Majoritatea parerilor, avizate desigur, arata ca raul in domeniul educatiei are extractie de natura financiara, ca profesorii ar fi motivati sa subperformeze datorita salariilor mici. Desigur, ar exista si cauze secundare, mai degraba contextuale, care tin de instabilitate si lipsa de coerenta in zona deciziei politice, ori de psihologia poporului roman, atat de viu comentata si analizata, in spirit autocritic, de mai bine de 100 de ani.

Ne-am propus sa va oferim si o alta perspectiva, venita din partea unui om care experimenteaza in Romania un alt sistem de educatie, vadit mai performant decat al nostru, este vorba de cel britanic. Vorbim cu directorul Colegiului Nautic Roman, conf.dr. Stelian Cojocaru, cel care raspunde direct de organizarea si desfasurarea, in Romania, a anului I din cadrul programelor universitare de marina, de ofiter de marina comerciala, mai exact, acreditate in Anglia.
F.S.: In primul rand, domnule Cojocaru, cum functioneaza acest colegiu, in Romania?
S.C.: Recrutam studenti care vor sa devina ofiter de marina comerciala cu brevet britanic si le oferim anul I de studii in Romania, in Colegiul Nautic Roman din Constanta, scutindu-i astfel de cheltuielile mai mari pe care le-ar avea daca ar studia acest an in Anglia. Dupa finalizarea anului I, studentii pleaca in Anglia si fac anul al II-lea la cel mai vechi colegiu naval al Angliei, Tyne Coast College. Dupa ce termina anul al II-lea, studentii intra intr-un program de un an de practica la bordul navelor comerciale, dupa care dau examen de brevet cu Autoritatea Maritima a Angliei si obtin un brevet britanic de ofiter, punte sau electromecanic, dupa cum au optat initial.
F.S.: Este de la sine inteles ca anul I in Romania se desfasoara dupa regulile colegiului britanic.
S.C.: Colegiul Nautic Roman este singurul satelit european al unui colegiu naval englez. Suntem, in termeni tehnici, o fransiza a sistemului englez de educatie de marina. Contractul semnat in 2016 cu Tyne Coast College ne obliga sa respectam absolut toate regulile lor, astfel ca studentii nostri sa faca anul I in Romania exact in aceleasi conditii ca cei care fac anul I in colegiul englez, in Anglia.
F.S.: Cum reusiti sa realizati acest lucru?
S.C.: Aplicam, din 2016, procedurile pe care Tyne Coast College ni le-a impus. Dupa 2 ani, putem spune ca ne-am acomodat in buna masura cu sistemul britanic de educatie.
F.S.: Domnule Cojocaru, este sistemul britanic de educatie mai performant decat cel romanesc?
S.C.: Inainte de a infiinta Colegiul Nautic Roman am fost seful catedrei de navigatie din Academia Navala, unde am predat aproape 15 ani. Am predat un an si la Universitatea Maritima, deci cunosc in buna masura sistemul romanesc de invatamant superior, in special pe cel de marina. Da, sistemul britanic de educatie este mai bun decat sistemul romanesc de educatie pentru ca vrea sa fie mai bun. In opinia mea, bazata pe aceasta experienta unica in Romania, modelul calitatii in invatamantul superior se aplica la orice scara, inclusiv la nivelul unui singur student. Dupa ce am infiintat Colegiul Nautic Roman, in anul 2010, am fost intrebat de multe ori daca studentii colegiului nostru sunt mai buni decat studentii universitatilor de marina din Romania. Raspunsul este simplu: un student este bun in masura in care vrea el sa fie de bun. Aceeasi matrice se scaleaza si la nivel sistemic: oamenii care conduc sistemul britanic de invatamant de marina vor ca acesta sa fie cel mai bun din lume, iar in opinia mea chiar reusesc.
F.S.: Cu alte cuvinte, banii influenteaza calitatea?
S.C.: Sigur ca da, insa intr-un sistem sanatos de educatie politica poate face ca banul sa aiba un impact secundar. Sistemul britanic de educatie se bazeaza pe taxe de studii foarte mari, care trebuie platite de studenti, oferind astfel universitatilor resurse rezonabile care sa sustina nivelul de calitate impus de sistem. Cei care conduc, la ei, acest sistem ofera insa un program de finantare pentru studenti, altfel ar avea, probabil, salile de curs aproape goale. Important de mentionat este faptul ca studentii romani care intra in anul I in Colegiul Nautic Roman au garantat accesul la acest program de finantare pentru anul II din Anglia. Revenind la influenta banilor asupra calitatii: sistemul britanic a eliminat premisa financiara prin programul de finantare de care vorbeam, care are un nume sugestiv, ”Student Finance”, la care studentii nostri romani pot apela, in mod garantat. Studentii nostri returneaza sumele imprumutate prin programul Student Finance dupa ce se angajeaza pe baza brevetului de ofiter, incepand cu anul fiscal in care au castigat peste 21.500 de lire. Ratele medii lunare de rambursare sunt aproximativ 75 de lire, mai mult decat acceptabil pentru un ofiter care cistiga minimum 2.500 de euro pe luna.
F.S.: Si totusi, care este cauza principala a atingerii si mentinerii standardului de invatamant, atat de ridicat, in cazul Angliei?
S.C.: Proceduri aprobate, aplicate cu toleranta zero. Eu asta am simtit pana acum. Restul argumentelor sunt, in opinia mea, secundare si au tenta usor sentimentala, referindu-ma la cultura, traditie, mentalitati si psihologii.
F.S.: Vorbiti-ne despre proceduri... Ce contin? De ce sunt atat de speciale? In fond si in Romania totul este procedurat.
