Principalul considerent pentru care ne alegem jobul este cu cat suntem platiti. Multinationalele ofera salarii motivante, insa multi dintre angajati se gandesc la diverse moduri de a inainta o propunere de negociere catre managerul lor.

Exista multe situatii in care oameni foarte bine platiti care au trecut prin perioade de presiuni familiale ca disparitia partenerului de viata sau o boala or surmenaj, au considerat ca nu merita sa sacrifice viata de familie pentru job si si-au cautat un loc de munca mai putin platit, dar care le-a oferit mai mult timp pentru familie, copii si pentru ei insisi. Insa daca nu te afli printre acestia, probabil iti doresti o marire salariala.

Iata mai jos sase sfaturi care te vor ajuta sa faci alegerea cea mai buna.

1. Cunoaste-ti necesitatile si prioritatile in viata

Daca pentru tine primeaza un mediu de lucru linistit si cu nivel scazut de stres nu te grabi sa aplici pentru o pozitie solicitanta dintr-o companie multinationala. In caz contrar trebuie sa te astepti sa lucrezi mereu in contra timp cu sefi care iti vor solicita sa faci foarte multe lucruri sub presiune. Dupa ce euforia initiala a unui nou mediu de lucru a disparut, vei ramane cu un workload foarte mare si timp putin pentru tine insuti si familie. Fiind contrar cu ce iti doresti, este posibil sa renunti curand, fapt care nu te va ajuta nici pe tine, nici pe angajator.

Totusi, daca esti foarte ambitios/ambitioasa, lucrezi bine sub presiune (si nu sunt putini carora le place acest lucru) intr-o multinationala ai cele mai mari sanse de evolutie in cariera. Muncesti mult, inveti mult, evoluezi mult.

Citeste si:
Demotivational, cu George Bonea: Online-ul romanesc? FOARTE misogin!
Demotivational, cu George...

2. Stabileste-ti parcursul profesional

Este esential sa-ti stabilesti inca de la inceputul carierei parcursul profesional pe care il visezi. Pentru ca daca nu stii incotro vrei sa te indrepti, nu vei ajunge nicaieri.

Nu lasa imprejurarile sa-ti dicteze care va fi urmatorul tau loc de munca si fa tot posibilul sa nu ramai niciodata fara job inainte de a obtine un altul pe care ti-l doresti si pe care l-ai ales deja ca pe urmatorul pas. Incearca sa nu iti dai demisia sub un impuls de moment pentru ca lipsa unui loc de munca va fi o povara greu de dus, cu presiuni financiare care te vor determina sa accepti prima oferta, deviind astfel de la parcursul profesional pe care ti-l doresti.

3. Analizeaza si intelege pe deplin care este valoarea pe piata a abilitatilor tale

Nu te subestima deoarece esti singurul care isi poate sustine interesele – nu te astepta ca ceilalti sa faca asta in locul tau. Fii pregatit sa-ti demonstrezi si sa-ti sustii valoarea cu cifre, proiecte si realizari obtinute.

Pe de alta parte nu face greseala atat de des intalnita de a supralicita atunci cand spui suma pe care ti-o doresti sau cand ceri o marire salariala - motivand angajatorului ca ai chirie de platit sau rata la banca – oricat de crud ar parea, nici unui angajator nu ii va pasa de datoriile tale. Dimpotriva, un asemenea argument lipsit de maturitate nu va construi relatia cu angajatorul si nu va lasa o impresie buna. Un angajator poate trece cu vederea astfel de argumente numai daca intrevede ca poti aduce o contributie substantiala la viitorul loc de munca.

Citeste si:
Netin, Lenovo: Millenials "fac legea", ne mulam pe dorintele lor
Lenovo targeteaza tinerii...

Daca stii cum sa te valorifici si cum sa te pozitionezi, cum sa-ti cuantifici rezultatele anterioare, si sa ilustrezi cu cifre si procente plus valoarea pe care ai adus-o in firma, procesele pe care le-ai optimizat, costurile pe care le-ai taiat sau profiturile la care ai contribuit, ai toate sansele sa obtii marirea cuvenita.

4. Fii transparent in ce priveste asteptarile salariale

Negocierea salariului este una dintre cele mai dificile si mai delicate situatii din viata profesionala a oricarui angajat deoarece este o situatie cu un mare potential conflictogen.

Atunci cand esti intrebat de asteptarile salariale atat la locul actual de munca, cat si la un nou job, ai cateva optiuni:

  • sa lasi angajatorul sa-ti spuna ce buget are
  • sa spui suma pe care ti-o doresti sau
  • sa spui o marja pe care o consideri

Fiecare dintre aceste optiuni are niste dezavantaje si nu iti va aduce rezultatele dorite daca nu este pusa in frazele si formularile potrivite si in contextul care ajuta angajatorul sa vrea sa-ti ofere o marire.

Citeste si:
Beneficii de top: bani pentru nou nascuti si prime de vacanta
Beneficii extrasalariale...

Nu uita ca nimeni nu poate forta mana unui angajator sa ofere o marire . Acesta o va oferi numai daca reusesti sa mentii o relatie constructiva din care ambele parti vor avea de castigat.

5. Analizeaza costul pe piata al job-ului

Inainte de a te prezenta la interviuri intelege foarte clar care este salariul mediu anual pentru job-ul la care aplici. Daca vii cu tema facuta, vei sti clar ce sa ceri si vei putea directiona corect discutia cu angajatorul.

