Conform datelor oferite de ANPC pentru wall-street.ro, în ultimele 6 luni au fost înregistrate în total 14.301 reclamații referitoare la probleme în relațiile consumatorilor cu magazinele online.

”Acest număr reprezintă o creștere a reclamațiilor cu privire la magazinele online, față de anterioarele 6 luni” precizează ANPC.

În ceea ce privește platformele chinezești precum Shein sau Temu, care devin din ce în ce mai populare și în România, ANPC a precizat că în ultimele 6 luni a fost o singură reclamație, ce a vizat platforma Shein. În ceea ce privește soluționarea acestei reclamații, ANPC a precizat: „Având în vedere că Shein nu este operator economic cu sediul pe teritoriul României, nu avem competență de a soluționa aceste reclamații.”

ANPC explică faptul că, în cazul reclamațiilor împotriva unor operatori economici cu sediul în afara României, dar în alte state membre ale Uniuni Europene, plus Norvegia, Islanda și Marea Britanie,consumatorii se pot adresa Centrului European al Consumatorilor din România, care face parte din Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor

„Acesta mediază litigiul dintre consumatori și operatorii economici reclamați. În schimb, reclamațiile împotriva unor operatori economici din țări terțe, altele decât cele menționate mai sus, nu pot fi soluționate de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor”, precizează ANPC.

Cu toate acestea ANPC a anunțat că derulează o acțiune de verificare a Temu și Shein, o acțiune în care se concentrează asupra posibilelor practici comerciale incorecte ale comercianților, în relația cu consumatorii, susceptibile să deformeze, în mod esenţial, comportamentul economic al acestora, respectiv potențiale încălcări ale legislației orizontale privind siguranța produselor și protecția consumatorilor (reduceri neautentice) și practici agresive - interfețe manipulatoare (dark patterns), vânzare sub presiune (pressure - selling), recompensarea implicării unei persoane cu un produs sau serviciu cu un premiu (gamification), dar și alte aspecte (de exemplu, legate de siguranța produselor). Găsiți AICI anunțul oficial.

De ce doar o singură reclamație în ceea ce privește platformele din China, în contextul în care jucătorii din industria de e-commerce vorbesc despre zeci de mii de comenzi pe zi? Oare știu toți că ANPC nu poate rezolva aceste plângeri? O posibilă explicație poate fi legată de faptul că prețul acestor produse este unul destul de mic, iar utilizatorii nu doresc să își bată capul. În plus, în cazul multor consumatori așteptările nu sunt mari cu privire la calitatea acestor produse a căror livrare durează câteva săptămâni..

În cazul Shein, o practică ce poate fi observată în rândul consumatorilor este aceea de a schimba produsele pe grupuri dedicate platformei pe rețelele sociale, în cazul în care nu sunt mulțumiți de ele. Sunt aproape 200.000 de membri pe grupul de Facebook Shein România, un exemplu de astfel de grup unde se practică schimburi de produse.

Nu în ultimul rând, platformele chinezești practică și posibilitatea de returnare a fondurilor în cazul plângerilor primite de la utilizatori, astfel că utilizatorii nemulțumiți nu mai au motive de a se adresa autorităților.

Sursa foto: Ascannio / Shutterstock.com