l-ar fi refuzat pe fostul jucător de tenis. Se pare că este vorba de un Porsche 911 GT3-R rennsport.

„Am două maşini pe care le vreau şi nu le am. Una este Mercedes-Benz 300 SL din 1953 şi Aston Martin DB5 a lui James Bond”, a adăugat Țiriac. Acesta spune că ar fi discutat chiar cu Sean Connery înainte ca unul dintre exemplarele de DB5 folosite pentru a promova o peliculă James Bond a apărut la licitație. Nu este clar despre ce mașină este vorba, căci în ultimii ani Bonhams și RM/Sotheby's au oferit mai multe DB5-uri care au legătură cu universul James Bond, dar ar putea fi vorba de mașina aceasta care a fost în turul promoțional pentru Thunderball.

Țiriac Collection acoperă aproape toată istoria auto, oferind ceva și pentru pasionații de două roți

„Am făcut o greșeală capitală”, a spus Țiriac. „Eu mă cunoșteam cu originalul Bond și el mi-a zis să o iau, că e cinci milioane, dar apoi peste 5-10 ani se va vinde pentru 10 milioane. Acum, ea valorează 15 milioane”. Omul de afaceri a adăugat că „aceste maşini [din Țiriac Collection] sunt funcţionale, iar la fiecare 40 de zile fiecare este condusă de cei de aici cam 1 km, pentru că altfel se alege praful de ele. Sigur că aş vrea să ajung la un număr de maşini suficient ca să nu mai cumpăr. Pentru că în fiecare zi mai văd una care îmi place şi o vreau.”

Sursa foto: Wall-Street.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri