Articol de opinie realizat de Annemarie Fabian, Head of Growth și cofondator al SOLO Fintech.

Atât completarea și depunerea Declarației Unice în SPV, cât și plata contribuțiilor trebuie făcute până la data de 27 mai 2024.

Conform datelor ONRC centralizate de SOLO, Declarația Unică va fi depusă de către aproximativ 1,7 milioane de profesioniști activi din România (freelanceri cu PFA, PFI, II, administratori de SRL), la care se adaugă și milioanele de români care au venituri din alte surse (chirii, bursă etc.).

Este important de știut că, în ultimul an, schimbările legislative au adus o serie de modificări care pot complica procesul de completare a acestei declarații și, implicit, care pot duce la erori în completare. SOLO va completa și depune Declarația Unică pentru aproximativ 7.000 din cei 10.000 de soloprenori care folosesc acest serviciu.

În acest articol, vom enumera cele mai importante aspecte de știut pentru toate persoanele care trebuie să completeze Declarația Unică, precum și cele mai frecvente greșeli care au loc în acest proces.
Modificări privind contribuțiile sociale:

• Pentru contribuția la sănătate (CASS), taxele pe 2023 se calculează la plafoanele de 6, 12 și 24 de salarii minime.
• Pentru contribuția la pensie (CAS), taxele pe 2023 se calculează la plafoanele de 12 și 24 salarii minime.

În declararea veniturilor din 2023 se ia în considerare salariul minim de 3.000 de lei, chiar dacă acesta a crescut la 3.300 în 2024. În estimarea veniturilor pentru anul în curs, plafoanele se calculează raportat la salariul minim de 3.300 de lei.

Termenul-limită de 27 mai se apropie: tot ce trebuie să știi despre Declarația Unică și plata contribuțiilor dacă încasezi venituri din activități independente
  • Începând cu 2024, se modifică modul de calcul al contribuției la sănătate (CASS), care va reprezenta 10% din venitul net, cu un plafon minim de 6 salarii și unul maxim de 60 de salarii. Există excepții pentru PFA-urile cu contract de muncă, studenți și persoane cu handicap, care plătesc 10% din venitul net chiar dacă este sub pragul minim de 6 salarii.
  • Începând cu 2024, contribuțiile la sănătate devin cheltuială deductibilă, reducând astfel baza impozabilă a venitului.
  • Contribuțiile la sănătate se aplică separat pentru veniturile din activități independente în 2024, fără a fi cumulate cu alte venituri obținute pe persoană fizică. Acest lucru înseamnă că, dacă ai atât un PFA, cât și alte surse de venit, contribuțiile de asigurări sociale de sănătate se calculează separat pentru fiecare tip de venit extrasalarial.

Practic, în 2024, un freelancer cu PFA este nevoit să pună deoparte cu până la 20% mai mulți bani ca în 2023 pentru plata taxelor.

Alte modificări importante în Declarația Unică

  1. Începând cu anul 2024, consultanța în domeniul IT (codurile CAEN 6202 și 6203), nu mai este inclusă în lista de activități impozitate la normă de venit, fiind încadrată la sistemul real.
  2. De asemenea, PFA-urile la normă de venit care depășesc plafonul de 25.000 de euro (indiferent de codul CAEN) în anul anterior sunt obligate să treacă la impozitarea în sistem real.

Ce înseamnă concret acest lucru pentru un PFA care în 2023 a fost la normă de venit, dar este nevoit să treacă în sistem real:

  • Până pe 27 mai 2024 va depune declarația unică prin care stabilește sistemul de impozitare pentru 2024 și prin care care declară alte tipuri de venituri pentru 2023 (chirii, bursă, dividende, etc).
  • Până pe 27 mai va plăti taxele (în regim de normă de venit) pentru 2023 pe baza declarației unice estimative din 2023.
  • În mai 2025 va depune declarația unică pentru 2024, iar taxele se vor calcula în sistem real.
  • Se pot înregistra în contabilitate atât veniturile, cât și cheltuielile deductibile, ceea ce înseamnă că se reduce baza de impozitare.

3. Pentru impozitarea veniturilor din chirii, s-a reintrodus conceptul de cheltuieli forfetare, stabilite la 20%. Astfel, în calculul impozitului pe veniturile obținute din chirii, se va aplica automat o deducere de 20% din venituri, fără a mai fi necesară justificarea cheltuielilor reale.

Care sunt cele mai des întâlnite greșeli în completarea Declarației Unice:

  1. Calculul greșit al plafonului pentru pensie și sănătate - Având în vedere modificările legislative din ultimii ani, raportarea la salariul minim brut corect este foarte importantă.
  2. Încadrarea eronată la normă de venit versus sistem real - Aceasta este una dintre cele mai comune greșeli atunci când vine vorba despre completarea Declarației Unice. Dacă de exemplu, ai atât coduri CAEN la sistem real, cât și la normă de venit, taxele se vor aplica la sistemul real.
  3. Selectarea rubricii de declarație rectificativă - Prima declarație depusă în 2024 este considerată declarație inițială, deci nu este necesar să bifezi această rubrică la niciun capitol. Dacă există greșeli în completare, aceasta poate fi rectificată ulterior, cu o altă declarație.
  4. Completarea cu date incorecte a rubricii de redirecționare a 3,5% din impozitul pe venit către un ONG - O greșeală frecventă este aceea de a completa greșit datele ONG-ului, iar astfel redirecționarea se anulează. Pentru a evita acest lucru, asigură-te că introduci IBAN-ul corect și nu pui RO în fața CUI-ului.
  5. Neverificarea recipisei - O altă greșeală comună la depunerea Declarației Unice este neverificarea recipisei primite pe adresa de e-mail, care atestă că declarația a fost depusă fără erori.

Sursa foto: Pexels