S.C.: Si eu am zambit la inceput, eram convins ca le-am vazut si le stiu pe toate. Asa este, in Romania nu se mai face nimic neprocedurat de multa vreme. Totusi, diferenta dintre calitatea engleza si cea romaneasca, in educatie, o face evaluarea studentilor si o sa vedeti imediat de ce. Exista un sistem distinct, laborios, de verificare si validare a modului in care sunt evaluati studentii. Astfel: nu exista mai mult de 5-6 discipline pe semestru; toate disciplinele sunt relevante, in sensul ca formeaza cel putin o competenta (se elimina astfel disciplinele-gunoi); fiecare disciplina este impartita in 4 sferturi (grupari tematice subordonate aceluiasi grup de obiective) iar studentul da examen la fiecare sfert, in saptamana imediat urmatoare predarii; studentul care nu ia nici a 3-a oara o evaluare, ramane repetent; subiectele de examen se creeaza de catre titularul de curs dar sunt verificate de mana a 2-a, care semneaza un formular in acest sens; este interzis ca titularul de curs sa asiste la examenele sustinute de studenti la disciplina sa; lucrarile se corecteaza de catre 2 corectori independenti, dupa o grila detaliata, validata la randul ei, iar studentul completeaza un formular de feedback vis a vis de nota primita, care nu este de la 0 la 10 ci de la 0 la 100.
F.S.: Cum se poate verifica modul de aplicare a acestei proceduri?
S.C.: Colegiul Nautic Roman a fost auditat recent, pe 18-20 iunie, de autoritatea maritima a Angliei. Reprezentantii autoritatii engleze dau examen cu studentii nostri, cu subiecte alese din manualul de curs. Se compara notele obtinute la acest test cu cele obtinute pe timpul anului. Se merge pana la testarea profesorilor. in plus, se verifica absolut toate inregistrarile din timpul anului, inclusiv prezenta, care trebuie sa fie de minimum 90%. Nu in ultimul rand, au loc discutii confidentiale cu studentii. Evaluarea profesorilor este distincta.
F.S.: Se vad rezultatele acestui sistem?
S.C.: In putine cuvinte, sistemul descris mai sus intrerupe lantul compromisurilor care s-ar putea naste, inevitabil de altfel, intre profesor si student. Profesorul ramane cu sarcina de a preda si apoi de a corecta prima mana. Nemaiputand participa la examen, acesta nu mai poate gira niciun fel de aranjament. Nu spun ca este infailibil, dar este un sistem coerent care se aplica si care se verifica anual, cu perseverenta si exactitate. Toleranta zero de care pomeneam se refera nu numai la studenti, care se exmatriculeaza in cazul depasirii pragului de absente, dar si la institutii, care pot pierde dreptul de a mai organiza programe britanice, daca se constata deficientele majore.
Dupa doi ani in Romania, aceste programe britanice produc efecte pe care acum le putem masura. La noi vin tineri, baieti si fete, care isi doresc o diploma de studii si un brevet de ofiter - ambele britanice – care cantaresc in lumea maritima mult mai mult decat cele romanesti, imi pare rau sa o spun dar acesta este adevarul. Le oferim un sistem de educatie bine reglementat, cu reguli simple si clare, cu o evolutie predictibila si nu in ultimul rand cu angajabilitate directa in flota comercila engleza. Unii se sperie de taxe, insa este un motiv fals, caci - asa cum am aratat - romanii pot accesa programul Student Finance. Altii se tem ca nu vor face fata, dar si acesta este un motiv fals cat timp studentii vin la noi hotarati sa invete pe bune o meserie.
F.S.: Care sunt, in concluzie, elementele care ar putea ajuta la redresarea invatamantul romanesc?
S.C.: Referindu-ma doar la cel de marina, pe care il cunosc, as incepe cu impunerea prezentei. Romania este, cred, singura tara din lume care accepta la examenul de acordare a brevetului de ofiter absolventi ai formelor cu frecventa redusa, adica fara control al frecventei. Cel putin in Anglia, nu exista asa ceva, se mira cand aud ca in Romania se poate si intreaba: ”Te-ai urca intr-un avion pilotat de unul care a trecut pe la scoala doar de 2 ori pe an?” As adauga necesitatea crearii unui fond suveran, ca tot se fac comentarii acum pe aceasta tema, care sa fie destinat sprijinirii educatiei, sub forma de imprumut cu dobanda mica, avand un termen de gratie de 4 ani. Nu in ultimul rand, as reanaliza libertatea studentului de a promova in anii superiori cu restante din anii inferiori.
F.S.: Ce ii sfatuiti pe tinerii care nu au ales inca o facultate?
S.C.: I-as include si pe cei care au absolvit o facultate si nu au loc de munca sau lucreaza in posturi sub-calificate. Ii indemn sa procedeze pragmatic, sa faca un program scurt de 2 ani, cu predare in limba engleza, focalizat pe competente practice, sa iasa ofiteri cu un salariu de debut de 2-3 mii de euro pe luna, iar apoi chiar pot sa isi aleaga ce vor sa faca, sunt auto-sustenabili. Majoritatea isi chinuie parintii 4-6 ani in diverse facultati teoretice, dupa care se pierd realmente in economia Romaniei, care nu le ofera aproape nimic. M-as bucura ca cei tineri sa inteleaga faptul ca piata maritima este ofertanta, insa doar pentru cei care au o pregatire serioasa, vorbesc perfect engleza tehnica si au o atitudine de profesionist. Nu ii indemnam pe romani sa paraseasca Romania, insa ii putem realmente ajuta sa lucreze pe nave britanice, cu brevet si diploma britanice, sa revina mereu acasa, dupa fiecare voiaj, cu mandria unui profesionist din elita shipping-ului mondial.


Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.