24 Octombrie 2018

Jeff Bezos a interzis prezentarile in PowerPoint in timpul sedintelor de la Amazon. Cu ce le-a inlocuit?



Jeff Bezos, fondatorul Amazon, a interzis prezentarile in PowerPoint, in timpul sedintelor pe care le are cu directorii companiei. Solutia pe care a gasit-o Bezos pentru a inlocui prezentarile in PowerPoint ofera mult mai multa informatie de calitate antreprenorilor si liderilor.

Jeff Bezos sustine ca o "structura narativa" este mult mai eficienta decat o simpla prezentare in PowerPoint, potrivit inc.com. Cum au reactionat directorii Amazon atunci cand au aflat de noua regula impusa de Bezos? Tacere, uimire, stare de soc.

In loc sa citeasca cuvinte cheie sau idei scrise cu liniuta in prezentarile PowerPoint, directorii Amazon au la dispozitie circa 30 de minute ca sa citeasca prezentarea redactata sub forma unei structuri narative, in care ideile sunt formulate in fraze coerente. Dupa ce citesc prezentarea, incep si dezbat subiectul. "Acest tip de abordare vine cu o multime de beneficii pentru cei care iau parte la sedintele noastre", a spus Jeff Bezos. Iata explicatiile.

Creierul uman este mai receptiv la povesti

Supravietuirea speciei umane a depins de descoperirea focului, de mancare, de fabricarea uneltelor, dar si de ... povesti. Antropologii spun ca descoperirea focului a fost cruciala in dezvoltarea speciei umane. Din acel moment, stramosii nostri au putut sa-si gateasca mancarea, ceea ce le-a creat un mare avantaj. Dar mai mult decat atat, focul le-a mai creat un beneficiu. Oamenii au inceput sa se adune in jurul focului si sa spuna povesti. Povestile ii ajutau sa se instruiasca unul pe altul, sa isi transmite mesaje de alerta, dar si sa se inspire unul de la altul.

Iar studiile realizate de neurocercetatori au dovedit ceea unii specialisti sustineau de secole: creierul uman este creat pentru povesti. Obisnuim sa transformam tot ce se intampla in jurul nostru in povesti. Ne folosim de naratiuni atunci cand vorbim, iar ceea ce este foarte important pentru lideri, oamenii isi reamintesc si retin mai eficient informatiile atunci cand le sunt prezentate sub forma unor povesti, nu cu liniute, intr-o prezentare seaca.

Povestile sunt persuasive

Aristotel este parintele persuasiunii. In urma cu mai bine de 2.000 de ani, filosoful grec a conceput trei semnificatii ale persuasiunii (ethos, pathos si logos) pentru a clasifica structura unui discurs de succes. Ethos se refera la credibilitatea vorbitorului, pathos face apel la emotiile publicului, iar logos este despre logica argumentului.

Neurocercetatorii au descoperit ca emotia este cea mai rapida cale spre creier. Cu alte cuvinte, daca vrei ca ideile tale sa ajunga la cat mai multi receptori, povestile sunt cele mai bune "vehicule" pe care le putem folosi pentru a ne transmite ideile.

"Sunt un mare fan al anectodelor in business. Imi place sa citesc email-urile pe care le primesc de la clienti. Gasesc acolo anecdote care ne sunt de mai mare folos decat statisticile", a declarat Jeff Bezos.

Amazon foloseste o multime de unelte pentru a masura succesul companiei. "Insa atunci cand anecdotele si indicatorii pe care ii folosim pentru a masura succesul unui proiect sunt in dezacord, anecdotele au mereu castig de cauza", a adaugat Jeff Bezos. "Tocmai de aceea trebuie sa ne bazam si pe intuitie si inspiratie atunci cand luam decizii", a adaugat acesta.

Bezos sustine cu tarie ca datele trebuie combinate cu povestile pentru a avea succes.

Ideile scrise cu liniuta, cel mai ineficient mod de a transmite informatii

CEO-ul Google nu isi transmite ideile in prezentari schematice, scrise cu liniute. Nici Jeff Bezos, Elon Musk sau Richard Branson. Liniutele nu inspira. Povestile da.

Creierul uman nu a fost construit pentru a retine informatia care este structurata cu liniute. Studiile au dovedit ca oamenii retin mult mai usor sau isi aduc aminte lucruri atunci cand vand imagini ale obiectelor sau ideilor despre care vorbim. Mesajul transmis de imagini este mult mai puternic decat o face un simplu text. Asadar, data viitoare cand trebuie sa sustii o prezentare, foloseste mai multe imagini decat cuvinte si nu scrie ideile cu liniuta.

Jeff Bezos a marturistit, in cadrul unui forum in care s-a intalnit cu mai multi lideri, ca este pasionat de povesti si ca studiaza acest domeniu. In fond, povestile ii ajuta pe oameni sa se informeze si sa se inspire, lucruri pe care si liderii se straduiesc sa le faca.



Citeste si