Daca afli ca jobul este platit in medie cu 33.600 euro pe an, nu inseamna totusi ca esti si indreptatit sa ceri aceasta suma si de asemenea, nu inseamna ca nu poti cere mai mult. Ia in considerare anii de experienta pe care ii aduci in firma, combinatia unica de abilitati pe care o aduci, contributiile pe care le poti garanta precum si alte variabile precum industria in care activezi si dimensiunea companiei.

Unele site-uri de recrutare iti ofera calculatoare de salariu comparative insa nu te baza in totalitate pe acestea si incearca sa faci o analiza aprofundata de piata.

6. Nu veni cu pretentii

Orice angajator stie ca aplicantii doresc sa obtina cea mai mare oferta posibila cu cel mai mic efort. De asemenea, sunt constienti ca fiecare isi are exigentele proprii. Insa, urmareste sa ai o abordare diplomata a subiectului, chiar daca esti setat/a pe o suma.

Daca iti prezinti asteptarile ca pe un ultimatum, iti subminezi sansele de a obtine sumele pe care ti le doresti. Pentru asta, nu uita ca lucrurile simple pot fi si cele mai eficiente. Incepe prin a-ti exprima aprecierea pentru mediul de lucru si prin a-ti sublinia contributiile si realizarile de la locurile anterioare de munca. Dupa ce ai creat o atmosfera pozitiva poti emite in mod diplomat si alte doleante. Nu uita sa folosesti tacticile de negociere win-win atat de folositoare in aceste situatii.

7. Negociaza si alte beneficii

Toata lumea discuta doar despre salariu si uita cat de importante sunt toate celelate beneficii: concediile de sarbatori, concediile cu plata, medicale, de maternitate/paternitate, asigurarile, abonamente la cluburi de welness, plecarile in interes personal, cheltuielile de scolarizare (MBA) si training, flexibilitatea programului, facilitati pentru familie si copii.

Daca ai gasit un loc de munca pe care il vrei dar unde salariul nu este chiar ce-ti doresti, poti negocia un pachet mai bun de beneficii. Unul dintre lucrurile pe care angajatii si le doresc cel mai mult dar le cer cel mai putin sunt concediile platite – fara a sti ca acestea sunt si cel mai usor de oferit de catre angajator.

De asemenea mai poti negocia durata ciclului de evaluare a performantelor – de exemplu in loc sa astepti un an, poti solicita un ciclu de reevaluare de 6 luni – data la care vei aborda din nou, in mai multa cunostinta de cauza, subiectul salariului.

Important este ca inainte de a purta acest tip conversatii sa te pregatesti atat tehnic cat si psihic ca pentru cel mai dificil examen, sa anticipezi mersul conversatiei sau sa o poti directiona cu arta inspre punctul in care vrei sa ajungi, sa antcipezi intrebarile si apoi sa dai raspunsurile potrivite la momentul oportun.

O astfel de discutie va dura in medie intre 3 si 6 minute si poate fi punctul de cotitura care iti va determina nivelul de venituri din urmatorii ani.

8. Arata cum poti contribui la cresterea cifrei de afaceri

Inainte de a-ti negocia salariul la un nou loc de munca, arata cu exemple relevante modul in care ai taiat din cheltuieli, ai marit productivitatea si ai contribuit la cresterea profitului.

De exemplu, daca esti programator poti spune:


"Am observat ca in departamentul nostru erau trei pozitii in care oamenii nu faceau altceva decat sa dea click-uri. Astfel ca am inaintat propunerea sa fac un soft care va face acest lucru in mod automat in locul lor. Propunerea mi-a fost acceptata si intr-o luna de zile, pe langa activitatile zilnice, am creat acest program. Drept urmare 3 posturi au fost realocate iar acest lucru a economisit pentru firma 32.000 de euro anual".

Daca lucrezi intr-un restaurant vei putea spune astfel:

"Timp de 3 ani am lucrat la restaurantul de 4 stele Maria unde am intampinat aproximativ 100 de clienti pe zi cu o medie de medie 25.000 clienti pe an. Am atins 120% din obiectivele de vanzari pentru desert (fata de o medie de 98%) cu un bacsis mediu de 26% in fiecare seara. Detin o certificare de excelenta in relatia cu clientii".

Dupa care poti trece la discutia de negociere.

Pentru fiecare job in parte exista asemenea formulari menite sa-ti cuantifice experienta si sa convinga orice angajator ca poti sa aduci contributii care vor economisi banii firmei sau vei aduce profituri mai mari pentru firma.

Nici un angajator nu va putea ignora astfel de exemple si va intelege mult mai clar cum poti contribui la afacerea lui.

Imbina profesionist toate aceste puncte, invata ce cuvinte specifice sa folosesti si sansele tale de a obtine marirea pe care ti-o doresti vor creste pe masura pregatirii tale.

Artemisa Negrila este fondatoarea AccesisPro.ro, o companie romaneasca care ajuta candidatii sa-si prezinte punctele forte in fata angajatorilor si sa-si perfecteze pachetul de promovare profesionala: CV-ul, video CV-ul, profilul Linked In, interviul si negocierea salariala.
Programele AccesisPro.ro dezvolta excelenta profesionala si ii sprijina pe cei care doresc sa exploreze noi oportunitati in cariera sa-si caute un job aliniat cu pasiunile si abilitatile personale si profesionale.

Sursa foto: Shutterstock.com

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Cariere »



Citeste si
Omul din spatele clipului eMAG: Publicitatea e intr-o faza PSD-izata